Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Moldova, în pragul unei crize petroliere - singurul port moldovean este aproape blocat de nevoile Ucrainei

știri.md
Giurgiuleşti port republica moldova

Portul Giurgiulești, controlat de BERD, asigură tranzitul carburanților din Federația Rusă spre Ucraina prin Zona Economică liberă a Portului Giurgiulești din Republica Moldova via Portul Constanța din România.

Acest lucru alimentează și o criză petrolieră în Moldova, în condițiile în care importatorii petrolieri din Moldova sunt nevoiți să stea zile în șir la coadă, transmite Știri.md.

Deși Ucraina pledează pentru un embargou total al importurilor de energie din Rusia, argumentând că veniturile din petrol şi gaze sunt sursa principală de finanțare a războiului lui Putin, totuși o cantitate importantă de carburanți ajunge în țara vecină prin Portul Giurgiulești.

Combustibilul destinat Ucrainei pleacă din portul rusesc Novorosiisk de la Marea Neagră și este transportat la Constanța. Aici este depozitat, în regim de antrepozit, la Oil Terminal. Intermediarul afacerii este firma elvețiană Euronova Energies SA care are un parteneriat cu Oil Terminal. Totodată, beneficiar efectiv al Euronova Energies SA este Gazprom Neft din Rusia.

Danube Logistics SRL, controlată de BERD (100%)  și care operează Portul Giurgiulești, activează drept traider petrolier, facilitând tranzitarea carburanților spre Ucraina. Transportul se face pe calea ferată.

Livrările de carburanți în Ucraina dau peste cap logistica moldovenească de asigurare a țării  cu carburanți, în condițiile în care autocisternele stau câteva zile la coadă pentru a fi procesate. În aceste condiții Republica Moldova ar putea să se confrunte cu o criză petrolieră, consideră experții din Asociația Companiilor Petroliere din Republicii Moldova.

„Timpul de așteptare la vamă este mare, astfel se formează cozi imense pentru trecerea autocisternelor cu petrol în punctul de trecere Leușeni-Albița, din ambele sensuri”- se menționează în mesajul Asociației Companiilor Petroliere din Republica Moldova

Asociația s-a adresat la serviciul vamal și la Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică cu următoarele cerințe:

Să fie format un coridor destinat autocisternelor cu petrol pentru a nu periclita procesul de import;

Să fie permis accestul autocisternelor cu petrol prin punctul de trecere, Cahul-Oancea, pentru a diminua rândul de la Leușeni;

Firma Euronova Energies SA, care intermediază afacerea cu combustibili între Rusia și Ucraina, face același lucru și în Transnistria, potrivit anticorupție.md. Compania este înregistrată la Geneva și a fost înființată în 2013.

Aceasta se ocupă cu transportul, depozitarea și comercializarea petrolului și a produselor rafinate pe piața din Sud-Estul Europei. Deține capacități de stocare la Marea Neagră și la Adriatică și practică și cu transportul de combustibili pe Dunăre.

Euronova Energies SA este o firmă destul de mică și mai puțin cunoscută, dar care a câștigat mai multe licitații pentru cote de petrol în zona Ural, prin compania rusească de stat Zarubezhneft.

Euronova Energies SA comercializează petrol în special în sud-estul Europei și în țările fostei Iugoslavii și are reprezentanțe în Geneva, Dubai și Novi Sad.

În prezent, compania elvețiană este administrată de sârbul Stephane Jovanovic (președinte) și elvețienii Gilles Chautard și Raphaë Gossner.

Între 2012 și 2017, Stephane Jovanovic a lucrat și prin firma Euronova Energies SRL înființată de el la București.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.