Agenţiile de turism susţin că este nevoie de o schimbare urgentă la conducerea Ministerului Antreprenoriatului şi Turismului (MAT), care a ratat până acum toate obiectivele majore asumate la începutul mandatului pentru zona de turism, se arată într-un comunicat de presă al Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism din România (ANAT), transmis marţi AGERPRES.
Reprezentanţii agenţiilor de turism acuză că au fost "duşi cu vorba" în ceea ce priveşte schema de ajutor de stat Horeca2, care avea ca scop compensarea pierderilor cauzate de Covid în 2021, raportat la 2019, până când Cadrul temporar privind ajutoarele de stat acordate în contextul pandemiei de COVID-19 a expirat (30 iunie 2022).
"ANAT a transmis în decembrie 2021 o scrisoare către Ministerul Finanţelor Publice, prin care explica, pe baza datelor INS de la momentul respectiv (octombrie 2021), necesitatea continuării sprijinului pentru redresarea activităţii IMM-urilor din zona de turism şi HoReCa, acestea înregistrând şi în anul 2021 o scădere de circa 57% faţă de anul 2019. Pentru comparaţie, scăderea cifrei de afaceri cumulate a agenţiilor de turism în 2020 faţă de 2019 a fost de 69%, de la 2,335 miliarde de lei în 2019 la 727,5 milioane de lei în 2020. În spiritul unei corecte informări, ne-am fi aşteptat ca ministerul să ne comunice de la bun început că nu sunt bani sau că nu se doreşte realizarea acestei scheme de ajutor, şi nu să aştepte să expire cadrul legal, pentru ca mai apoi să ne spună, din nou, că începe munca pentru HoReCa 2 pe cadrul temporar Ucraina, care dispune de buget sensibil mai mic şi s-ar traduce într-un ajutor de circa 1.000 euro/IMM. Ne abţinem de la alte comentarii cu privire la eficienţa unui astfel de program", explică agenţiile de turism.
ANAT precizează că a lansat deja, spre dezbatere, Fondul de garantare a zborurilor, pentru a putea asigura recuperarea sumelor achitate pentru bilete, în cazul insolvenţei/falimentului companiei aeriene.
Alte subiecte pe care ANAT le consideră nerezolvate se referă la modificarea OG 2/2018, actul normativ care guvernează activitatea agenţiilor de turism, promovarea incomingului, târgurile de turism, campaniile negative împotriva litoralului românesc, lipsa bugetului de promovare al Romaniei şi Organizaţiile de Management al Destinaţiilor (OMD).
"Concluzionând, îi mulţumim domnului ministru Cadariu pentru bunele intenţii declarate şi, analizând în mod obiectiv impactul activităţii domniei sale, cel puţin asupra agenţiilor de turism, îi solicităm demisia de onoare!", au conchis reprezentanţii agenţiilor de turism din România.