Scumpirile din magazine au schimbat modul în care românii fac cumpărături: aceștia s-au făcut mai atenți la ce pun în coș și au început să evite risipa alimentară. În plus, există și anumite produse de care mulți au renunțat.
Conform PRO TV, românii au cumpărat cu ceva mai mult în termeni de volum, dar valoarea totală a achizițiilor nu a ținut pasul cu inflația. Pentru a păstra nivelul de consum, ei au fost nevoiți să aloce o pondere mai mare din venituri sau să facă compromisuri. Este posibil ca această creștere de volum să fie generată de alegerea unor produse mai ieftine – mărci proprii ale supermarketurilor – sau a unor bunuri aflate la promoție.
Țigările și dulciurile, eliminate de pe listă
Pentru mulți, țigările și dulciurile au devenit opționale, pe măsură ce prețurile au crescut. În schimb, mâncarea gata preparată, legumele și fructele au devenit opțiuni tot mai frecvente. Un cumpărător spune:
„Suntem mai cumpătați așa, avem grijă de fiecare, „nu le mai risipim, ne luăm cât ne trebuie””, în timp ce o comerciantă observă: „se cumpără puțin și des”.
Creșteri semnificative la alimente
Conform INS, rata anuală a inflației a urcat de la 5,7% în iunie la 7,8% în iulie. Prețurile produselor alimentare sunt cu 7,67% mai mari decât anul trecut. Dintre acestea, fructele s-au scumpit cel mai mult (39,74%), urmate de conservele de fructe (27,92%), legumele și conservele de legume (15,98%), apoi cacao și cafea (14,27%). Alte creșteri importante au fost înregistrate și la:
- pâine – 6,43% 
- lapte – 6,19% 
- ouă – 5,7% 
- carne de pui – 5,6% 
- carne de porc – 4,48% 
- bere – 4,38% 
Singurele reduceri consemnate au fost la zahăr (–3,08%) și cartofi (–2,38%).































Comentează