Peter Senge, expert global în educație, va sosi pentru prima dată în România la evenimentul „Dare to Learn”, organizat în perioada 25-26 octombrie 2024, la Complexul Expozițional Romexpo din București.
Legătura dintre școală – așa cum se face în cadrul formal sau informal – și mediul corporatist poate fi înțeleasă doar dacă pornim de la realitatea care arată că învățarea nu se rezumă la ceea ce se întâmplă pe băncile școlii și nici nu se oprește la examenele finale ale unui anumit ciclu educațional.
Experții internaționali în domeniul educației propun o abordare holistică a procesului de învățare continuă, pe tot parcursul vieții, iar legătura între școală, familie și societate este esențială pentru a crea comunități de învățare, într-o nouă abordare care arată cât de important este ca fiecare membru al comunității să participe activ la acest proces.
Expertul internațional Peter Senge, celebru teoretician al managementului organizațional, a elaborat cele mai performante metode și tehnici de predare, pornind de la nevoia de a crea comunități de învățare. Peter Senge folosește tot ceea ce a învățat din lumea afacerilor, pentru a optimiza sectorul învățământului și al politicilor educaționale, pornind de la modelul celor „cinci discipline” pe care le consideră esențiale pentru orice demers care vizează schimbarea necesară la nivel organizațional: măiestria personală, viziunea împărtășită, modelele mentale, învățarea în echipă și gândirea sistemică.
Lector la Massachusetts Institute of Technology, Sloan School of Management și președinte fondator al Societății pentru Învățare Organizațională, Peter Senge este un nume de referință în învățarea organizațională, dezvoltarea leadershipului și în schimbări sistemice. Textul său clasic, „The Fifth Discipline” („A cincea disciplină”), care s-a vândut în peste două milioane de exemplare în întreaga lume, a fost recunoscut de publicația „Financial Times” drept una dintre cele cinci „cele mai importante” cărți de management, iar „Harvard Business Review” a remarcat că lucrarea prezintă „una dintre ideile fundamentale ale ultimilor 75 de ani” pentru procesul permanent de învățare dintr-o organizație.
Lucrarea sa de referință – „Școli care învață. A cincea disciplină aplicată în educație” – a fost publicată și în România. Acum, profesorii, directorii de școli, părinții elevilor și toți cei interesați de procesul de învățare continuă în mediul organizațional au ocazia să se întâlnească față în față cu autorul acestei cărți de referință din domeniul educației și să dezbată, împreună cu el, cele mai importante teme ale momentului, în legătură cu posibilitatea de a inova acest proces în România.
Școala, percepută ca organism viu
De-a lungul carierei sale, Peter Senge a încercat să răspundă la întrebarea: „Cum creăm condițiile pentru ca oamenii să lucreze cel mai bine împreună într-o organizație?”. În lucrarea sa intitulată „Școlile care învață”, liderul în educație descrie modul în care școlile se pot adapta, crește și schimba în fața cerințelor și provocărilor tot mai mari ale societății noastre. După mulți ani de experiență, specialistul internațional oferă instrumente, tehnici și soluții concrete pe care le pot adapta și folosi profesorii și directorii școlilor din România.
Senge și colegii săi de echipă au diagnosticat mai întâi stadiul la care se află sistemul educațional occidental, rămas în urmă, la nivelul erei industriale, fără a se adapta la nevoile actualei societăți informaționale. Pentru accelerarea acestui proces necesar de adaptare la noua realitate, Senge propune predarea individualizată, adaptarea curriculei la contextul local și regional, renunțarea la didactica axată pe memorare și teste standardizate.
Expertul propune, de asemenea, schimbarea percepției în legătură cu ceea ce înseamnă o școală. În sistemul propus de Senge, școlile sunt sisteme (organisme) vii, nu mașinării, iar supraviețuirea lor depinde de felul în care profesorii, directorii, inspectorii, elevii și părinții elevilor, dar și administrațiile locale reușesc să colaboreze și să se adapteze la transformările socio-economice din jurul lor.
Peter Senge va fi prezent în România, în această toamnă, la Complexul Expozițional Romexpo din Capitală, în cadrul evenimentului „Dare to Learn”. Evenimentul este organizat de fundația cu același nume, în parteneriat cu Asociația Română de Literație (ARL România), Teach for Romania și Finnish Teacher Training Centre, în primul rând pentru a-i învăța pe profesorii și pe directorii de școli din România cum să creeze cele mai bune condiții pentru învățare și cum să folosească cele mai bune instrumente moderne. „Dare to Learn” se adresează, totodată, și specialiștilor în resurse umane, trainerilor, managerilor din companii și antreprenorilor care vor să descopere ce presupune, de fapt, acest accelerator de învățare.
Un program de formare pentru profesori, specialiști în HR, manageri și antreprenori
„Dare to Learn” nu este doar o simplă conferință, ci un eveniment complex, cu rol de program de formare și învățare pentru cadrele didactice din România, dar și pentru părinții elevilor și pentru specialiștii din mediul corporatist, astfel încât sunt invitați să se înscrie toți cei interesați de inovație în procesele de învățare pe termen lung. Evenimentul se va desfășura timp de două zile, incluzând 8 conferințe susținute de liderii globali ai schimbării în domeniul învățării și 32 de ateliere de formare/masterclasses. Participanții vor avea acces la sesiuni de formare susținute de inovatori care și-au lăsat amprenta asupra modului în care se produce învățarea și au demontat bariere pentru a face educația mai echitabilă.
Unul dintre acești inovatori este Peter Senge, care va susține atelierul „How to create learning communities in education?” („Cum să creăm comunități de învățare în procesul de educație”), în cadrul Temei numită „Learning practices re-imagined” („Practici de învățare re-imaginate”). Atelierul său este recomandat, în primul rând, directorilor instituțiilor de învățământ. Acest atelier va beneficia de interpretare în limba română, atât pentru prezentare, cât și pentru dezbateri. De altfel, toate conferințele și atelierele susținute în limba engleză vor avea traducere simultană, prin intermediul unei aplicații pe telefonul mobil.
Toți cei care doresc să afle care sunt cele mai eficiente metode moderne de învățare și ce anume a dat rezultate notabile în accelerarea procesului de învățare în diverse state și organizații din lume sunt invitați să participe la acest eveniment. Informații referitoare la achiziționarea pachetelor de acces sunt disponibile pe platforma www.d2l.ro, în secțiunea dedicată: https://d2l.ro/buy/
Comentează