Modernizarea fregatelor Regina Maria și Regele Ferdinand - Suma uriașă cu care s-ar fi putut cumpăra patru corvete noi

Autor: Alexandra Cruceru, Redactor

Publicat: 16-07-2024

Actualizat: 17-07-2024

Article thumbnail

Sursă foto: News.ro

Programul de modernizare a marinei române se mișcă lent și este presărat cu scandaluri. Fregatele Regina Maria și Regele Ferdinand  ar fi trebuit să intre de mult timp într-un program de modernizare și de înarmare, program care se află acum în atenția Ministerului Apărării Naționale (MApN). Dar cu costuri care se pare că se apropie de 1 miliard și jumătate de euro, notează defenseromania.ro.

Vorbim de două fregate britanice Type 22 cumpărate de România la începutul anilor 2000: Fregata Regina Maria și Fregata Regele Ferdinand - ambele construite de britanici la începutul anilor 1980.

Ele ar fi trebuit să beneficieze de modernizare în cadrul controversatului program „Corveta multifuncțională”, care însă a fost anulat de Ministerul Apărării în vara anului trecut după o perioadă de lungi tergiversări în care Asocierea declarată câștigătoare formată din gigantul francez Naval Group și Șantierul Naval Constanța nu au semnat contractul din motive financiare și neînțelegeri în interiorul Asocierii.

Obiectivul contractului era ca Naval Group să construiască în România 4 corvete noi de tip Gowind 2500 și să modernizeze cele două fregate în vârstă de 40 de ani - Regina Maria și Regele Ferdinand.

Naval Group câștigase licitația cu o ofertă de 1.2 miliarde de euro. Pe locul secund au fost olandezii de la Damen, care au propus României corvete Sigma 10514 construite la Șantierul Naval Galați pe care îl dețin, cu o ofertă cu doar 50 de milioane de euro mai mare, de 1.25 miliarde de euro.

După anularea contractului Ministerul Apărării s-a îndreptat spre soluția de a moderniza cele două fregate separat de contractul „Corveta multifuncțională”.

Anul trecut, costul modernizării celor două fregate era estimat la 600 de milioane de euro.

Lucrurile s-au schimbat mult însă din primăvara anului trecut până azi.

Potrivit surselor  azi costul estimat al modernizării fregatelor atinge 1.4 miliarde de euro. Și, în plus, deși nu a fost luată o decizie încă, aceleași surse ne-au confirmat că nu se va face vreun studiu tehnic în ceea ce privește compatibilitatea structurii navelor cu noile sisteme de armament care vor fi implementate.

E de așteptat, dacă decizia se confirmă, ca multe companii să nu-și asume participarea în procesul de modernizare, deși contractul e unul extrem de „tentant”.

În ceea ce privește suma de 1.4 miliarde de euro ea e uriașă într-adevăr, însă privind din unghiul militar decizia privind modernizarea e de înțeles, mai ales în contextul războiului intens din Marea Neagră și a situației deloc roz a Forțelor Navale Române, private inclusiv de asistența aliaților după „închiderea” accesului în Marea Neagră ca urmare a activării de către Turcia a Tratatului de la Montreux.

De remarcat însă că atunci când Ministerul Apărării a anulat contractul „Corveta multifuncțională” a justificat anularea procedurii și decizia de a nu trece la oferta companiei clasate pe poziția secundă, prin rațiuni ce țin de probleme financiare.

Cu alte cuvinte, urmând comunicatul oficial, atunci nu s-au găsit 50 de milioane în plus pentru 4 corvete noi și modernizarea bătrânelor fregate, dar acum doar modernizarea fregatelor ar costa 1.4 miliarde de euro, dacă se va merge pe această decizie. Desigur, vorbim de cu totul alte sisteme și armament în programul actual de modernizare, față de modernizarea trecută auxiliar în „Corveta multifuncțională”. Însă și de 4 corvete noi care ar putea fi expluatate cel puțin trei - patru decenii de acum încolo.

Iar termenele de livrare sunt aproximativ la fel. Aceeași sursă ne-a confirmat că dacă MApN va alege să modernizeze cele două fregate timpul estimat finalizării procesului va fi de 5 ani.

Reamintim că în programul „Croveta multifuncțională” compania care ar fi trebui să construiască navele ar fi livrat prima navă în 3 ani iar toate celelalte trei rămase în maximum 7 ani.

Cu siguranță că dacă MApN va alege modernizarea fregatelor va juca mai apoi cartea programului „Corvetei europene”, numai că aici cele mai optimiste estimări arată că prima navă ar putea fi livrată abia în 2030. Iar estimări mai realiste împing termenul la jumătatea deceniului următor.

Cert e că Forțele Navale Române au nevoie cât mai rapidă de tehnică modernă, inclusiv de nave de suprafață moderne în contextul actualei arhitecturi regionale care ne pune în fața celei mai periculoase situații de securitate în Europa de după Războiul Rece.

Google News
Comentează
Articole Similare
Parteneri