DOCUMENT Oficial, Nicușor Dan a semnat: Codul Rutier se schimbă din temelii. Șoferii capătă un 'drept în plus' pe care mulți nici nu știau că îl pot avea

Autor: Nicoleta Nicolau

Publicat: 03-10-2025 16:46

Actualizat: 03-10-2025 16:53

Article thumbnail

Sursă foto: stiripesurse.ro

Oficial, președintele Nicușor Dan a promulgat legea care schimbă Codul Rutier și aduce un „drept în plus” pentru milioane de șoferi. Noile reguli extind ce poți conduce cu permisul B, simplificând accesul la un tip de vehicul esențial pentru economie și viața de zi cu zi, fără examene suplimentare, dar cu limitări clare de utilizare. Măsura vine după luni de dezbateri tehnice și alinieri cu practica europeană și promite efecte imediate în orașe și în mediul rural. Ce se schimbă concret și cui îi folosește—în articol.

Președintele României, Nicușor Dan, a semnat vineri, 3 octombrie, decretul de promulgare a legii care aprobă Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 1/2024 privind modificarea și completarea OUG 195/2002 (Codul rutier). Legea confirmă integral ordonanța din ianuarie și intră în vigoare după publicarea în Monitorul Oficial. Documentul adoptat de Parlament are un articol unic: „Se aprobă OUG nr. 1/2024…”, ceea ce înseamnă că soluțiile tehnice din ordonanță devin definitive la nivel de lege.

Ce înseamnă „dreptul în plus” pentru deținătorii de permis B

Se introduce categoria nouă Tr1 în Codul rutier – pentru tractoare agricole/forestiere cu viteză maximă constructivă de până la 40 km/h. Vârsta minimă pentru Tr1 este 18 ani, iar valabilitatea administrativă a permisului este armonizată cu categoriile uzuale (10 ani pentru B/Tr1 la eliberare).

Permisul categoria B este echivalat cu Tr1, inclusiv pentru ansambluri formate dintr-un vehicul Tr1 și una sau două remorci, indiferent de masa totală maximă autorizată, cu condiția respectării limitei de 40 km/h impusă vehiculului din categoria Tr1. Echivalarea B→Tr1 se notează pe noile permise în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a ordonanței; până atunci, deținătorii de permise B sau Tr valide pot conduce legal vehicule Tr1 chiar dacă nu au inscripția Tr1 pe document.

Posesorii categoriei Tr pot conduce atât vehicule/ansambluri Tr, cât și Tr1 (cu una sau două remorci), iar cei cu numai Tr1 pot conduce ansambluri Tr1 (cu una sau două remorci). Regula este, din nou, fără raportare la masă, dar rămâne limitarea de viteză specifică Tr1.

Lista categoriilor de permis din Codul rutier este actualizată explicit pentru a include Tr1 (alături de AM, A, B, C, D, Tr, Tb, Tv etc.).

Corecție la art. 66 OUG 195/2002 (atestatele profesionale): se elimină referința la un atestat distinct pentru „transport agabaritic”, pentru a alinia textul cu directivele UE privind calificarea șoferilor profesioniști; rămân aplicabile atestatele prevăzute deja pentru mărfuri periculoase, transport public de persoane, etc.

Cine câștigă cel mai mult: oraș vs. rural, firme vs. persoane fizice

Expunerea de motive și preambulul ordonanței invocă: deficitul de forță de muncă specializată în agricultură, extinderea parcului de utilaje prin Planul Național Strategic 2023–2027 și practica din alte state UE, unde permisele din segmentul B acoperă utilajele lente cu una-două remorci. Obiectivul este flexibilizarea legală pentru utilajele lente (≤40 km/h), fără a afecta siguranța rutieră.

Un posesor de permis B poate conduce legal tractoare Tr1 pe drumurile publice (și ansambluri cu 1–2 remorci) în limita de 40 km/h – fără examen suplimentar; la schimbarea permisului i se va înscrie echivalarea B ↔ Tr1.

Pentru tractoare peste pragul Tr1 (mai rapide sau alte caracteristici), rămâne necesară categoria Tr; noua lege nu modifică cerințele pentru vehiculele agricole care depășesc specificațiile Tr1.

Școlile de șoferi și autoritățile de examinare sunt clarificate cu privire la competența teritorială a examinării candidaților pentru Tr/Tr1/Tb/Tv, pentru a scurta procedurile.

Limite și condiții: când NU se aplică noua regulă

Ordonanța a fost emisă în ianuarie 2024 și publicată atunci în Monitorul Oficial; prin legea proaspăt promulgată, Parlamentul validează soluția guvernamentală, fără modificări de fond, întărind aplicarea în timp a noilor reguli.

Pe scurt, România sincronizează Codul rutier cu nevoile reale din agricultură: Tr1 + echivalarea cu B reduc birocrația, ajută fermele să își acopere rapid nevoile de personal și clarifică circulația utilajelor lente pe drumurile publice, păstrând însă limitarea de viteză la 40 km/h pentru această categorie.

Google News
Comentează
Articole Similare
Parteneri