Industria de shipping începe să resimtă efectele creşterii preţurilor la motorină şi benzină, transmite Bloomberg, conform AGERPRES.
Combustibilul utilizat de navele maritime poate fi produs din aceleaşi ingrediente pe care companiile de rafinare le utilizează pentru producţia de motorină şi benzină. Însă creşterea marjelor de profit în cazul motorinei şi benzinei face producţia acestor combustibili mai atractivă pentru companiile de rafinare, astfel că rezultatul constă în livrări mai mici de combustibili pentru sectorul maritim.
Combustibilul este cea mai mare categorie de cheltuieli pentru industria de shipping astfel încât orice creştere de preţ înseamnă mai multe presiuni inflaţioniste asupra unor lanţuri globale de aprovizionare globale deja tensionate. Preţul combustibilului pentru nave în portul Rotterdam a ajuns zilele trecute la cel mai ridicat nivel de după 2019, după o creştere de 23% comparativ cu situaţia de la începutul anului.
"Este un motiv în plus pentru care preţurile mondiale la materii prime şi inflaţia sunt atât de ridicate", spune Mark Williams, analist specializat pe produse petroliere şi rafinate la firma de consultanţă Wood Mackenzie Ltd.
O mare parte din creşterea preţului combustibilului pentru nave este cauzată de scumpirea petrolului, care este materia primă din care sunt produşi majoritatea combustibililor pentru nave. Regulile implementate în 2020, care obligă transportatorii maritimi să utilizeze mai mult combustibil cu un conţinut redus de sulf, au contribuit şi ele la creşterea costurilor.
În Europa, însă, preţul combustibilului maritim cu nivel foarte scăzut de sulf (VLSFO) a crescut mult mai rapid decât preţul petrolului. Aceasta pentru că livrările reduse se datorează, parţial, şi pieţei solide de motorină din regiunea Europei, consideră Mark Williams.
În condiţiile în care fac profituri ridicate din producţia de motorină, companiile de rafinare sunt stimulate să direcţioneze ingredientele cu un conţinut scăzut de sulf spre producţia de motorină mai degrabă decât spre producţia de VLSFO. Acelaşi lucru este valabil şi pentru piaţa de benzină. Este mai atractiv să direcţionezi ingrediente cu un conţinut redus de sulf spre acele unităţi care produc combustibili rutieri decât spre producţia de VLSFO.
De asemenea, piaţa europeană de VLSFO a fost susţinută şi de o oportunitate de arbitraj la începutul anului, care a făcut ca navele cargo să plece din regiunea Europei pentru a obţine preţuri mai bune în Asia fapt care, alături de rafinarea redusă, a condus la livrări mai limitate, concluzionează Mark Williams.
O altă industrie zguduită de prețurile explozive la combustibil: 'Un motiv în plus pentru care preţurile la materii prime şi inflaţia sunt atât de ridicate'
Explorează subiectul
Articole Similare

142
'Carne de tun' pentru război! Bărbați din Rusia - bețivi sau persoane nevoiașe - sunt răpiți din sate și trimiși pe frontul din Ucraina
142

63
Ce mai înseamnă Uniunea Europeană pentru cetățeni astăzi: încredere sau dezamăgire
63

922
Dmitri Medvedev: În Rusia nu se pot întâmpla 'shutdown-uri' ca în SUA
922

59
Ministerul Energiei din Ucraina: Centrala nucleară de la Cernobîl a rămas fără energie electrică în urma unui atac rusesc
59

144
Rusia amenință statele UE: Cine va sustrage din fondurile rusești înghețate, va fi pedepsit
144

193
Donald Trump strâmbă nasul când vede navele de război ale Marinei SUA. Detaliul care îl irită mai mult ca orice
193

145
Companie aeriană low-cost dă faliment: zboruri anulate, sute de angajați fără locuri de muncă
145

38
'O rețetă lizibilă e un drept fundamental'. Medicii, obligați să scrie frumos sau să treacă pe digital. Decizia a fost luată de instanță
38

67
Cine este 'Jokerul' din ecuație? Probleme mari pentru Moldova sau Ucraina privind aderarea la UE: țările care s-ar opune
67

47
Doi membri din flota-fantomă rusă, arestați preventiv în Franța
47

118
Moţiuni de cenzură împotriva președintei Comisiei Europene, Ursula von der Leyen
118

3.045
Al treilea război mondial? Profețiile înfricoșătoare ale Babei Vanga și Nostradamus pentru decembrie 2025
3.045

1.552
Liderii UE iau măsuri radicale împotriva dronelor rusești: Discuții importante la summitul de la Copenhaga
1.552
Comentează