Statutul Metrorex a fost completat recent cu o serie de noi activități, printr-o decizie a Adunării Generale a Acționarilor. Astfel, operatorul de transport subteran din subordinea Ministerului Transporturilor vrea să-și completeze aria de acțiune. Unele poziții se justifică logic, cum ar fi cea de operator feroviar, însă altele par puse ”ca să fie acolo”, informeazǎ clubferoviar.ro.
Ședința a avut loc vineri, 1 august 2025, iar în afară de cei doi membri ai AGA, Mariana Ioniță și Dragoș Anoaica, au participat și directorul general al Metrorex, Mariana Miclăuș, și președintele Consiliului de Administrație, profesorul Gabriel Popa. Singurul punct aflat pe ordinea de zi a fost actualizarea statutului Metrorex.
Zeci de activități secundare introduse în statutul Metrorex
În Hotărârea adoptată cu acest prilej se precizează faptul că obiectul principal de activitate al Metrorex este codul CAEN Rev. (3) 491 ”Transporturi de călători pe calea ferată”, iar activitatea principală societății se încadrează la codul CAEN Re. (3) 4912 ”Alte transporturi de pasageri pe căi ferate ușoare”. Ei bine, în afară de acestea, în statutul Metrorex au mai fost introduse zeci de poziții CAEN ca ativități secundare. Nu le vom enumera pe toate aici, din motive de spațiu, ci vom face doar o selecție a acestora, după cum urmează:
6820 Închirierea și subînchirierea bunurilor imobiliare proprii sau închiriate
4617 Intermedieri în comerțul cu produse alimentare, băuturi și tutun
4619 Intermedieri în comerțul cu produse diverse
4764 Comerț cu amănuntul al jocurilor și jucăriilor
4774 Comerț cu amănuntul al articolelor medicale și ortopedice
4777 Comerț cu amănuntul a ceasurilor și bijuteriilor
4753 Comerț cu amănuntul al covoarelor, carpetelor, tapetelor și al altor acoperitoare de podea
4911 Transport de pasageri pe căi ferate grele/magistrale
4920 Transport de marfă pe calea ferată
4941 Transporturi rutiere de mărfuri
4934 Transporturi de pasageri cu funiculare, teleferice și schilifturi
8001 Activități de investigații și servicii private de protecție
8122 Activități specializate de curățenie
8532 Învățământ secundar, tehnic sau profesional
8552 Învățământ în domeniul cultural (muzică, teatru, dans, arte plastice etc)
3315 Repararea și întreținerea navelor și bărcilor civile
9313 Activități ale centrelor de fitness.
Pași pregătitori pentru revenirea chioșcurilor la metrou
Să le luăm pe rând. Pozițiile legate de comerț și cea privind închirierea bunurilor imobile vizează revenirea chioșcurilor la metrou.
În 2003, Unitatea – Sindicatul Liber Metrou, condus atunci de Ion Rădoi, a semnat un acord de asociere cu Metrorex privind exploatarea spațiilor comerciale de la metrou. Metrorex nu putea face ea însăși acest lucru, pentru că nu avea stipulat explicit în domeniul de activitate. Pur și simplu, statutul Metrorex se referea doar la transportul călătorilor cu metroul.
Aproape două decenii mai târziu, în 2021, ministrul Transporturilor de la acea vreme, Cătălin Drulă, a pus gând rău acestei asocieri dintre sindicat și administrație și, prin directorul general al Metrorex de atunci, Ștefan Paraschiv, a început demolarea chioșcurilor din subteran. Ba chiar Paraschiv a și luat o rangă în mână și a participat activ la demolarea unui chioșc, motiv pentru care sindicaliștii îi spun și acum ”Directorul Rangă”. În paralel, procurorii l-au pus sub acuzare pe Ion Rădoi, care a și fost trimis în judecată, iar procesul este și acum pe rolul instanțelor.
Au fost demolate chioșcurile, dar nu a fost pus nimic în loc, pentru că statutul Metrorex a rămas același. Abia acum el a fost modificat, cu adăugarea unor poziții necesare. Chit că nu vedem de ce Metrorex are face în nume propriu comerț cu covoare sau ceasuri.
Integrare cu trenurile metropolitane
Următoarea poziție este Cod 4911 ”Transport de pasageri pe căi ferate grele/magistrale”. Introducerea acesteia se justifică în contextul în care se vorbește tot mai mult de integrarea transportului cu metroul cu trenurile metropolitane care vor circula pe inelul feroviar al Bucureștiului. De la Depoul Militari, pe linia existentă, trenurile de metrou pot ajunge pe inelul feroviar în zona de vest a orașului, în județul Ilfov.
Poziția CAEN 4920 ”Transport de marfă pe calea ferată” se justifică și ea, având în vedere că pe rețeaua feroviară limitrofă Metrorex mai face transporturi tehnologice. De exemplu, în zona de sud, unde de la Depoul Berceni linia se continuă spre noua stație Tudor Arghezi și apoi spre centura feroviară. Este greu de înțeles însă ce caută în statut transporturile rutiere de mărfuri sau transporturile de pasageri cu funiculare, teleferice și schilifturi.
Paza și curățenia au fost externalizate acum 15 ani
În continuare, mai avem pozițiile 8001 ”Activități de investigații și servicii private de protecție” și 8122 ”Activități specializate de curățenie”.
Atât serviciul de pază cât și cel de curățenie au fost externalizate din societate în anul 2010, fiind încheiate contracte de tip acord cadru odată la fiecare patru ani de zile (în urma unor licitații) cu companii specializate. În aceste condiții, nu este clar ce caută cele două poziții în noul statut.
Teatru, dans și fitness
Poziția CAEN 8532 ”Învățământ secundar, tehnic sau profesional” este justificată, având în vedere că Metrorex face cursuri de formare profesională. Cât privește concursurile, acestea s-au soldat în ultima perioadă cu condamări pentru corupție (luare de mită), așa cum am mai scris.
Cât privește următoarea poziție, 8552 ”Învățământ în domeniul cultural (muzică, teatru, dans, arte plastice etc)”, aceste activități par a face mai degrabă obiectul sindicatului decât al administrației.
Cât despre ultimele două poziții enumerate de noi, 3315 ”Repararea și întreținerea navelor și bărcilor civile” și 9313 ”Activități ale centrelor de fitness”, nu cred că ar mai ceva de comentat.
Comentează