România se confruntă cu o criză fără precedent a forței de muncă în sectorul reparațiilor auto, iar efectele acestei probleme riscă să paralizeze industria service-urilor auto.
Potrivit datelor Patronatul Operatorilor de Service Auto (POSA), peste 40% dintre service-uri întâmpină dificultăți majore în recrutarea de muncitori calificați, iar multe sunt deja în situația de a refuza clienți sau de a extinde semnificativ termenele de livrare din cauza lipsei acute de personal.
Această situație nu afectează doar activitatea service-urilor, ci și siguranța rutieră, întrucât întârzierile în reparațiile vehiculelor pot conduce la circulația unor mașini cu defecțiuni care nu sunt remediate la timp.
” Suntem într-un punct critic. Dacă nu luăm măsuri imediate, vom ajunge în situația în care mulți operatori din domeniu își vor închide porțile, iar clienții vor fi nevoiți să aștepte săptămâni sau chiar luni pentru o reparație esențială”, avertizează ing.Marian Lazar, prim-vicepreședinte POSA.
În timp ce alte industrii beneficiază de stimulente pentru atragerea forței de muncă și digitalizare, service-urile auto sunt lăsate să se descurce singure într-un context economic și legislativ tot mai ostil. „Se vorbește despre tehnologizare și digitalizare ca soluții, dar realitatea este că fără o resursă umană calificată, aceste avansuri tehnologice sunt inutile. Roboții nu pot înlocui mecanicii, vopsitorii și tehnicienii auto – cel puțin nu în viitorul apropiat. Avem nevoie de soluții reale, iar autoritățile trebuie să înțeleagă gravitatea acestei crize”, subliniază ing. Marian Lazar.
Dacă această problemă nu va fi gestionată rapid prin politici de sprijinire a angajatorilor și prin facilitarea formării profesionale, România riscă să piardă un sector vital al economiei sale, cu consecințe directe asupra costurilor și duratei reparațiilor auto pentru consumatori.
Sectorul reparațiilor auto din România se confruntă cu o criză profundă de forță de muncă, cauzată de mai mulți factori:
- Emigrarea specialiștilor români spre alte țări europene, unde salariile și condițiile de muncă sunt mai atractive.
- Lipsa unui sistem de formare profesională eficient care să asigure pregătirea noilor generații de muncitori calificați.
- Reticența tinerilor de a intra în acest domeniu, în principal din cauza lipsei de atractivitate și a dificultății muncii.
- Creșterea cererii pentru reparații auto, generată de creșterea numărului de autovehicule în circulație, ceea ce amplifică deficitul de personal.
DE CE LIPSA DE PERSONAL ESTE ATÂT DE GRAVĂ?
Cauzele principale ale crizei forței de muncă
✔ Exodul specialiștilor: Mulți mecanici, tinichigii și vopsitori auto aleg să lucreze în Europa de Vest, unde salariile și condițiile de muncă sunt mai atractive..
✔ Dispariția școlilor profesionale: În ultimele două decenii, sistemul educațional a eliminat aproape complet învățământul dedicat meseriilor din sectorul auto. În prezent, mai puțin de 2% dintre absolvenții de liceu sau școală profesională urmează o formare tehnică în domeniu.
✔ Lipsa atractivității meseriei: Tinerii evită acest domeniu din cauza condițiilor de muncă dificile și a salariilor modeste.
✔ Creșterea numărului de vehicule: Parcul auto din România a crescut cu peste 35% în ultimii 10 ani, ceea ce duce la o cerere uriașă de servicii de reparații auto dar fără o creștere corespunzătoare a numărului de specialiști.
Statistică alarmantă POSA:
- 75% dintre service-urile auto declară că au dificultăți în recrutarea de personal.
- 60% dintre ateliere au întârzieri în livrarea mașinilor reparate din cauza lipsei de tehnicieni.
- 30% dintre service-uri spun că sunt în pericol de închidere în următorii 5 ani dacă nu se găsesc soluții pentru forța de muncă.
ANGAJAREA MUNCITORILOR STRĂINI – SOLUȚIE VIABILĂ SAU UN VIS IMPOSIBIL?
POSA a analizat posibilitatea angajării muncitorilor din Asia și alte regiuni pentru a compensa lipsa specialiștilor autohtoni. Însă, realitatea este că procesul de recrutare și integrare a acestora este extrem de greoi.
⚠ Principalele obstacole:
❌ Birocrația excesivă – obținerea avizelor necesare durează între 6 și 12 luni.
❌ Costuri ridicate – un angajator trebuie să suporte cheltuieli destul de ridicate și asta doar pentru documentație, cazare și integrare.
❌ Bariera lingvistică – majoritatea muncitorilor străini nu cunosc limba română și necesită cursuri de adaptare.
" În ultimii ani, am observat o deschidere a service-urilor auto spre angajarea muncitorilor străini, însă procedurile birocratice sunt greoaie, iar costurile asociate cu recrutarea și integrarea acestora sunt ridicate. Statul român ar trebui să simplifice procesul de obținere a vizelor de muncă și să ofere stimulente pentru angajatorii care aduc forță de muncă din afara UE, în plus, angajarea persoanelor care își schimbă cariera și reconversia profesională sunt soluții ce pot aduce un plus de personal, dar necesită programe bine structurate de instruire și adaptare la cerințele din domeniu.”, a subliniat Marian Lazar.
CUM ATRAGEM TINERII ÎN ACEST DOMENIU?
( POSA ) Patronatul Operatorilor de Service propune o strategie pe termen lung pentru revitalizarea meseriilor auto, bazată pe 3 piloni esențiali:
1. Reintroducerea educației profesionale – Statul trebuie să sprijine deschiderea de clase dedicate tinichigiilor și vopsitorilor auto, mecanicilor, electricienilor în școlile tehnice și să încurajeze colaborarea cu service-urile auto.
2. Creșterea atractivității meseriei – Condiții de lucru moderne, tehnologii de ultima generație, salarii competitive și beneficii pentru muncitori.
3. Campanii de promovare a meseriilor auto – POSA propune o campanie națională pentru promovarea acestor meserii în rândul tinerilor.
Tehnologia și digitalizarea – ajutor real sau soluție insuficientă?
Deși industria auto se îndreaptă rapid spre digitalizare, soluțiile tehnologice nu pot compensa complet lipsa personalului.
Avantaje:
✅ Sisteme avansate de vopsire reduc timpul de execuție cu până la 40%.
✅ Softurile de diagnoză automatizată ajută la eficientizarea muncii mecanicilor.
Limitări:
❌Nu există tehnologii care să înlocuiască complet manopera unui tinichigiu sau vopsitor auto experimentat.
❌Investițiile necesare sunt uriașe și greu accesibile pentru service-urile mici și medii.
„Tehnologiile moderne, cum ar fi sistemele avansate de vopsire și reparații asistate digital, pot reduce timpul de execuție și pot ajuta echipele existente să fie mai eficiente. Totuși, acestea nu pot înlocui complet resursa umană, ci doar o pot susține. Investițiile în tehnologie trebuie să fie dublate de programe de instruire pentru angajați, astfel încât aceștia să fie capabili să opereze noile echipamente”, a explicat ing. Marian Lazar.
Tehnologia joacă un rol esențial în optimizarea proceselor, aceasta nu poate substitui expertiza și abilitățile muncitorilor calificați. Soluția reală pentru sustenabilitatea industriei auto constă în investiția strategică în educație și dezvoltarea forței de muncă
TAXELE EXCESIVE ȘI BIROCRAȚIA – UN OBSTACOL MAJOR
Pe lângă criza forței de muncă, POSA semnalează și un alt impediment major: taxele și sarcinile administrative care sufocă service-urile auto.
Probleme identificate:
- Taxele pe muncă sunt printre cele mai ridicate din Europa, ceea ce descurajează angajatorii.
- Birocrația excesivă îngreunează activitatea service-urilor și crește costurile operaționale
În loc să sprijine dezvoltarea acestui sector esențial, statul adaugă anual taxe și obligații birocratice care îngreunează activitatea service-urilor. Este nevoie de măsuri urgente pentru simplificarea proceselor administrative și reducerea taxării excesive, astfel încât companiile să se poată concentra pe ceea ce contează cu adevărat: oferirea unor servicii de calitate și formarea noilor generații de specialiști.
CE SOLICITĂ Patronatul Operatorilor de Service (POSA)?
Pentru a stopa colapsul forței de muncă în service-uri, POSA cere măsuri urgente din partea autorităților:
Reducerea taxării muncii pentru angajații din domeniul reparațiilor auto.
Simplificarea procesului de recrutare a muncitorilor străini prin eliminarea blocajelor administrative.
Reforma educației tehnice și reintroducerea învățământului profesional.
Avantaje fiscale pentru service-urile care investesc în formarea tinerilor.
Stimulente pentru reconversia profesională, pentru a atrage persoane din alte domenii către meseriile din service-urile auto
Investiții în tehnologii moderne, dublate de programe de instruire pentru angajați.
"Dacă nu se iau măsuri concrete acum, riscăm să asistăm la închiderea unui număr mare de service-uri și la o criză fără precedent în sectorul reparațiilor auto", avertizează ing. Marian Lazar prim-vicepreședinte POSA.
Deși provocările sunt mari, soluțiile există, Patronatul Operatorilor de Service (POSA) este pregătit să colaboreze cu autoritățile, instituțiile de învățământ și partenerii din industrie pentru a revitaliza sectorul service-urilor auto. Prin măsuri bine gândite – simplificarea angajării muncitorilor străini, investiții în formare profesională și susținerea noilor tehnologii – putem transforma această criză într-o oportunitate de modernizare și dezvoltare. Avem resursele, experiența și voința necesară pentru a asigura un viitor stabil și prosper pentru service-urile auto din România, iar împreună putem construi o industrie mai puternică și mai competitivă.
Comentează