Paradoxul războiului - Tancurile Ucrainei se bazează tot mai mult pe petrolul rusesc

Autor: Florin Pușcaș

Publicat: 27-07-2023

Actualizat: 27-07-2023

Article thumbnail

Sursă foto: The Times

Este un paradox al războiului: tancurile Ucrainei funcționează din ce în ce mai mult cu petrol care vine din Rusia. Potrivit autorității vamale ucrainene, Ucraina importă din ce în ce mai multă motorină din Ungaria și Turcia - ambele țări prelucrează în mare măsură petrolul din Rusia în rafinăriile lor, scrie ziarul german Handelsblatt.

Deși poziția pe piața ucraineană a grupului ungar MOL și a furnizorilor turci era deja relativ bună în trecut, abia în ultimul timp autoritățile vamale ucrainene au raportat o creștere izbitoare a importurilor. De exemplu, compania petrolieră MOL, care este strâns legată de statul maghiar, și-a dublat vânzările către Ucraina în ultimele șase luni.

Deoarece MOL cumpără în mare măsură petrol rusesc, este probabil ca acesta să fie acum principalul combustibil pentru mașinăriile de război ale Ucrainei. În același timp, companiile care nu se aprovizionează cu materie primă din Rusia pierd cote de piață în Ucraina. Acest lucru se datorează faptului că MOL are un avantaj competitiv față de alte companii petroliere europene. Compania ungară are o derogare din partea Uniunii Europene pentru a continua să își aprovizioneze rafinăriile cu țiței rusesc.

În timp ce rolul special al Ungariei a primit puțină atenție publică până acum, Turcia nu mai ascunde de mult timp faptul că profită foarte mult de pe urma importurilor de petrol din Rusia.

Căile ferate în locul conductelor, coloana vertebrală a aprovizionării cu petrol

În principiu, cisternele pot fi alimentate cu diferite produse petroliere. "Motoarele militare sunt de obicei versatile și foarte tolerante în ceea ce privește combustibilii", spune expertul militar polonez Damian Ratka.

Țara atacată este aproape în întregime dependentă de importurile de combustibil. Cu toate acestea, în Ucraina nu există aproape deloc penurie, chiar dacă atacurile rusești asupra aprovizionării cu energie și-au lăsat amprenta.

De exemplu, Occidentul a dotat țara cu numeroase generatoare diesel mobile, în special iarna trecută, pentru a alimenta în mod fiabil spitalele și alte instituții publice cu energie. Acest lucru se datorează faptului că o aprovizionare descentralizată este mai rezistentă la crize decât marile centrale electrice și termice, care pot fi relativ ușor de paralizat de tiruri de rachete.

Cu toate acestea, o aprovizionare suficientă cu motorină este garantată, deoarece multe companii din economia de război și-au redus operațiunile sau au ieșit complet din afaceri. Experții estimează că este posibil ca, în ciuda cererii enorme a armatei, consumul de produse petroliere să fi scăzut cu 40-50%.

Acest lucru este confirmat și de directorul grupului de consultanță de la Kiev "A-95", Sergi Kuyun. El spune că țara este în prezent "deosebit de bine poziționată" în ceea ce privește aprovizionarea cu energie". Acest lucru se datorează faptului că, de la începutul războiului, Ucraina a obținut un număr mare de noi rute de aprovizionare.

"Combustibilul este livrat în principal pe calea ferată prin Polonia", spune Michal Paszkowski, analist al Institutului Europei Centrale (IEŚ). "Din Slovacia și Ungaria, combustibilul intră în țară prin conducte, iar din România motorina este mai întâi expediată și apoi continuă spre Ucraina pe calea ferată".

Înainte de invazia rusă, Ucraina mai avea doar o singură rafinărie din cele șase care erau înainte. Ultima rafinărie ucraineană din Krzemienczuk, care furniza aproximativ 30% din necesarul de combustibil al Ucrainei înainte de război, potrivit companiei, era considerată ineficientă și procesa în principal petrol intern și importuri din Azerbaidjan.

Cu toate acestea, în aprilie 2022, uzina a fost grav avariată în urma unui bombardament rusesc. În prezent, rafinăria funcționează din nou într-o formă foarte limitată.

Google News
Comentează
Articole Similare
Parteneri