Pavilionul României, prin Comisarul General la Expo 2025 Osaka, Ferdinand Nagy, a oferit, miercuri, o donaţie specială Muzeului Naţional de Etnologie din Osaka (Minpaku), constând în piese autentice ale portului popular tradiţional românesc, potrivit news.ro
Gestul simbolic reflectă respectul şi admiraţia faţă de cultura japoneză şi marchează un nou moment de diplomaţie culturală, menit să apropie, prin meşteşug şi tradiţie, două lumi care împărtăşesc aceleaşi valori – armonia cu natura, rafinamentul detaliului şi preţuirea patrimoniului viu.
La întâlnirea desfăşurată la sediul muzeului au participat, din partea japoneză, Seki Yuji, director general, Fukuoka Shota, director general adjunct, Hirai Kyonosuke, director general adjunct, Dr. Naoki Asada şi Dr. Eriko Kawanishi, alături de asistenţi universitari şi cercetători ai instituţiei.
Donaţia include o cămaşă brodată cu mărgele, un pieptar lucrat manual şi o pereche de opinci, piese provenite din zona Bistriţei, realizate de meşterul popular Leon Burbulea, un păstrător autentic al tradiţiilor româneşti. Aceste obiecte, create cu migală şi respect pentru natură, completează colecţia de exponate româneşti aflată deja în patrimoniul Minpaku şi oferă publicului japonez o imagine vie asupra măiestriei artizanilor din satele României.
Totodată, a fost oferit în dar un exemplar al albumului semnat de Florica Zaharia, cercetător şi expert internaţional în textile tradiţionale. Lucrarea explorează legătura subtilă dintre costumul popular românesc şi kimono-ul japonez - un dialog între două lumi care, deşi aflate la mari distanţe geografice, sunt unite prin valori comune: respectul pentru meşteşug, armonia cu mediul şi rafinamentul estetic al detaliului.
Fondat în 1974 şi deschis publicului în 1977, Muzeul Naţional de Etnologie din Osaka (Minpaku) este cel mai mare muzeu de profil din Japonia, având ca misiune cercetarea antropologică şi etnologică a culturilor lumii şi promovarea înţelegerii diversităţii culturale prin expoziţii, arhive şi programe educative. Clădirea muzeului, proiectată de renumitul arhitect Kisho Kurokawa, laureat al unor importante distincţii internaţionale, reflectă filosofia Minpaku: o arhitectură în armonie cu mediul şi cu spiritul cercetării culturale.
Minpaku deţine o sală dedicată României, constituită datorită activităţii profesorului Shinmen Mitsuhiro, reputat etnolog japonez preocupat de cultura şi civilizaţia satului românesc. În această colecţie, vizitatorii pot descoperi cruci de lemn din Săpânţa, icoane pe sticlă, costume populare, măşti tradiţionale, unelte agricole şi instrumente pentru pictura bisericilor – mărturii ale unei lumi rurale pline de spiritualitate, creativitate şi profunzime.
Reprezentanţii Pavilionului României au apreciat, cu această ocazie, viziunea muzeului, care nu se limitează la expunerea de artefacte, ci oferă o perspectivă amplă asupra relaţiei dintre om, natură şi cultură. Expoziţiile Minpaku prezintă costumul tradiţional nu ca un simplu obiect de vestimentaţie, ci ca expresie a unui mod de viaţă profund conectat la mediul natural, la fibrele organice, la ritmurile anotimpurilor şi la resursele pământului.
„Apreciem în mod deosebit această viziune curatorială care pune accent pe armonia dintre om şi mediul său. Este un mesaj care se află şi în centrul conceptului Pavilionului României la Expo 2025 – Romania, Land of Tomorrow, unde tradiţia, inovaţia şi sustenabilitatea coexistă în acelaşi orizont de valori”, a declarat Comisarul General al Pavilionului României, Ferdinand Nagy.
Prin această donaţie, Pavilionul României aduce un omagiu cercetătorilor japonezi care au contribuit la cunoaşterea şi promovarea culturii româneşti în Japonia şi reafirmă angajamentul României de a susţine dialogul intercultural prin patrimoniu, artă şi educaţie - valori care unesc naţiunile dincolo de graniţe şi timp.
Reprezentanţii Pavilionului României au vizitat, cu această ocazie, şi Biserica Luminii din Osaka, proiectată de renumitul arhitect japonez Tadao Ando, a cărui viziune a stat la baza conceptului arhitectural al Pavilionului României la Expo 2025.
Comentează