Omul lui Bolojan prins cu ocaua mică. Daciile închiriate de Guvern, luate pe 'prietenie' / Șeful Cancelariei, Mihai Jurca: Nu îl cunosc!

Autor: Remus Vlad, Redactor

Publicat: 03-10-2025 12:38

Actualizat: 03-10-2025 12:51

Article thumbnail

Sursă foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Noul contract de leasing operațional pentru 17 autovehicule Dacia Duster pick-up, încheiat de Guvernul României, care a susținut că va aduce economii semnificative la bugetul de stat, costurile lunare scăzând de la 480.000 lei la doar 80.000 lei, pare să fi fost unul cu dedicație.

Guvernul condus de Ilie Bolojan nu a închiriat cele 17 mașini direct de la Dacia, ci de la firma de leasing a Renault (RCI Finanțare) și a inclus în contract și brokerul de asigurări (RCI Broker), potrivit documentelor consultate de Libertatea vineri, 3 octombrie. RCI Finantare Romania SRL este reprezentată de Jose Aguirre în calitate de Administrator, iar sursele Jurnaliștii susțin că acesta este un cunoscut al lui Mihai Jurca, susține Libertatea.

Guvernul este deja în mijlocul unui scandal după ce angajații vizați de restructurări s-au revoltat și au acuzat joi, 2 octombrie, că Executivul, mai exact Cancelaria prim-ministrului Ilie Bolojan condusă de Mihai Jurca, a cumpărat prin leasing 17 mașini Dacia Duster. Sindicaliștii au spus că s-a încălcat legea care interzice leasingul pentru instituțiile publice.

Mihai Jurca susține că nu-l cunoaște pe Jose Aguirre

În replică, Executivul a transmis câteva ore mai târziu că „a redus de 10 ori costul lunar al mașinilor” și că „a încheiat cu Grupul Dacia Renault un contract de leasing operațional pentru 17 autovehicule N1 Dacia Duster pick-up noi, în garanție, prin achiziție directă, prin intermediul SEAP”.

Vineri, șeful Cancelariei prim-ministrului, Mihai Jurca, a răspuns întrebărilor jurnaliștilor pe acest subiect, spunând că nu îl cunoaște pe cel care ar fi parte din afacere

"Noi ne-am întâlnit cu producătorul Dacia, nu știu cine este administratorul firmei prin care s-a încheiat contractul, nu îl cunosc", a spus Mihai Jurca.

Jurca a precizat că noile maşini sunt închiriate până la sfârşitul anului şi nu există în acest caz un contract de vânzare-cumpărare.

”Faţă de momentul de acum 100 de zile, noi am redus cheltuiala de închiriere a maşinilor de zece ori. Am pornit în iunie de la un cost lunar de 850.000 de lei, astăzi suntem la un cost de 84.000 de lei, e adevărat, nemaiavând şi şoferi. Cheltuiala este redusă cu 90% faţă de momentul în care am preluat această responsabilitate şi obiectivul pe care l-am declarat atunci a fost cel de a reduce cât mai mult din cheltuielile din banii publici. Şi continuu şi muncim împreună cu colegii în fiecare zi pentru a face acest lucru”, a declarat Mihai Jurca, vineri, într-o conferinţă de presă. 

El a precizat că a cerut oferte de preţ pentru a închiria autovehicule de la cei doi producători din România. 

”Când am ajuns aici, aveam un contract cu RAPPS pentru 30 de maşini cu şofer, ale căror costuri se ridicau la 850.000 de lei pe lună. Primul lucru pe care l-am făcut a fost să reduc numărul la jumătate. Astfel că, din iunie până în septembrie la final, costul lunar a fost redus la 425.000 de lei pe lună. În toată această perioadă am căutat soluţii astfel încât această sumă să fie şi mai mică. Şi am cerut oferte de preţ, atât de la RAPPS pentru a închiria maşini care nu mai au garanţie, cu şofer sau fără şofer, şi am cerut oferte de preţ şi de la cei doi producători de autovehicule din România, Ford şi Dacia”, a precizat şeful Cancelariei premierului. 

El a menţionat că oferta primită de la Dacia a fost de 80.000 de lei pe lună. 

”Ofertele pe care le-am primit de la RAPPS pentru maşini fără şofer ieşite din garanţie au fost de 120.000 de lei pe lună, iar oferta pe care am primit-o de la Dacia a fost de 80.000 de lei pe lună. În acelaşi timp, în discuţiile cu cei de la Ford, am agreat ca prima şi singura maşină electrică produsă în România, Ford Puma, să fie alocată cu un contract de comodat gratuit, să fie alocate două maşini produse la fabrica din Craiova gratuit Guvernului, pentru a putea fi folosite pentru colegii din Cancelarie”, a afirmat Mihai Jurca.

El a afirmat că este vorba de un contract de închiriere.  

”Nu vorbim de un contract de vânzare-cumpărare, vorbim de un contract de închiriere, în termeni tehnici leasing operaţional. Contractul pe care l-am semnat e un contract pe trei luni, cu o lună perioadă de graţie şi în toată perioada asta vom face demersurile pentru a face un contract pe un contract cadru de trei ani sau patru ani, astfel încât să încercăm să reducem şi mai mult decât sunt azi cheltuielile cu închirierea maşinilor”, a mai declarat şeful Cancelariei premierului.

Critici din partea sindicaliștilor: posibile încălcări ale legislației

Sindicatul Angajaților din Aparatul de Lucru al Guvernului (SAALG) susține că șeful Cancelariei premierului, Mihai Jurca, un om de încredere al prim-ministrului Ilie Bolojan, a cumpărat, prin leasing, 17 mașini Duster de tip „pick-up”, încălcând mai multe ordonanțe de urgență. Sindicatul a transmis joi, printr-un comunicat de presă, că în timp ce Guvernul „vorbește public despre responsabilitate bugetară și limite în cheltuirea banului public”, în realitate „Cancelaria Prim-ministrului transmite un mesaj toxic: legile sunt pentru fraieri, iar cine are putere găsește mereu portițe”.

„Deși O.U.G. nr. 156/2024 și O.U.G. nr. 34/2023 interzic expres achiziția prin leasing a autovehiculelor de către instituțiile publice, Mihai Jurca a încheiat un contract de leasing operațional pentru nu mai puțin de 17 Duster pick-up, parcă pregătite pentru un mini-RAAPPS personal, varianta Oradea-Victoria. Soluția găsită este una cinică: folosirea legislației RAR pentru a «reinterpreta» interdicția și pentru a aduce, pentru trei luni cât mai avem până la sfârșitul anului, vehiculele în curtea Guvernului, mascând o achiziție interzisă de legiuitor”, conform sindicatului.

Google News
Explorează subiectul
Comentează
Articole Similare
Parteneri