Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Procesul tragediei feroviare de la Santiago de Compostela din 2013 a început în Spania

ciocanel judecator

Justiţia spaniolă a început să examineze miercuri, în cadrul unui proces fluviu, deficienţele care au provocat accidentul de tren de la Santiago de Compostela din urmă cu nouă ani, când 80 de oameni au murit în cea mai mare tragedie feroviară din ţară de după 1944, relatează AFP.

Sosiţi încă din zori în grupuri mici, cu feţele triste şi unii chiar cu ochii în lacrimi, apropiaţii victimelor au luat loc în sala din Cetatea Culturii din acest oraş galician (nord-vest), transformat în mod excepţional în tribunal din cauza numărului mare de părţi implicate, potrivit Agerpres.

În seara zilei de 24 iulie 2013, trenul de mare viteză Alvia 04155, plecat din Madrid, a deraiat brutal cu puţin înainte de a ajunge la Santiago de Compostela, sfârşind încastrat într-un zid de incintă situat la 4 km de oraş.

În accident au murit 80 de persoane: 68 de spanioli, doi francezi, doi italieni, doi americani şi câţiva latino-americani. Peste 140 de persoane au fost rănite, unele grav.

Ancheta a evidenţiat rapid un exces de viteză. Trenul companiei feroviare spaniole Renfe rula cu 179 km/h în momentul deraierii, deşi viteza pe acel segment era limitată la 80 km/h.

Mecanicul trenului, Francisco Garzon, care vorbea la telefon cu controlorul chiar înainte de accident, a manifestat 'imprudenţă', au considerat magistraţii, care l-au trimis pe Garzon în faţa tribunalului pentru 'omor rezultat dintr-o gravă neglijenţă profesională'.

Alături de Garzon compare Andrés Cortabitarte, fostul responsabil cu securitatea al Adif - compania care gestionează reţeaua feroviară spaniolă -, acuzat că nu a realizat un studiu de risc cu privire la curba respectivă, unde nu existau sisteme de semnalizare, de alertă şi frânare automată.

'Exista un risc previzibil' de care ar fi trebuit ţinut cont, au subliniat magistraţii.

Parchetul a cerut patru ani de închisoare împotriva celor doi inculpaţi. Suma despăgubirilor reclamate de familiile victimelor, care va face obiect de dezbateri la finalul procesului penal, se ridică la aproape 58 milioane de euro.

În total, peste 600 de martori şi de experţi sunt aşteptaţi la bara tribunalului până la 10 februarie.

'Sunt aproape zece ani de când aşteptăm' acest proces, a mărturisit Jesus Dominguez, purtător de cuvânt al asociaţiei victimelor Alvia 04155, criticând 'lentoarea' justiţiei spaniole. 'Este o zi importantă, dar, pentru a putea întoarce pagina, trebuie mai întâi să fie scrisă' cea a procesului, a adăugat el.

Până acum, 'doar mecanicul şi-a cerut iertare', însă 'Adif şi autorităţile publice sunt şi ele responsabile', a mai spus Dominguez, care se luptă de mai mulţi ani pentru ca deficienţele la nivel de stat să fie recunoscute.

Asociaţia sa, care a organizat miercuri dimineaţa o adunare în faţa tribunalului, o acuză mai ales pe Ana Pastor, fost ministru al echipamentelor şi transporturilor în guvernul Partidului Popular (dreapta), că a făcut presiuni la Bruxelles pentru a împiedica publicarea unui raport critic faţă de Madrid.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.