Românii, tot mai atrași de vacanțele care oferă experiențe locale autentice

Autor: Alecsandru Ionescu

Publicat: 08-06-2025 12:27

Actualizat: 08-06-2025 15:27

Article thumbnail

Sursă foto: pexels.com

Românii preferă tot mai mult vacanţele organizate, atât în ţară cât şi în străinătate, punând accent pe explorarea tradiţiilor, descoperirea culturii locale şi a gastronomiei autentice, susţine Marilena Milian, ghid turistic cu peste 14 ani de experienţă.

"Turiştii sunt tot mai interesaţi de destinaţii care oferă mai mult decât relaxare. Oamenii sunt dornici să cunoască alte locuri şi alte culturi, nu doar din Europa, ci şi din Africa, Asia sau America. Deşi aceste destinaţii mai exotice implică bugete mai mari, interesul este în creştere. În Europa, cele mai căutate rămân destinaţiile din Italia, Franţa, Spania şi, desigur, Turcia. Turiştii români sunt atraşi de istorie, de cultură, stiluri arhitecturale şi de felul în care trăiesc oamenii în alte locuri. Gastronomia joacă şi ea un rol esenţial. Românii încearcă preparatele locale, au descoperit că în multe ţări se mănâncă mai sănătos şi încep să preia acest model, ceea ce e îmbucurător", a declarat, pentru AGERPRES, Marilena Milian.

Fosta profesoară de geografie, care şi-a transformat pasiunea pentru călătorii într-o nouă meserie, după pensionare, a remarcat şi o schimbare de priorităţi în rândul turiştilor. "Plajele şi soarele nu mai sunt suficiente. Oamenii preferă mai mult circuitele organizate primăvara sau toamna de agenţiile de turism şi nu neapărat doar pe perioade de 10 - 20 de zile", a afirmat ghidul turistic.

Segmentul cel mai important al românilor care aleg astfel circuite organizate îl reprezintă turiştii seniori, care profită de timpul liber şi de confortul financiar pentru a recupera şansele pe care poate nu le-au avut în tinereţe. "În ultimul program care l-am făcut pentru seniori pe Coasta de Azur, unde oraşele sunt înşirate pe versanţii Alpilor Maritimi, am avut turişti şi de peste 80 de ani", a adăugat ea.

Vacanţele interne au fost şi ele revitalizate, în special datorită voucherelor de vacanţă, care au adus în circuitul turistic intern multe familii cu copii. "România are foarte multe locuri frumoase, dar insuficient promovate. Voucherele au stimulat turismul intern şi au încurajat părinţii să îşi ducă copiii să descopere ţara", a subliniat Marilena Milian.

La rândul său, Mădălina Balaiban, proprietar al agenţiei de turism Hello Holidays, consideră că un segment în plină dezvoltare în ultimii ani este cel al circuitelor premium, românii fiind dornici să achiziţioneze vacanţe care au un standard mai înalt de calitate.

"Aici fac referire la activităţile locale pe care le au incluse în pachet, la cazările cu un standard mai ridicat şi poziţionate central sau semicentral, programe care să aibă un ritm mai puţin accelerat pentru a oferi o experienţă mai relaxantă, cât şi o cerinţă pentru grupuri mai mici de turişti pentru a crea legături. De aici şi ideea de circuite premium care vin în întâmpinarea acestor tipuri de solicitări din ce în ce mai frecvente. Putem spune că am plusat şi încercăm să venim pe cât mai multe dintre circuitele noastre premium cu mijloace de transport la faţă locului care să sporească confortul. De aceea am şi achiziţionat singurele autocare clasificate de 4 stele din România în acest moment şi care au fost special concepute în aşa fel în cât turiştii să aibă o experienţă premium", a explicat, pentru AGERPRES, Mădălina Balaiban.

În opinia sa, printre destinaţiile exotice preferate tot mai mult de români se află: Thailanda, Malaysia, Singapore, Indonezia, India sau Arabia Saudită, dar şi Coreea de Sud este "o destinaţie adorată de români" în ultimii ani datorită datorită popularităţii serialelor coreene ("kdrama").

Bugetul unor astfel de vacanţe variază de la 700 de euro pentru circuite în Europa (Paris, Roma - Toscana - Veneţia sau Tenerife), până la 3.000 de euro pentru destinaţii îndepărtate, cum ar fi Coreea de Sud. Programele includ, de regulă, cele mai importante obiective turistice, experienţe culturale, ghizi locali şi însoţitori români, dar şi cazări atent alese.

Mădălina Balaiban susţine că decizia de alegere a destinaţiei este luată, de cele mai multe ori, de femei, care se ocupă şi de documentare şi rezervări. Media de vârstă a turiştilor care aleg circuite premium este de aproximativ 40 de ani, însă în grupuri se regăsesc şi tineri şi seniori activi, care vor confort şi servicii de calitate. Cei mai mulţi turişti pe destinaţiile premium provin din domenii precum medicină, educaţie, contabilitate, IT sau antreprenoriat.

Lansate în 2023, circuitele premium sunt alternativa la circuitele clasice, pentru grupuri de maximum 30 de turişti, cu cazări la hoteluri de patru şi cinci stele situate central şi alese pentru confort, transport pe curse de linie cu cele mai convenabile conexiuni şi principalele obiective turistice de pe traseu incluse în program.

Dacă în anul 2024, agenţia avea 48 de astfel de programe, în 2025 numărul acestora a crescut la 71 de programe. De asemenea, numărul de turişti s-a majorat de la 700 de persoane în perioada iulie-decembrie 2023, la 1.500 de persoane în 2024, iar pentru 2025 agenţia de turism şi-a propus să atragă 2.500 de persoane în astfel de circuite.

Circuitele premium sunt organizate în Europa, Asia, Africa, în interiorul unei singure ţări sau străbătând mai multe, şi propuse turiştilor într-o temă care le defineşte. De exemplu, comori - cavaleri - cetăţi în Malta, de la Alpi la vile medievale în Alsacia, legenda Afroditei în Cipru, drumul chihlimbarului în Estonia - Letonia - Lituania, Maroc - regatul contrastelor, Tunisia - mirajul Africii de Nord, Franţa - Normandia: istorie şi peisaje, Spania - Franţa - Italia - descoperă comorile Mediteranei, Emiratele Arabe - povestea celor şapte regate, Coasta de Azur & Catalonia - aventuri mediteraneene, India - triunghiul de aur, Insula Bali - eat, pray, love.

Hello Holiday a încheiat anul 2024 cu un volum de vânzări de 16,5 milioane euro, în creştere cu 19% faţa de anul precedent. Această evoluţie s datorează şi strategiei de extindere a produsului de circuite premium.

Anul trecut, operatorul a consemnat 55.000 de turişti, în plus cu aproximativ 22% faţă de 2023. "În 2025 ne propunem să depăşim pragul de 65.000 de turişti şi un volum de vânzări de aproximativ 20 milioane euro, ceea ce ar însemna o creştere de 25% faţă de anul anterior", a spus Balaiban.

Google News
Explorează subiectul
Comentează
Articole Similare
Parteneri