Metoda 'românească' - aplicată de un român în Olanda - l-a dus în sapă de lemn, după ce a manipulat 'butonul mortului'

Autor: Florin Pușcaș

Publicat: 26-07-2024

Actualizat: 26-07-2024

Article thumbnail

Sursă foto: schenk-tanktransport.com

Un român, care de peste 20 de ani lucra ca șofer pentru o companie olandeză, a 'importat' metehnele românești de lucru. A găsit o metodă de a-și ușura munca, fără a mai apăsa așa-numitul 'buton al mortului', așa cum prevedeau normele de manevrare a conținutului periculos transportat.

 

Un șofer de la compania de transport Schenk a fost concediat fără drept de apel pentru că a umblat la așa-numitul buton al omului mort din camionul său cisternă. Bărbatul a vrut să își recupereze locul de muncă, dar a eșuat în instanță. De asemenea, el nu va primi nici un cent ca indemnizație de concediere.

Șoferul de origine română lucra pentru compania de transport din vara anului 2021. Printre altele, el conducea cisterne pline cu gaz CO2.

Butonul mortului

În urmă cu câțiva ani, o nouă măsură de siguranță a fost introdusă la compania de transport și și-a făcut apariția butonul omului mort. Acest buton de pe partea din spate a autocisternei trebuie apăsat de șofer la fiecare trei minute în timpul descărcării gazului. Dacă nu se face acest lucru, descărcarea gazului este întreruptă din motive de siguranță. Acest lucru se face pentru a preveni orice problemă și scurgerea de CO2.

Înainte de introducerea sistemului de siguranță, toți șoferii Schenk au fost instruiți. Deoarece acest lucru a arătat deja că nu toată lumea era mulțumită de noul mod de lucru, angajatorul a trimis șoferilor și un e-mail prin care îi avertiza că ocolirea sistemului va duce imediat la concediere.

În luna februarie a acestui an, angajatorul a descoperit că șoferul român găsise un truc tehnic pentru a eluda utilizarea butonului mortului. Bărbatul instalase un fir sub tensiune în cutia din spatele butonului, făcând sistemul inoperant. Acest lucru i-a permis să descarce conținutul cisternei sale fără a fi nevoit să apese butonul.

 

Șoferul român s-a pus singur în pericol pe el și tot ce era în jurul său

După descoperire, compania l-a concediat pe șofer. Pentru companie, a fost, după propriile cuvinte, „de neînțeles și inacceptabil faptul că un șofer a dezactivat în mod deliberat un sistem care servește pentru propria sa siguranță și, de asemenea, pentru siguranța împrejurimilor imediate”.

Cu toate acestea, românul nu a fost mulțumit cu atât. El a mers în instanță pentru a-și cere înapoi locul de muncă și aproximativ 15 000 de euro ca plată retroactivă. Șoferul a recunoscut că a manipulat sistemul de siguranță, dar a considerat că concedierea pentru acest motiv era o pedeapsă prea aspră. El a subliniat că a avut un comportament excelent timp de 2,5 ani și că este întreținătorul unei familii cu doi copii.

În plus, ar putea duce la situații periculoase dacă ar rămâne lângă mânerul omului mort în timpul descărcării, a spus șoferul. Potrivit acestuia, distanța cu butonul de urgență, situat pe partea laterală a camionului, ar fi prea mare.

 

Instanța a stabilit că a fost concediat pe bună dreptate

O hotărâre a Curții districtuale din Rotterdam, publicată luni, arată că instanța subdistrictuală nu a fost sensibilă la argumentele sale. Judecătorul a decis că manipularea sistemului ar putea duce la situații periculoase și că angajatorul său era îndreptățit să îl concedieze pe șofer pentru aceasta. „Schenk, pentru care siguranța este foarte importantă, nu poate fi obligat în mod rezonabil să permită continuarea contractului de muncă cu șoferul”, potrivit RTL.

Instanța a constatat, de asemenea, că șoferul nu știa cum să facă plauzibil faptul că utilizarea comutatorului mortului creează de fapt situații periculoase. Ar fi existat suficient timp pentru a acționa eventual și butonul de urgență.

Prin urmare,  românul nu își va recăpăta locul de muncă și deci nici nu poate să reclame indemnizația de concediere. Întrucât concedierea este din vina sa, este, de asemenea, puțin probabil să poată solicita indemnizații de șomaj.

Google News
Comentează
Articole Similare
Parteneri