O călătorie fascinantă în zorii modernizării Principatelor Dunărene.
Constantin Ardeleanu este profesor de istorie modernă la Universitatea „Dunărea de Jos“ din Galați, temele sale de cercetare privind istoria socioeconomică a sud-estului Europei, cu interes special pentru regiunea Dunării și a Mării Negre, conform Mediafax.
Preocupat de reprezentarea spațiului românesc în descrieri de călătorie, a tradus și editat, singur sau în colaborare, relatări ale câtorva autori străini care au vizitat spaţiul românesc în secolele XIX–XX. Câteva dintre monografiile sale analizează conectarea sud-estului Europei la economia mondială, modernizarea porturilor dunărene și pontice, dezvoltarea infrastructurii regionale de transport sau organizații și relații internaționale în epocile modernă și contemporană.
Așadar era firească această călătorie fascinantă în zorii modernizării Principatelor Dunărene, adică volumul pe care îl semnalăm astăzi, cu o splendidă ilustraţie pe copertă: lansarea vaporului Maria Anna, Viena, 13 septembrie 1837.
Volumul, mărturisește autorul în introducere, este rezultatul unei îndelungate preocupări academice pentru calea navigabilă a Dunării, care a dus nu numai la traducerile menționate mai sus, ci și în cîteva cursuri despre Dunăre și porturile sale.
„Recepționate diferi – scrie autorul -, cu entuziasm sau curiozitate de categoriile mai mobile ale societății și cu indiferență sau teamă de oamenii simpli, minunile mecanice sau tehnologiile diabolice ce mișcau lumea au transformat rapid și viețile locuitorilor din Principatele Moldova și Țara Românească… Noile vehicule transformau totul în jur: spațiu și timp, civilizație material și relații sociale, mediu de afaceri și mediu înconjurător. Lumea se schimba văzând cu ochii. Venise epoca aburului și, aflați într-o conjunctură istorică favorabilă, românii s-au racordat rapid la noile descoperiri tehnice și, prin ele, la timpurile și spațiile moderne… Revoluția în transporturi sosea în Țara Românească și Moldova cu primele piroscafe austriece care au început să oprească în porturile Dunării românești din aprilie 1834.“
Și în concluzie: Volmul de față analizează în detaliu 1. transformarea Dunării într-o structură de transport internațional și o conexiune pe axa Occident-Orient; 2. transformarea vaporului într-un spațiu global de socializare intensă și 3. transformarea spațiului și timpului din regiunea dunăreană ca urmare a instituirii curselor regulate de vapoare între Viena și Constantinopol.
Constantin Ardeleanu – O croazieră de la Viena la Constantinopol. Călători, spații, imagini. 1830-1860. Editura Humanitas, istorie. 302 pag.
Comentează