Proiect revoluționar, unic în Europa, implementat în România de Tetra Pak! 'În beneficiul mediului și al comunităților'

Autor: Eugen Dinu

Publicat: 27-11-2025 16:34

Actualizat: 27-11-2025 17:04

Article thumbnail

Sursă foto: Stiripesurse.ro

Vineri, 21 noiembrie 2025, Tetra Pak și partenerii săi au lansat, în Sectorul 4 al Capitalei, primul proiect-pilot din Europa, dedicat colectării ambalajelor de carton pentru băuturi răcoritoare, lactate și înlocuitori vegetali.

Prezent la eveniment, reporterul STIRIPESURSE.RO i-a intervievat pe Andrea Radonjic, Head of Government Relations and Public Affairs East Europe al Tetra Pak, și pe Ștefan Urziceanu, Sustainability Manager for Romania, Serbia, Croatia & Slovenia al Tetra Pak.

Despre rolul Tetra Pak în economia circulară pentru ambalaje de carton pentru băuturi și lactate

„Cred că este extrem de important că ambalajele de carton pentru băuturi și lactate sunt parte a schimbării pe care o vedem la nivel european și pe care vrem să o vedem și în România.

Acesta este motivul pentru care am inițiat acest proiect, cu gândul de a aduce la cunoștința consumatorilor din România ceea ce presupune ambalajul de carton pentru băuturi și lactate, cu gândul că acest tip de ambalaj poate fi reciclat și poate fi colectat, astfel încât să nu generăm deșeuri.

Vorbim despre primul proiect-pilot de acest tip din Europa, pe care îl lansăm aici, în România. Pentru că, înainte de toate, România este o țară curată și, aș putea spune, o țară care învață repede și se adaptează foarte rapid la schimbare, cu un segment de retail modern, care poate susține acest format în ansamblu.

Așa că, împreună cu partenerii noștri, cu Mega Image, MASPEX, TOMRA și BRAI-CATA, lansăm acest proiect în Brașov și, de asemenea, cu un magazin-pilot în București.

Astfel, în următoarele 8 luni, ne vom folosi de acest timp pentru a educa consumatorii despre potențialul și posibilitatea de a recicla ambalajele de carton pentru băuturi și lactate, folosindu-ne capabilitățile de reciclare”, ne-a declarat Andrea Radonjic.

Despre cum influențează legislația națională și europeană acest mod de reciclare

„Se petrec foarte multe schimbări la nivel european. Cred că toate țările încep să aibă o poziție diferită, nu doar la nivel guvernamental, ci și în legislația națională.

Aceste țări au nevoie de a-și adapta legislația, dar și de a modela cunoștințele consumatorilor.

Pentru a obține ceea ce ne-am propus, pentru a obține o educație corectă, trebuie să-i educăm pe clienții noștri, să le prezentăm acest nou format. Apoi, să-l modelăm pentru țara respectivă și, pe viitor, pentru întreaga Uniune Europeană”, a spus ea.

Impactul asupra consumatorilor și economiei

„Per total, impactul este în creștere. Consumatorii nu au ce pierde, ei trebuie să privească totul ca un proces de tranziție pentru noile generații și pentru un viitor mai curat.

Îmi place să spun că economia circulară este în mâinile noastre, pentru că astfel putem să nu generăm deșeuri. Și asta trebuie să implementăm în fiecare țară, nu doar în România.

Trebuie să avem cât mai puține deșeuri și cât mai multe produse care să nu genereze deșeuri. Și totul pornește de la noi.

Începe de la noi, de la consumatori, și se transferă la ceilalți oameni. Dacă nu ne schimbăm pe noi înșine, nu-i vom putea schimba pe oamenii din jurul nostru”, a mai afirmat cea care ocupă funcția de Head of Government Relations and Public Affairs East Europe al Tetra Pak

Următorul pas

„Următorul pas este să continuăm cu acest proiect. Odată ce începem cu el, sper că vom vedea că rezultatele sunt foarte bune. Apoi, vom iniția o schimbare legislativă în acest sens, astfel încât ambalajele din carton pentru băuturi și lactate să fie incluse în actualul sistem de colectare”, a completat ea.

Cum funcționează proiectul pilot „Tu câștigi, natura respiră”

Conform lui Ștefan Urziceanu, „proiectul-pilot 'Tu câștigi, natura respiră' reprezintă o oportunitate reală de analiză detaliată a modului în care ambalajele de carton pentru băuturi răcoritoare, lactate și înlocuitori vegetali pot fi colectate într-un sistem dedicat, trasabil și ușor de folosit de către consumatori.

Este un proiect unic în Europa și un exercițiu extrem de valoros pentru noi, bazat pe date din mediul real, observații directe și colaborare între multipli actori implicați.

Proiectul se desfășoară pe o perioadă de 8 luni, în șase magazine Mega Image din Brașov și un magazin Mega Image din București - Concept Store din Piața Sudului”.

„Consumatorii pot returna ambalaje de până la doi litri, pentru băuturi răcoritoare, lactate și înlocuitori vegetali.

Pentru fiecare ambalaj returnat, fiecare consumator primește un voucher de 50 de bani, pe care îl pot utiliza, ulterior, în orice magazin Mega Image din țară.

Obiectivul nostru este să colectăm un milion de ambalaje pe durata proiectului, dar valoarea cea mai importantă o reprezintă concluziile pe care le vom genera alături de partenerii noștri”, ne-a mai precizat Ștefan Urziceanu.

„Pregătim și teste de miros, dar și evaluări ale comportamentului materialului”

„Analizăm într-un mod transparent modul în care consumatorii folosesc sistemul, performanța tehnică a echipamentelor, comportamentul ambalajelor în lanțul logistic, dar și calitatea materialelor la momentul reciclării.

Pregătim și teste de miros, dar și evaluări ale comportamentului materialului în diverse etape de manipulare și transport, pentru a înțelege care sunt condițiile optime de funcționare a unui astfel de sistem de colectare.

România oferă condiții excelente pentru un astfel de proiect, avem un public familiarizat cu conceptele de returnare, dar și parteneri foarte implicați și o infrastructură care ne permite o implementare diversă și reprezentativă pentru consumatori”, a explicat Ștefan Urziceanu, Sustainability Manager for Romania, Serbia, Croatia & Slovenia al Tetra Pak.

Rolul partenerilor Tetra Pak

Ștefan Urziceanu a ținut să le mulțumească tuturor partenerilor Tetra Pak, dezvăluind ce rol joacă fiecare dintre aceștia.

„Așadar, le mulțumim tuturor partenerilor noștri care au ales să se alăture inițiativei noastre.

Proiectul lansat astăzi de Tetra Pak nu ar fi fost posibil fără implicarea extrem de valoroasă a fiecărui partener.

Pe de-o parte, Mega Image găzduiește acest proiect și ne oferă acces direct la consumatori. MASPEX vine cu pregătirea producătorului de băuturi răcoritoare care utilizează astfel de ambalaje - ambalajele de carton.

TOMRA vine în proiect cu soluția tehnică și ne va ajuta până la finalul proiectului să înțelegem cum funcționează și care sunt condițiile optime de funcționare a sistemului de colectare, în timp ce BRAI-CATA ne ajută cu serviciile de management a deșeurilor, pe întreg parcursul acestora, de la colectare până la punctele de reciclare.

Sunt încrezător că datele și observațiile pe care le vom obține în aceste luni vor contribui la o înțelegere mai profundă a modului în care ambalajele de carton pentru băuturi răcoritoare, lactate și înlocuitori vegetali pot fi gestionate într-un mod eficient, în beneficiul mediului și al comunităților”, a încheiat Ștefan Urziceanu.

Google News
Comentează
Articole Similare
Parteneri