Ioan-Florin Florescu, preot ortodox misionar în Scoția, a criticat aducea „luminii sfinte” de la Ierusalim de Înviere, argumentând că este „o improvizație făcută doar pentru impresia maselor.” Acesta spune că „obsesia” legată de lumina sfântă este nouă, iar scrierile pe care le-a consultat nu spun nimic despre „o lumină miraculoasă”.
„O inovație periculoasă tinde să devină „tradiție” în Biserica Ortodoxă Română: aducerea cu avionul a luminii sfinte de la Ierusalim, în seara de Înviere. Mă întreb, ce se întâmplă dacă, să zicem, avionul nu poate ateriza sau zborul este anulat, cine știe din ce motive (totul e posibil).
Nici nu vreau să mă gândesc la ceva mai rău. Cum ar fi să auzi la știri, „Lumina lui Iisus a avut o întârziere de patru ore” sau „zborul luminii sfinte a fost anulat, aeroportul își cere scuze pentru neplăcerile create”. Este cineva conștient de ridicolul la care ne expune această nouă și neobișnuită obstinație de a aduce lumina de la Ierusalim?”, a susținut preotul, potrivit Adevarul.
„Sfânta masă din orice biserică este în același timp altarul de jertfă și mormântul Mântuitorului”
El susține că în urmă cu circa 20 de ani, toți credincioșii primeau lumina de Înviere de la preotul lor, luată din candela de pe sfânta masă:
„Abia acest obicei are o semnificație teologică, veche și universală, pentru că sfânta masă din orice biserică este în același timp altarul de jertfă și mormântul Mântuitorului. Lumina candelei de pe sfânta masă a oricărei biserici este chiar lumina de la mormântul învierii lui Hristos.
Lumina nu vine într‑un oraş, fie el şi Ierusalimul, lumina vine în Biserică, aşa cum spune cântarea de Paşti: „Luminează‑te, luminează‑te, Noule Ierusalime, că slava Domnului peste tine a răsărit! ”. A răsărit nu peste Ierusalim, ci peste Noul Ierusalim, care este Biserica.”, spune preotul.
Acesta evidențiază efectul pe care aducerea luminii de le Ierusalim o are asupra credincioșilor din zonele în care lumina sfântă nu poate ajunge.
Obsesie pentru lumina de la Ierusalim
„Ce-o să spună lumea: Ia uite, frate, nici aici nu e dreptate. Lumina aia bună ajunge la domnii ăia mari, de la Bucureşti, în timp ce copiii noștri primesc lumină din asta proastă, de la taica părintele. Apoi, cu toate avioanele astea care se reped la Ierusalim şi înapoi, până la urmă le intră oamenilor în cap așa, ca o îndoială de luminița aia a lor de pe sfânta masă, pe care o știe toată lumea, pe care au tot primit‑o ei şi strămoșii lor în bisericile lor, încă de pe vremea când episcopii n‑aveau nevoie de avioane ca să zboare prin văzduh”, continuă preotul.
Florescu susține că ierarhii și teologii Bisericii din secolele trecute nu aveau această obsesie pentru lumina de la Ierusalim. El nu a găsit în scrierile unor mari liturghiști români care au descris Locurile Sfinte mențiuni despre vreo lumină miraculoasă.
Preotul ieşean Ioan-Florin Florescu a emigrat în Scoţia în 2011. Fusese preot la ţară, editor la Editura Polirom şi cercecetător ştiinţific la Universitatea "Al. I. Cuza" din Iaşi.
Comentează