Frauda din transportul alternativ nu este o excepție, ci o regulă, susține Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR). Într-un comunicat de presă transmis după controalele recente ale ANAF și anchetele DNA, COTAR afirmă că pierderile reale pentru bugetul de stat depășesc 100 de milioane de euro anual, mult peste sumele descoperite până acum de autorități.
Razii ANAF, mii de mașini trase pe dreapta
ANAF a intensificat verificările în sectorul ridesharing, iar rezultatele sunt deja vizibile. În urma controalelor, peste 12.000 de autoturisme utilizate în transportul alternativ au rămas fără drept de circulație, fiind constatată fraudă fiscală în formă continuată.
Inspectorii antifraudă au verificat 123 de societăți comerciale suspectate de evaziune fiscală, au aplicat amenzi de peste 3,1 milioane de lei și au dispus confiscarea a peste 82 de milioane de lei încasați în numerar fără documente justificative.
Activitatea a fost suspendată pentru 12.358 de mașini, în principal din cauza lipsei aparatelor de marcat electronice fiscale.
Un dezechilibru uriaș între taxi și ridesharing
COTAR atrage atenția asupra diferențelor majore de reglementare și fiscalitate. În timp ce în București funcționează aproximativ 6.000 de taxiuri, din peste 10.000 de licențe aprobate, pentru ridesharing există peste 30.000 de copii conforme pentru mașinile Uber și Bolt.
Potrivit organizației, taximetriștii plătesc toate taxele și impozitele prevăzute de lege, inclusiv cele aferente salariilor. În schimb, firmele de transport alternativ și-au declarat șoferii drept „parteneri”, evitând plata contribuțiilor pentru angajați.
„Partenerii”, nota de plată și profitul platformelor
În urma controalelor, zeci de mii de șoferi Uber și Bolt au început să-și facă PFA-uri pentru a intra în legalitate. COTAR susține însă că, odată cu plata taxelor și impozitelor, mulți vor constata că activitatea nu mai este rentabilă.
În tot acest timp, platformele nu ar avea nimic de pierdut, avertizează confederația, ci doar șoferii care au fost atrași de un sistem care, până recent, a funcționat la limita sau în afara legii.
Prejudicii de sute de milioane și anchete în extindere
Potrivit ANAF, doar în ultimele două săptămâni a fost identificat un prejudiciu de 175 de milioane de lei, produs de 128 de companii de transport alternativ. O descindere recentă în Ilfov și Iași vizează un prejudiciu estimat la aproape 25 de milioane de lei.
COTAR susține însă că acestea sunt doar vârful aisbergului și că frauda reală este mult mai mare decât cea descoperită până în prezent.
COTAR: comisioane offshore, taxe zero
Organizația salută controalele ANAF și anunțul DGAF privind intensificarea verificărilor, dar cere extinderea anchetelor și asupra marilor platforme internaționale.
„Salutăm controalele făcute de ANAF. COTAR a participat la toate întâlnirile legate de frauda fiscală din transportul alternative, în România, atât la Guvern, cât și la Antifraudă. Cât timp frauda fiscală din ridesharing se ridică la peste 100 de milioane de euro annual. Trebuie să se verifice și tot ce încasează Bolt și Uber în conturile offshire - mă refer la comsionul de 25% din fiecare cursă efectuată, aceștia neplătind TVA și impozit pe profit.
Este clar că bugetul statului este păgubit de neplata acestor taxe și aceste firme fac în continuare concurență neloială companiilor de taxi. Vorbim despre protecția mediului și de aglomerație, dar în toată țara se dau autorizații fără limită pentru transport alternative,iari 99% din aceste firme fraudează statul, dovada fiind frauda descoperită în urma controalelor ANAF, numai pentru o parte din totalul acestor firme”, a declarat Vasile Ștefănescu, președintele COTAR.
Avertismente ignorate timp de un deceniu
COTAR susține că a semnalat aceste practici ilegale în ultimii 10 ani, atât Guvernului, cât și Parlamentului. Potrivit confederației, sute de firme care colaborează direct sau indirect cu Uber și Bolt au folosit flote auto închiriate prin contracte de comodat pentru a evita plata taxelor.
Deși metoda a fost identificată oficial abia la finalul anului trecut, organizația afirmă că a furnizat informații publice despre aceste practici cu mult timp înainte.
Dosare DNA și o fraudă care continuă
După 2022, odată cu primele descoperiri ale ANAF, au apărut și dosare penale instrumentate de DNA. Mai mulți administratori de firme de ridesharing au fost trimiși în judecată, fiind acuzați de evaziune fiscală, utilizarea de firme-paravan și plata salariilor la negru.
Conform calculelor deja realizate în dosarele DNA, prejudiciul depășește 80 de milioane de euro, însă COTAR avertizează că suma reală, la nivel național, trece de 100 de milioane de euro pe an și continuă să crească.

































Comentează