Ministrul Educaţiei, Daniel David, a semnat un ordin care introduce noi reglementări pentru reducerea inegalităţilor între unităţile şcolare şi pentru a creşte echitatea şi calitatea educaţiei. Acesta prevede că astfel de parteneriate pot fi încheiate între unităţi de învăţământ care pot oferi modele de bune practici, care au elevi cu rezultate bune, şi unităţi şcolare cu rezultate reduse, cu abandon şcolar ridicat. Noile reglementări permit ca, în zonele izolate, de exemplu, unde nu sunt suficienţi profesori calificaţi, unele cursuri să poată fi susţinute, chiar şi online, de profesori calificaţi din ţară, celelalte activităţi urmând a fi continuate de profesorii disponibili.
”Astăzi, 5 decembrie 2025, ministrul Educaţiei şi Cercetării, prof. univ. dr. psih. Daniel David, a semnat Ordinul privind reglementarea cadrului general pentru dezvoltarea parteneriatului pentru sprijin instituţional între unităţile de învăţământ, în vederea creşterii calităţii educaţiei”, se arată într-un comunicat de presă transmis de Ministerul Educaţiei.
Parteneriat pentru sprijin instituţional
Conform sursei citate, ordinul reglementează cadrul general pentru dezvoltarea parteneriatului pentru sprijin instituţional între unităţile de învăţământ preuniversitar, încheiat în vederea creşterii calităţii educaţiei.
”Sprijinul instituţional, în sensul reglementat în ordin, reprezintă ansamblul de activităţi, măsuri şi forme de cooperare dintre unităţile de învăţământ, prin care o unitate de învăţământ cu rezultate relevante pune la dispoziţia unei alte unităţi de învăţământ expertiză pedagogică, resurse educaţionale, suport metodologic şi organizatoric, pentru îmbunătăţirea proceselor educaţionale, reducerea decalajelor şi creşterea calităţii actului educaţional. Scopul parteneriatului îl reprezintă reducerea decalajelor educaţionale şi sprijinirea unităţilor de învăţământ cu resurse insuficiente sau situate în zone defavorizate”, scrie în comunicat.
Parteneriatul poate fi încheiat între unităţi de învăţământ, la nivel judeţean sau interjudeţean.
Parteneriatul pentru sprijin instituţional se bazează pe principiul schimbului de bune practici între instituţii, prin valorificarea experienţelor instituţionale ale fiecărui partener implicat.
Conform sursei citate, parteneriatele pentru sprijin instituţional se încheie, cu acordul părţilor, între minimum două unităţi de învăţământ, din iniţiativa părţilor sau la recomandarea inspectoratului şcolar judeţean/Inspectoratului Şcolar al Municipiului Bucureşti.
”Pe baza performanţelor şcolare obţinute de către elevii unităţilor de învăţământ, în funcţie de rezultatele din cadrul evaluărilor curente, ale examenelor naţionale şi ale evaluărilor internaţionale la care participă aceştia, ţinând seama de riscul de abandon şcolar manifestat la nivelul unor unităţi de învăţământ şi ca urmare a rezultatelor activităţilor de inspecţie şcolară, inspectoratele şcolare judeţene/Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti recomandă unităţilor de învăţământ dezvoltarea parteneriatului pentru sprijin instituţional”, adaugă Ministerul Educaţiei.
Inspectoratele şcolare
În etapa de recomandare a partenerilor instituţionali, inspectoratele şcolare vor avea în vedere:
a) existenţa cel puţin a unei unităţi de învăţământ care poate oferi modele de bune practici, dovedite prin rezultate deosebite obţinute la examenele naţionale şi la evaluările internaţionale, precum şi care dispune de personal format preponderent din cadre didactice calificate (unitate de învăţământ-suport);
b) existenţa cel puţin a unei unităţi care înregistrează rezultate şcolare reduse, rate mari sau risc ridicat de abandon şcolar ori un procent semnificativ de cadre didactice fără studii corespunzătoare postului;
c) reprezentarea atât a mediului urban, cât şi a celui rural, respectiv a zonelor defavorizate
În plus, parteneriatul poate fi extins prin implicarea altor parteneri relevanţi în domeniul educaţiei, precum: organizaţii nonguvernamentale, autorităţi locale, reprezentanţi ai mediului economic sau universitar etc.
Unităţile de învăţământ şi partenerii implicaţi încheie un acord de parteneriat în care sunt precizate: scopul şi obiectivele parteneriatului pentru sprijin instituţional, durata, activităţile, responsabilităţile părţilor şi eventualele clauze specifice.
Evidenţa parteneriatelor pentru sprijin instituţional este ţinută la nivelul inspectoratelor şcolare judeţene/Inspectoratului Şcolar al Municipiului Bucureşti.
Activităţile din cadrul parteneriatului se pot desfăşura fizic sau online
Potrivit Ministerului Educaţiei, activităţile din cadrul parteneriatului se pot desfăşura fizic sau online şi pot include, fără a se limita la:
(a) lecţii online, lecţii demonstrative;
(b) ateliere tematice de formare şi observare pentru cadrele didactice debutante sau fără studii corespunzătoare postului;
(c) activităţi de sprijin pentru managementul şcolar şi dezvoltarea leadershipului educaţional;
(d) consiliere pentru utilizarea tehnologiei în educaţie, crearea şi partajarea de resurse educaţionale digitale;
(e) proiecte interdisciplinare şi activităţi comune elevi-profesori între unităţi;
(f) sesiuni de îndrumare instituţională în format hibrid, sincron sau asincron, prin platforme digitale acreditate.
”Inegalitatea - mai ales pe linia rural-urban şi din zonele dezavantajate/urban mic - între unităţile şcolare din România este un factor (1) de inechitate (scăzând şansa de reuşită în viaţă pentru copiii din unităţile mai puţin performante), (2) distorsiuni în procesele şi arhitectura educaţională (ex.: examene de selecţie neobişnuite) şi (3) de tensiuni-conflicte (ca urmare a presiunii pe unităţile foarte performante). Una dintre cauze este fragmentarea excesivă care împiedică în anumite zone organizarea procesului educaţional la o calitate cât mai crescută - ex.: în zonele rurale/mic urbane şi dezavantajate avem adesea unităţi şcolare mai mici, unde este dificil să atragi titulari -, lucru pe care am încercat să-l corectez prin încurajarea comasărilor. Spre exemplu, în anul şcolar 2025 - 2026, am redus cu aproximativ 8% din fragmentarea preexistentă. O altă cauză este legată de accesul la resursa umană cât mai bine pregătită şi chiar de infrastructură educaţională stimulativă. Prin acest demers încerc să corectez acest lucru: spre exemplu, reglementările de faţă încurajează ca acolo unde nu avem suficienţi profesori calificaţi - ex.: zone rurale izolate -, unele cursuri să fie susţinute (fie şi hibrid/online) de cei mai buni profesori calificaţi din ţară, celelalte activităţi urmând a fi continuate de profesorii disponibili, astfel generându-se medii educaţionale de calitate, stimulative şi emancipative. Nu în ultimul rând, precizez, pentru a corecta unele erori vehiculate în spaţiul public, că numărul profesorilor titulari din sistem a crescut în anul şcolar 2025 - 2026, cu peste 2.200 de persoane, faţă de anul şcolar 2024 - 2025, ceea ce poate contribui, alături de celelalte mecanisme, la o expunere mai mare a copiiilor la profesori calificaţi”, a declarat ministrul Educaţiei, Daniel David.
Ordinul urmează a fi publicat în Monitorul Oficial.






























Comentează