Munca temporară nu mai este o soluţie punctuală, ci un instrument strategic de business, utilizat de peste 39% dintre companii, potrivit raportului HR Insights 2025 realizat de Asociaţia Furnizorilor de Servicii de Resurse Umane (AFSRU).
Studiul arată că piaţa forţei de muncă din România evoluează spre un model tot mai flexibil şi adaptat realităţilor economice. Astfel, 39% dintre companii folosesc munca temporară ca parte a unui mix strategic alături de redistribuirea internă a sarcinilor, colaborarea cu freelanceri, parteneriate externe sau proiecte cu durată determinată.
"Munca temporară oferă organizaţiilor flexibilitatea de a reacţiona rapid la schimbările pieţei şi de a-şi adapta forţa de muncă în funcţie de sezonalitate, proiecte sau cerinţe neprevăzute. Vorbim despre un ecosistem de soluţii, nu despre o abordare singulară", a declarat Sorina Donisa, preşedinte AFSRU şi CEO Prohuman România, potrivit Agerpres.
Conform studiului, 53% dintre companii vizează integrarea inteligenţei artificiale şi digitalizarea proceselor, în timp ce 58% plasează adaptarea la noile condiţii economice în centrul strategiei lor.
"Digitalizarea nu mai este un proiect opţional, ci o condiţie de competitivitate. AI nu doar optimizează costuri, ci creează şi premisele pentru modele noi de business şi de organizare a muncii", a afirmat Mariana Vaida, CEO Smartemp.
Pe lângă tehnologie, mediul economic volatil obligă companiile să-şi regândească structura şi procesele interne.
"Adaptarea rapidă la schimbări nu mai este un avantaj, ci o condiţie de supravieţuire. Companiile care se mişcă repede şi pot ajusta rapid echipele şi competenţele vor avea un avantaj competitiv clar", a adăugat Alexandru Ionescu, director general Trenkwalder România.
Studiul mai arată că doar 33% dintre companii mai mizează pe menţinerea nivelului actual de personal (faţă de 41% în 2024), majoritatea optând pentru ajustări moderate şi creşteri graduale.
Operatorii din producţie rămân cei mai dificil de recrutat (34%), urmaţi de personalul din logistică (30%). Peste 70% dintre angajatori consideră că experienţa practică şi competenţele tehnice sunt tot mai greu de găsit.
Pe o piaţă tot mai competitivă, pachetul salarial şi beneficiile extra-salariale au devenit criterii esenţiale pentru atragerea şi păstrarea angajaţilor.
"Candidaţii nu mai evaluează o ofertă doar în funcţie de salariu, ci în funcţie de întregul pachet, de la beneficii flexibile, la programe de wellbeing şi oportunităţi de dezvoltare. Organizaţiile care înţeleg acest lucru reuşesc să atragă şi să păstreze mai uşor talentele de care au nevoie", a explicat Anca Decu, Director People & Culture, Up România.
Studiul "HR Insights 2025" a fost realizat pe un eşantion de 155 de companii din sectorul privat, majoritatea cu peste 100 de angajaţi. Cercetarea analizează tendinţele privind flexibilizarea muncii, digitalizarea, evoluţia cererii de personal temporar şi perspectivele privind recrutarea de lucrători non-UE. Datele au fost colectate în perioada august - octombrie 2025.
Comentează