Reforma în Transporturi: restructurarea TAROM, subvenții reduse, angajați mai puțini cu 20%. Investițiile rutiere și navale prioritare

Autor: Alice Draghici

Publicat: 23-06-2025 11:49

Actualizat: 23-06-2025 14:49

Article thumbnail

Sursă foto: Nicolas Economou/NurPhoto / Shutterstock Editorial / Profimedia

Reformele din Transporturi presupun restructurarea TAROM, conform planului aprobat de Comisia Europeană, în urma căruia operațiunile companiei vor fi raționalizate, flota va fi reînnoită și costurile vor fi reduse, potrivit Programului de Guvernare PSD-PNL-UDMR-Grupul parlamentar al minorităților naționale perioada 2025 – 2028.

 

În Transporturi, vor fi reduse subvențiile în companiile din subordine. De asemenea, numărul angajaților va fi redus cu 20%.

Reforme /reorganizări / comasări în Transporturi

1. Prioritizarea contracte CNAIR + sistare semnare de noi contracte

2. Calculul corect al personalului. Reducere cu 20% a angajaților

3. Plan de reducere a subvențiilor acordate companiilor din subordine

4. Reforma ROMATSA RAR, ARR, AACR, TAROM, Aeroportul Otopeni și a celeorlalte companii din subordinea Ministerului

5. Consilii de administrație din profesioniști

6. Reducere CA-uri, comitete

7. Transparență (CCM-uri, cheltuieli, bugete, etc.)

8. Limitare indemnizații și salarizare

9. Indicatori de performanță → demiteri pentru neîndeplinire

10. Reducere subvenții și creșterea eficienței

11. Audit active

12. Sediu fiscal în România pentru companiile din domeniul aerian – condiționat de cadrul legislativ european. Soluții alternative – taxă fixă/bilet outgoin

13. Creștere valoare - taxă rovignetă

14. Plafonarea pensiilor și salariilor

15. Testare funcționari și personal de conducere angajat prin contract de mandat

16. Revizuire contracte colective de muncă care prevăd drepturi exagerate

17. Optimizare funcțională și administrativă la nivelul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, precum și a unor instituții aflate în subordine, comasarea entităților cu atribuții convergente sau complementare

18. Optimizarea structurii organizaționale. Structură optimă de personal, eliminarea pozițiilor redundante și o alocare eficientă a resurselor umane. Ministerul Transporturilor și Infrastructurii are în subordine sau sub autoritate peste 50 de unități

19. Automatizarea proceselor operaționale: implementarea tehnologiilor moderne de automatizare a proceselor, contribuind astfel la reducerea costurilor operaționale, a personalului excedentar și la creșterea rapidității în livrarea serviciilor de transport către cetățeni

20. Reforma sistemului de taxare a transportului

21. Revizuirea sistemului de acordare a subvențiilor de transport prin: monitorizarea contractelor de servicii publice și trecerea la un sistem axat pe numărul de călători expediați, eficiență și calitate a serviciilor; valorificarea mai eficientă a activelor de transport subutilizate; identificarea unor resurse financiare europene adiționale pentru subvenționarea transportului destinat categoriilor vulnerabile

22. Îndeplinirea tuturor condiționalităților aferente jalonului 79 PNRR privind procedurile de guvernanță corporativă (OUG 109)

Acțiuni pentru companii/instituții subordonate

Restructurarea TAROM: aplicarea planului de restructurare aprobat de Comisia Europeană, în urma căruia operațiunile TAROM vor fi raționalizate, flota va fi reînnoită și costurile vor fi reduse. TAROM trebuie să redevină un actor aerian important în spațiul aerian european și internațional.

Măsuri accelerare absorbție fonduri europene

1. Sprijinirea transportului feroviar din zonele defavorizate sau izolate către polii urbani regionali. Eliminarea "sărăciei în transporturi" prin accesarea de către Ministerul Transporturilor și Infrastructurii a reformelor și investițiilor prevăzute în cadrul Fondului Social pentru Climă - redeschiderea liniilor de cale ferată aflate în conservare, reducerea timpilor de parcurs prin reînnoirea sectoarelor de cale ferată secundare, achiziționarea de material rulant, pentru creșterea accesibilității comunităților defavorizate și izolate la serviciile de bază ale polilor urbani regionali, precum accesul la locuri de muncă mai bine plătite sau accesul la sistemele sanitare și de educație ale acestora

2. Înlocuirea flotei de trenuri de metrou pe Magistrala 4 existentă prin achiziția a 12 trenuri de metrou și sistem de automatizare și siguranță cu finanțare din Fondul pentru Modernizare

3. Stații de reîncărcare pe rețeaua de drumuri de mare viteză- autostrăzi, drumuri expres, precum și drumuri naționale printr-un program, finanțat prin Fondul pentru Modernizare

4. Stații de reîncărcare mediul privat finanțat prin Fondul pentru Modernizare

5. Instalarea stațiilor de reîncărcare/ încărcare baterii și creșterea capacității rețelei electrice din porturi, finanțat prin Fondul pentru Modernizare

6. Implementarea unui program, finanțat prin Fondul pentru Modernizare pentru înverzirea operațiunilor aeroportuare și portuare prin înlocuirea utilajelor și echipamentelor neperformante din punct de vedere al consumului de energie, cu utilaje și echipamente cu emisii zero

7. Implementarea unui program, finanțat prin Fondul pentru Modernizare pentru înlocuirea flotei de vehicule pentru transportul rutier și feroviar de marfă, precum și a flotei pentru transportul de pasageri și marfă maritim și pe căi navigabile interioare, prin achiziția de vehicule cu emisii zero

 

Google News
Comentează
Articole Similare
Parteneri