După ce a rămas închis timp de aproximativ cinci ani pentru ample lucrări de renovare, muzeul de artă Frick Collection din New York şi-a extins suprafaţa expoziţională şi se pregăteşte să îşi redeschidă porţile pentru vizitatori în data de 17 aprilie, informează AFP.
"Frick se întoarce!", a declarat marţi în faţa reprezentanţilor presei Axel Ruger, noul său director. Situat în centrul cartierul Manhattan, lângă Central Park, acest muzeu amenajat într-un palat cu arhitectură neoclasică, inspirată de vechile conace pariziene, găzduieşte opere de artă semnate de Velazquez, Rembrandt, Vermeer, Ingres şi Goya.
"Este un muzeu mic, dar are o colecţie compusă din capodopere", a subliniat Xavier Salomon, directorul adjunct şi curatorul şef al instituţiei.
Mic, dar extins: după renovări care au costat 330 de milioane de dolari, muzeul newyorkez dispune acum de zece săli noi, amenajate la etajul al doilea, în fostele camere private ale familiei Frick, care a făcut avere cu afaceri în domeniul cărbunelui şi oţelului.
În total, muzeul a câştigat astfel 30% de spaţiu suplimentar pentru galeriile sale expoziţionale.
Printre cele 1.800 de picturi, sculpturi şi obiecte de artă decorativă, pe lângă portretul contesei de Haussonville, realizat în 1845 de pictorul neoclasic Jean-Auguste-Dominique Ingres, una dintre piesele centrale ale muzeului, figurează totodată o colecţie de artă franceză din secolul al XVIII-lea, compusă din lucrări semnate de Fragonard, Boucher şi Chardin.
Muzeul are de acum un nou auditoriu, construit sub grădină, şi acces direct la Biblioteca de Artă Frick, înfiinţată de fiica magnatului Henry Clay Frick şi care a devenit un punct de referinţă pentru cercetările ce vizează istoria artei.
"Conservare şi revitalizare"
"A fost ca un puzzle uriaş pentru a aduce totul la un loc şi pentru a face ca totul să funcţioneze împreună", a explicat curatorul Xavier Salomon, subliniind că multe elemente au fost restaurate pentru a fi readuse la gloria pe care o aveau atunci când muzeul a fost inaugurat în 1935.
Restaurarea detaliată a mers până într-acolo încât a fost căutat acelaşi tip de ţesătură din catifea verde care a acoperit pereţii muzeului timp de aproape 90 de ani. Pentru a realiza acest lucru, echipa s-a deplasat la Lyon, unde compania care a ţinut evidenţa comenzii iniţiale a reluat producţia pentru a confecţiona o ţesătură identică.
"Am schimbat totul pentru ca totul să rămână la fel", a rezumat Xavier Salomon.
La moartea sa, în 1919, colecţionarul şi industriaşul american Henry Clay Frick a lăsat moştenire întreaga sa colecţie de artă şi clădirea care o găzduieşte, pentru ca, începând din 1935, publicul să se poată bucura de frumuseţea lor, conform dorinţei sale.
De atunci, colecţia aproape s-a dublat, în special cu lucrări europene din perioada cuprinsă între secolele al XIII-lea şi al XX-lea.
"Scopul nostru a fost întotdeauna să conservăm şi să revitalizăm experienţa unică graţie căreia Frick este un muzeu atât de special", a declarat Ian Wardropper, fostul director al instituţiei, care a iniţiat operaţiunile de renovare.
Pentru a sărbători redeschiderea din 17 aprilie, sculptorul ucrainean Vladimir Kanevsky a creat compoziţii florale din porţelan, care sunt expuse în diverse amplasamente în sălile muzeului.
Începând din 18 iunie, Frick Collection va prezenta, de asemenea, o nouă expoziţie intitulată "Scrisorile de dragoste ale lui Vermeer", cu trei picturi ale marelui maestru olandez: "Stăpâna şi servitoarea" (deţinută de muzeul Frick), "Scrisoarea de dragoste" (împrumutată de la Rijksmuseum din Amsterdam) şi "Femeia care scrie o scrisoare şi servitoarea ei" (împrumutată de la National Gallery din Irlanda).
Comentează