Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Noul aur, datele. Tokenizarea lor poate face colectarea mult mai corectă

zf.ro
bitcoin criptomonede

Datele sunt noul petrol sau noul aur, proclamă experții, salutându-și potențialul de transformare în economie și în cadrul modelelor de afaceri. Cu toate acestea, o piesă critică pare să lipsească din conversație. În destul de multe cazuri, aceste date sunt culese cu puțină preocupare pentru etică, în timp ce cei care le generează în primul rând nu sunt pe deplin conștienți de colectarea lor, conform cointelegraph.com.

În timp ce eforturile legislative precum GDPR iau măsuri pentru a reduce marșul capitalismului de date, modelul de afaceri necesită ajustări majore. Utilizatorii trebuie să primească frâiele atunci când vine vorba de colectarea datelor, cu libertatea de a alege ce date doresc să vândă, dacă este cazul.

Unii din comunitatea cripto, care este cunoscută pentru pasiunea pentru confidențialitate, au venit cu o soluție: tokenizarea datelor sensibile. Tokenizarea, în termeni cripto, înseamnă crearea unui token reprezentând un anumit activ în lanț. În acest caz, un astfel de simbol ar reprezenta datele care descriu viața noastră, genul pe care oamenii de marketing îl urmăresc foarte mult. Utilizatorii ar deține simbolul, liber să-l vândă agenților de publicitate dacă doresc. Totuși, acesta este glonțul de argint care ne aduce intimitate?

Datele tale nu sunt cu adevărat ale tale

Chiar dacă companiile Web2 declară adesea în mod explicit în acordul de utilizare că vă vor partaja datele, este destul de obișnuit ca clienții să nu citească literele mici. Deci, să presupunem că utilizatorul nostru, Mary, nu s-a deranjat cu asta atunci când a descărcat aplicația unui comerciant cu amănuntul pentru a căuta încălțăminte. S-a dus la magazin, și-a cumpărat pantofii care îi plăceau și când s-a întors acasă și și-a deschis browserul web, acesta a bombardat-o cu reclame care afișau încălțăminte similară.

Ceea ce Mary nu știa era că retailerul și-a trimis datele agenților de publicitate. Agenții de publicitate au continuat apoi să-i inunde Facebook și Google cu reclame relevante. Deși companiile au cerut din punct de vedere tehnic permisiunea, Mary nu știa că datele ei erau folosite. Chiar și așa, marile companii și-au folosit datele pentru a încerca să faciliteze o altă vânzare.

Acum, să luăm un alt scenariu ipotetic, în care Mary a citit de fapt literele mici și a ales să nu aprobe acordul de utilizare. În acest caz, probabil că nu ar fi putut să folosească aplicația deloc, ceea ce face ca o libertate de alegere îndoielnică. Pe de altă parte, dacă a consimțit cu bună știință să-și partajeze datele, pare ridicol că a trebuit să-și sacrifice confidențialitatea pentru confortul utilizării aplicației.

Într-un scenariu ipotetic în care Web3 ar fi predominat, lucrurile ar arăta puțin diferit. Sigur, Mary a răsfoit pantofii în aplicație, ceea ce face un mic grup de date comportamentale. În plus, datele ei de localizare geografică de-a lungul turului până la punctul de vânzare din cărămidă și mortar reprezintă o altă parte din plăcintă de care ar fi interesat un agent de publicitate. Dar nimic din toate acestea nu a făcut-o mai departe decât portofelul lui Mary, care deține acum jetoane care reprezintă acele date.

Orice agent de publicitate care dorește să acceseze acele date, probabil anonimizate corespunzător, ar trebui să cumpere mai întâi jetoanele de la Mary. Mary ar putea, prin urmare, să monetizeze ceea ce este al ei de drept, ceea ce ar face tokenizarea datelor mult mai echitabilă.

Defectele modelului de tokenizare

În timp ce tokenizarea datelor pare a fi una dintre puținele modalități de a face recoltarea datelor echitabile, modelul are defecte. În primul rând, la fel ca în cazul unui acord de termeni și condiții atunci când instalați un software nou, optarea împotriva vânzării datelor dvs. ar putea duce la o experiență de utilizator inferioară și chiar la excluderea din platformă. Este un Catch-22.

Consumatorii nu doresc să-și partajeze datele, dar trebuie să își dea acordul pentru a-și partaja informațiile pentru a experimenta serviciile complete. În caz contrar, cu datele nepartajate, este o pierdere în care consumatorul primește reclame irelevante, iar agenții de publicitate nu obțin profitul pentru banii lor.

Chiar și cu această problemă majoră, totul se rezumă la un singur lucru: alegere. A oferi consumatorilor posibilitatea de a opta sau nu este esențial pentru ca colectarea datelor să fie mai echitabilă, chiar dacă are un cost. Pentru că, chiar dacă renunță și primesc o experiență mai proastă, aceasta vine ca o consecință a exercitării liberului arbitru.

Ecosisteme precum DTSocialize permit utilizatorilor să-și partajeze datele pentru profit. Datele sunt apoi anonimizate și asamblate în stive de date mari pentru studii de piață. Acest lucru face ca tokenizarea datelor să fie din nou corectă, oferind utilizatorului puterea de a alege și de a câștiga bani din datele lor.

Desigur, există o altă diferență aici între utilizatorii mai bogați care își permit să renunțe la veniturile suplimentare din datele lor și cei care nu pot.

Să presupunem că Mary lucrează cu un salariu minim, dar prietena ei Debra este o femeie de afaceri bogată. Debra își poate permite să renunțe la partajarea datelor ei, dar Mary, care trăiește din cec pe cec, nu poate. În timp ce Mary poate să-și împărtășească datele pentru a câștiga bani în plus, Debra nu o va face, ceea ce va modifica invariabil setul de date. Acest lucru creează în cele din urmă o decalaj digitală, în care cei bogați își pot permite să renunțe la partajarea datelor, în timp ce cei săraci vor împărtăși.

Nu există niciodată o soluție perfectă, dar...

Deși nu există o soluție perfectă pentru această problemă, pentru ca recoltarea datelor să fie corectă, puterea trebuie să fie restituită utilizatorului. Într-o lume mai justă, utilizatorii au dreptul de a alege ce distribuie și ce nu. Utilizatorii au, de asemenea, dreptul de a ști pentru ce sunt folosite datele lor.

A oferi utilizatorilor puterea de a-și monetiza datele nu ar trebui să fie o excepție de la regulă, ci de la regula în sine. Tokenizarea datelor poate fi corectă numai atunci când utilizatorii fac alegerile, nu companiile mari cu interese.

__________________________________________________________________________

Tomer Warschauer Nuni este directorul de marketing al Kryptomon și un antreprenor și investitor în serie concentrat pe industria inovatoare a jocurilor blockchain.

Acest articol a fost publicat prin Cointelegraph Innovation Circle, o organizație verificată de directori seniori și experți din industria tehnologiei blockchain care construiesc viitorul prin puterea conexiunilor, a colaborării și a gândirii. Opiniile exprimate nu le reflectă neapărat pe cele ale Cointelegraph.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.