Piaţa de asigurări a crescut, în 2021, cu aproximativ 24%, a anunţat luni vicepreşedintele Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF), Cristian Roşu, care a menţionat că datele sunt neauditate, conform Agerpres.
El a menţionat că au avut o înţelegere prin faptul că o piaţă financiară în general e o piaţă emoţională şi cu atât mai mult tot ceea ce se întâmplă într-o piaţă din punct de vedere emoţional poate să aibă efecte negative asupra întregii pieţe.
"Lucrurile s-au derulat foarte bine. Şi vă spun cu certitudine că s-au derulat foarte bine şi aştept ca în continuare şi jumătatea aceasta de an absolut la fel, dar nu chiar mai bine, având deja experienţa ultimei părţi a anului 2021, astfel încât efectele ieşirii din piaţă a City Insurance să fie estompate absolut complet şi să intrăm într-o zonă de normalitate pe care eu o văd caracteristică anului 2022. De asemenea, fără ajutorul brokerilor nici acest lucru nu se putea întâmpla în totalitatea lui", a afirmat Cristian Roşu.
El a declarat că primele brute subscrise, la finalul anului 2021, au fost în sumă de 14,3 miliarde de lei, aproximativ 2,86 miliarde de euro, în creştere cu aproximativ 24% faţă de anul 2020. În componenţa acestora, asigurările generale au ajuns 11,63 miliarde de lei, în creştere cu 25,4% faţă de 2020, iar asigurările de viaţă au fost 2,6 miliarde de lei, în creştere cu 17,62% faţă de 2020.
Potrivit vicepreşedintelui ASF, "frumuseţea" structurii pieţe româneşti este dată de asigurările generale, care au reprezentat 74% din totalul pieţei de asigurări din România, componenţa fiind 51% RCA şi 23% Casco. Restul de asigurări, facultative sau mai puţin facultative, au reprezentat 26%.
"Suntem dominaţi în continuare de piaţa auto. Este foarte greu de aşezat riscurile, de manageriat riscurile, care pot să-ţi apară dintr-o singură clasă dominantă. Drept pentru care influenţa preţurilor în total activitate ca să putem deveni rentabili nu poate să ducă decât la o escaladare. Şi atunci singurul lucru care putem să-l facem noi în zona noastră de asigurări este să putem dezvolta toate celelalte clase şi tipuri de asigurări care sunt o multitudine, iar ţările din care veniţi dumneavoastră, din care vin firmele mamă care reprezintă societăţile autorizate în România, ştiţi foarte bine că aceste tipuri de asigurări sunt extraordinar de multe. Şi doar prin contrabalansarea acestor portofolii putem să ne creăm nişte portofolii echilibrate din care acest joc al încasărilor versus cheltuieli şi toate celelalte date bilanţiere după care sunteţi şi analizaţi şi ne ne uităm în permanenţă la ele pot să se echilibreze şi nu doar dintr-o creştere aberantă şi nesusţinută de preţuri. Cum nici reversul nu este sustenabil. Nişte preţuri nesustenabile care nu pot să acopere obligaţiile care rezultă din asumarea acelor riscuri nu pot să ducă decât fie la degringoladă în piaţă, fie la falimente, fie la generarea altor crize pe care acum este greu să le definim sau nu le putem intui", a declarat Cristian Roşu.
În ceea ce priveşte RCA, el mai spus că frecvenţa daunei în România pe ultimii patru ani este de 6%, autoturismele 5,5%, iar la camioanele de
peste 16 tone de 21%. Pentru 2021, camioanele de peste 16 tone au avut o frecvenţă a daunei de peste 21%, respectiv de 22,5%, iar frecvenţa medie a fost de 6,5%. Acesta este una dintre cele mai mari frecvenţe din Uniunea Europeană.