Moment istoric pentru România: Se reconstruiește primul drum de fier din istoria țării noastre

Autor: Lucian Negrea, Reporter

Publicat: 14-01-2025 21:51

Actualizat: 14-01-2025 23:51

Article thumbnail

Sursă foto: Sursa FOTO: bucurestiivechisinoi.ro

Prima cale ferată din istoria României sau ”drumul de fier”, așa cum a mai fost cunoscut, a fost inaugurată în anul 1866 și pleca din București de la Gara Filaret către portul Giurgiu. La peste 150 de ani distanță, ”drumul de fier” este modernizat, iar scopul este același ca și în 1866: o legătură mai bună între București și portul dunărean de la Giurgiu, dar și legătura cu Bulgaria.

Compania CFR SA a anunțat marți că a fost desemnat căștigătorul licitației pentru proiectarea și execuția lucrărilor de modernizare a liniei de cale ferată București Nord-Giurgiu Frontieră, etapa a doua.

Potrivit unui comunicat al companiei, a fost desemnată asocierea Rail Works formată din Arcada Company și S.C. Alstom Transport câştigătoare a procedurii de licitaţie publică pentru proiectarea şi execuţia lucrărilor de pe lotul doi al liniei Bucureşti Nord – Jilava – Giurgiu Nord – Giurgiu Nord Frontieră.

Oferta financiară a asocierii a fost de 2.108.256.817,28 lei fără TVA.

Contractul va fi încheiat la finalul perioadei legale de contestații.

Sursa de finanțare a proiectului va fi asigurată din fonduri nerambursabile (CEF) și de la bugetul de stat, iar durata pentru elaborarea proiectului tehnic și execuția lucrărilor va fi de 36 de luni, din care 6 luni proiectare și 30 de luni execuție.

Va avea 93,45 kilometri

Modernizarea liniei de cale ferată pe traseul Bucureşti Progresu – Jilava – Giurgiu Nord – Giurgiu Nord Frontieră (Lotul 2), în lungime de 93,45 km (fără intervalul Vidra – Comana, inclus în Lotul 1), cuprinde inclusiv lucrări de electrificare și de semnalizare.

Obiectivul este reducerea timpului de călătorie, prin creșterea vitezei de circulație pe întregul tronson, creșterea gradului de siguranță feroviară, îmbunătățirea confortului în timpul călătoriei, gestionând în același timp reducerea emisiilor de poluanți și impactul negativ asupra mediului, dar și atragerea călătorilor și a transportatorilor de mărfuri, de la traficul auto către traficul feroviar, pe ruta CF București Nord – Jilava – Giurgiu Nord – Giurgiu Nord Frontieră.

Linia de cale ferată București Nord – Giurgiu Nord Frontieră este o linie importantă în cadrul rețelei de cale ferată din România, deoarece preia traficul internațional european de pe cele 2 Coridoare centrale de pe teritoriul României și face legătura între Coridorul Rhin - Dunăre și țările din sud-estul Europei (Bulgaria, Grecia, Turcia), prin traversarea Dunării pe Podul Prieteniei, în sectorul de graniță dintre România și Bulgaria.

Istoria căii ferate București-Giurgiu

În anul 1866 guvernul român a semnat un contract cu compania engleză „John Trevor Barclay & John Staniforth“ pentru construcția unei căi ferate din capitala București spre portul dunărean Giurgiu. Calea ferată a fost pusă în funcțiune la 19/31 octombrie 1869, ea fiind prima cale ferată de pe teritoriul de atunci al României. Traseul începea din București de la Gara Filaret, care este cea mai veche gară din capitala României.

Ceremonia de investire a avut loc în prezența prim-ministrului. Din Gara Filaret au plecat două garnituri spre Giurgiu; prima, denumită "Trenul de onoare Michaiu Bravu", a fost condusă de sir John Trevor Barklay, și a doua, "Trenul Dunărea", a fost condusă de Nicolae Tănase, primul mecanic de locomotivă român. Vagoanele scurte (7-8 metri), aveau 3-5 compartimente cu uși care dădeau direct afară și erau iluminate cu ulei de rapiță. Instalațiile sanitare și de încălzire lipseau.

Această legătură feroviară avea o importanță, în principal, pentru transporturile de marfă, deoarece permitea transportul de produse agricole din interiorul țării către Dunăre și mai departe spre Marea Neagră. Pe de altă parte, ea a servit la aprovizionarea capitalei românești cu produse finite importate.

Google News
Comentează
Articole Similare
Parteneri