Ministerul Finanțelor a pus în dezbatere publică proiectul de cadru pentru înființarea de fonduri suverane

Autor: Andreea Traicu

Publicat: 10-11-2018

Actualizat: 10-11-2018

Article thumbnail

Sursă foto: stiripesurse.ro

Ministerul Finanțelor a pus în dezbatere publică proiectul de cadru pentru înființarea de fonduri suverane, invocând „o situaţie extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată, impunându-se adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanţei de urgenţă”, scrie Mediafax.

Prin înființarea fondurilor suverane de dezvoltare și investiții se are în vedere crearea unor vehicule de investiții financiare sau intermediere financiară în acțiuni sau participații în proiecte sau companii profitabile, segment neacoperit în prezent pe piața financiară din România, care, pe de o parte, să aibă un rol multiplicator în economie pentru o dezvoltare sustenabilă și, pe de altă parte, să catalizeze sau să mobilizeze resurse financiare disponibile către sectorul real și proiecte profitabile, arată proiectul.

Documentul constată că există un decalaj în ceea ce privește atragerea resurselor financiare disponibile de către companii sau proiecte profitabile sub forma unor instrumente sau investiții de tip “equity”, în condițiile în care multe din companiile care au proiecte de investiții rentabile sunt îndatorate foarte mult și au nevoie de capital pentru a se dezvolta sauextinde, iar altele sunt noi și sunt considerate riscante de către bănci și sunt sprijinite prin împrumuturi doar într-o anumită măsură.

În economie nu există un instrument public care să sprijine acest segment financiar al instrumentelor de tip acțiuni private sau participații în proiecte de infrastructură, instituțiile cu capital majoritar de stat precum CEC Bank, Eximbank S.A sau FNGCIMM S.A.-IFN acoperind doar instrumentele de finanțare de tipul creditelor și împrumuturilor, factoring, capital de lucru, precum și scrisorile de garanție, mai arată proiectul.

Proiectul de ordonanță de urgență reglementează cadrul general privind condițiile pe care o societate reglementată de Legea societăților nr. 31/1990, republicată cu modificările si completările ulterioare, trebuie să le îndeplinească pentru a fi considerată fond suveran de dezvoltare și investiții.

Fondurile suverane de dezvoltare şi investiţii au ca scop atât dezvoltarea şi finanţarea din fonduri proprii şi din fonduri atrase, de proiecte de investiţii rentabile și sustenabile, în diverse sectoare economice, prin participarea directă ori prin intermediul altor fonduri de investiții sau al unor societăți de investiții, singure sau împreună cu alți investitori instituționali sau privați, inclusiv prin participarea în parteneriate public – private, cât şi administrarea activelor financiare proprii, în vederea obţinerii de profit.

Fondurile sunt deținute în întregime, în mod direct pe toată durata de funcționare, de către Statul român. Statul poate „aporta” bunuri mobile și imobile, inclusiv numerar la capitalul social al fiecărui Fond, spune proiectul.

Strategia fiecărui Fond se elaborează de către Directorat, se avizează de Consiliul de Supraveghere și se aprobă de către adunarea generală a acționarilor, în baza unui mandat aprobat în prealabil prin hotărâre de Guvern. Strategia fiecărui Fond este corelată cu un set de indicatori de performanță pe termen mediu și lung stabiliți de adunarea generală a acționarilor, anterior elaborării strategiei de către conducerea fiecărui Fond și are în vedere următoarele domenii și activități de dezvoltare: finanțarea intreprinderilor în diverse etape ale dezvoltării, indirect, prin fonduri dedicate, indiferent de structura acționariatului, dacă și numai dacă aceste întreprinderi sunt relevante pentru un anumit sector economic/industrial, in functie de strategia Fondului care va fi aprobata pe baza de mandat conform prezentei ordonante de urgenta; finanțarea companiilor romanești de importanță strategică (dezvoltarea sectoarelor cheie, in care companiile românesti au șansa de a obține un avantaj competitiv la nivel global); investiții în industrie; investiții în proiecte de infrastructură; finanțarea start-up-urilor și a întreprinderilor într-un stadiu incipient de dezvoltare; crearea de locuri de muncă în mod durabil, prioritar geografic în zonele cu dezvoltare mai puțin avansată și prioritar economic în sectoarele cu potențial ridicat de creștere economică; stimularea inovatiei și a noilor tehnologii; dezvoltarea capitalului uman și social pe termen lung; creșterea competitivității economiei românești; urmărirea strategiei energetice; piețele de capital; alte domenii și activități de dezvoltare care sunt de interes pentru economia națională.

Fondurile sunt administrate în sistem dualist de către un consiliu de supraveghere şi un directorat, în conformitate cu prevederile Legii nr.31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

Actul constitutiv inițial al fiecărui Fond, precum și modificările ulterioare se aprobă de către adunarea generală a acționarilor după obținerea acordului prealabil al Guvernului.

Fondurilor nu li se aplică prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 64/2001 privind repartizarea profitului la societăţile naţionale, companiile naţionale şi societăţile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum şi la regiile autonome, aprobată cu modificări prin Legea nr. 769/2001, cu modificările şi completările ulterioare.

Google News
Explorează subiectul
Comentează
Articole Similare
Parteneri