DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play Windows Phone Store
CELE MAI NOI ȘTIRI ȘI ALERTE BREAKING NEWS: ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Muntenegrul este la un pas să intre în incapacitate de plată. A cerut ajutorul UE dar au fost trimiși la plimbare și îi lasă la mâna chinezilor

Digi24
autostrada

Ambițiile mari se întorc însă ca un bumerang împotriva Muntenegrului. Mica țara balcanică este foarte aproape de a intra în incapacitate de plată. Totul din cauza unei autostrăzi finanțate de chinezi. Autostrada care ar urma să facă legătura între portul Bar și granița cu Serbia a devenit o durere de cap pentru Muntenegru. Totodată, proiectul rutier face parte dintr-o luptă geopolitică mai amplă pentru influență la periferia Uniunii Europene.

Povestea începe în 2014, când guvernul de la Podgorița a semnat o înțelegere cu China Exim Bank pentru finanțarea 85% din costul primei faze a autostrăzii, în valoare de aproximativ un miliard de euro. Secțiunea de 44 de kilometri, care are un sfert din lungimea totală a autostrăzii, a costat 20 de milioane de euro pe kilometru, fiind una dintre cele mai scumpe autostrăzi din lume.

Contractul a fost semnat de fostul guvern socialist al țării, care a fost demis în luna august a anului trecut, după 30 de ani la cârma țării. Asta deși două studii de fezabilitate, realizate în 2006 și 2012, arătau că șoseaua de mare viteză nu este viabilă din punct de vedere economic.

În plus, împrumutul pentru construcția autostrăzii a îndatorat puternic micul stat european. Anul trecut, datoriile au ajuns la 4,33 de miliarde de euro sau 103 la sută din PIB, iar capacitatea de a le rambursa a a fost puternic afectată de pandemie, care a lovit puternic turismul, principala sursă de bani a țării.

Practic, Beijingul deține acum un sfert din datoriile Muntenegrului, iar prima rată în contul împrumutului trebuie plătită în iulie. Dacă Podgorița nu poate plăti, contractul dă dreptul Chinei de a accesa terenurile muntenegrene ca garanție.

Ajunse în fața unui posibil default, luna trecută autoritățile muntenegrene au cerut Uniunii Europene să ajute țara să refinanțeze împrumutul, pentru a proteja candidatul la intrarea în blocul comunitar de a deveni dependent de China.

Ministrul de Finanțe al țării a declarat pentru Financial Times că Muntenegru este o țară mică asftfel încât decizia Bruxelles-ului nu ar trebui să fie greu de luat. Este o victorie mică, dar ușoară pentru Uniunea Europeană, a arătat acesta.

Uniunea Europeană a anunțat însă că nu poate ajuta Muntenegru să-și ramburseze datoria de un miliard de euro către China. "Nu rambursăm împrumuturile pe care le iau de la terți", a declarat un purtător de cuvânt al Comisiei Europene, care a adăugat că fiecare țară este liberă să ia orice decizie dorește când vine vorba de investiții.

Analiștii sunt însă de părere că situația este o oportunitate pentru Bruxelles. Tena Prelec, profersor de la Universitatea Oxford care studiază regiunea, spune că Uniunea Europeană ar trebui să intervină. Muntenegru se află în curtea Uniunii Europene. Ar fi o modalitate concretă de a arătat că blocul comunitar este într-adevăr un jucător, un adevărat actor geostrategic.

Întrebat despre această solicitare de ajutor, un purtător de cuvânt al Comisiei Europene a declarat luni că fiecare ţară este liberă să adopte propriile decizii de investiţii, dar a adăugat că "UE nu rambursează împrumuturi contractate de la terţe părţi".

În consecinţă, Muntenegru va trebui să găsească singur o soluţie pentru a gestiona împrumutul acordat de China, care a fost cheltuit pentru a construi un tronson de 44 de kilometri din viitoarea autostradă cu o lungime de 165 de kilometri, a apreciat purtătorul de cuvânt al Executivului comunitar, care a adăugat însă că UE este dispusă să ajute Muntenegru să finanţeze construcţia celorlalte tronsoane din această autostradă, prin planul său de investiţii în valoare de nouă miliarde de euro destinat Balcanilor de Vest.

"Oferim un mix de granturi, garanţii şi împrumuturi preferenţiale de la o serie de instituţii financiare internaţionale precum Banca Europeană de Investiţii şi Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare", a spus purtătorul de cuvânt, subliniind că este vorba de o finanţare oferită în "condiţii foarte atractive".

Muntenegru, ţară cu o populaţie de 622.000 de locuitori, avea anul trecut o datorie externă în valoare de 4,33 miliarde euro, sau 103% din Produsul Intern Brut, iar capacitatea sa de rambursare a datoriilor a fost afectată de pandemia de COVID-19, care i-a lovit principala sa sursă de venit, turismul.

Autostrada care va face legătura dintre portul Bar de la Marea Adriatică de ţara vecină Serbia este în prezent în mijlocul unei dezbateri cu privire la influenţa Chinei în Europa, atât în rândul ţărilor membre UE cât şi în rândul ţărilor care aspiră să adere la blocul comunitar, precum Muntenegru, Serbia, Macedonia de Nord şi Albania.

Pe măsură ce Beijingul îşi promovează strategia "O centură. Un drum", ţările sărace din Asia şi Africa au profitat de împrumuturile atractive oferit de China şi promisiunea unor proiecte transformatoare de infrastructură.

Comisia Europeană a spus că influenţa chineză este un motiv de îngrijorare. "UE este preocupată de efectele socio-economice şi financiare pe care le-ar putea avea unele investiţii chineze. Există riscul unor dezechilibre macroeconomice şi dependenţei datoriilor", a spus purtătorul de cuvânt al Executivului comunitar.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.