Polonia construiește un nou debarcader pentru supertancuri petroliere la Gdansk: Livrările către Germania ar putea crește

Autor: Andreea Năstase

Publicat: 28-10-2025 16:58

Article thumbnail

Sursă foto: Pinterest

Firma poloneză Naftoport va construi un nou debarcader care va putea găzdui supertancuri petroliere în terminalul său petrolier din portul Gdansk, în ideea de a reduce presiunea asupra actualelor sale infrastructuri şi a permite clienţilor germani să treacă complet la petrolul livrat pe cale maritimă, a anunţat marţi acţionarul majoritar de la Naftoport, transmite Reuters.

Pentru a proteja volumele şi a reduce vulnerabilitatea la întreruperile legate de întreţinere, terminalul petrolier din portul Gdansk va începe construcţia unui nou debarcader în acest an. Odată finalizat, în a doua jumătate a anului 2028, noul debarcader va creşte capacitatea anuală a terminalului polonez până la 49 de milioane de tone, scrie Agerpres.

"Confirmăm această capacitate clienţilor noştri în timpul discuţiilor despre livrările spot. Aceste opţiuni sunt reale şi sunt pe masă", a declarat pentru Reuters Daniel Swietochowski, directorul operatorului polonez de conducte PERN.

PERN, o companie deţinută de statul polonez, este acţionarul majoritar de la Naftoport, companie care funcţionează aproape la capacitate maximă din 2023, gestionând volume record de ţiţei non-rusesc, pe măsură ce rafinăriile conectate la conducta Drujba au făcut trecerea la ţiţeiul livrat pe cale maritimă.

Se estimează că în acest an capacitatea Naftoport va depăşi 39 de milioane de tone şi să rămână la acelaşi nivel în 2026.

Noua infrastructură va permite Naftoport să acopere integral cererea de petrol a rafinăriilor germane PCK Schwedt deţinută majoritar de grupul rus Rosneft, şi Leuna, deţinută de TotalEnergies, pe lângă cea a rafinăriilor poloneze operate de Orlen.

PCK, responsabilă pentru 12% din capacitatea de rafinare petrolieră din Germania, a făcut parte din eforturile de succes ale Berlinului de a se asigura că poate continua să proceseze petrol în contextul sancţiunilor impuse de preşedintele american Donald Trump asupra Rosneft.

Grupurile Shell şi Eni din Italia deţin participaţii minoritare la rafinăria de la Schwedt, care după oprirea livrărilor de ţiţei rusesc s-a bazat parţial pe ţiţeiul kazah transportat de operatorul PERN prin Polonia şi parţial pe fluxurile maritime prin terminalul Naftoport.

Presiunea operaţională asupra Naftoport se va reduce odată cu noul debarcader, a declarat directorul general, Daniel Betke, pentru Reuters, adăugând: "uneori folosim intervalul de şase ore dintre plecarea unui petrolier şi sosirea următorului pentru a efectua reparaţii, inspecţii sau lucrări de întreţinere planificate la minut". "Acest debarcader va fi poliţa noastră de asigurare", a spus Daniel Betke.

Google News
Explorează subiectul
Comentează
Articole Similare
Parteneri