S-a finalizat proiectul care va schimba polii de putere: România intră pe un nou traseu energetic

Autor: Florin Pușcaș

Publicat: 28-05-2024

Actualizat: 29-05-2024

Article thumbnail

Sursă foto: stiripesurse.ro

A început numărătoarea inversă pentru intrarea în exploatare comercială a noului terminal de gaze naturale lichefiate de la Alexandroupoli, din Grecia. Potrivit informațiilor, testele în desfășurare sunt pe drumul cel bun și se preconizează că vor fi finalizate în următoarele două săptămâni. Terminalul FSRU va transporta gaze către piețele dinspre Grecia spre România, dar și către restul țărilor din estul Europei. Prin intermediul acestui proiect, țările din estul Europei vor putea reduce drastic dependența de gazul rusesc, iar asta va schimba abordările și jocurile din Europa.

Proiectul în valoare de 380 de milioane de euro aparține companiei Gastrade. FSRU are o capacitate de 153.500 de metri cubi de GNL și este conectat la sistemul grecesc de transport al gazelor naturale printr-o conductă de 28 km lungime, prin care GNL-ul regazificat va fi transportat către piețele din Grecia, Bulgaria și regiunea extinsă, din România, Serbia și Macedonia de Nord, până în Moldova și Ucraina. Se observă că prin capacitatea contractată a terminalului este acoperită aproape în totalitate capacitatea tehnică de 5,5 miliarde de metri cubi pe an. Concret, „clientela” noii unități plutitoare include deja 13 utilizatori care au rezervat 75%-80% din capacitatea disponibilă a terminalului pentru primii cinci ani, ceea ce este „de bun augur” pentru locul pe care respectiva infrastructură îl va juca pe harta energetică mai largă a regiunii.

Pe lângă primul terminal de la Alexandroupoli, Gastrade a anunțat construirea unui al doilea FSRU, care se pare că se află în faza de obținere a autorizațiilor. Al doilea FSRU este de așteptat să aibă o capacitate și mai mare și va fi instalat în largul coastei portului Alexandroupoli, având un orizont de a deveni operațional în 2025. Prin noul proiect, „ASFA Thrace”, FSRU va avea o capacitate de stocare de 170.000 m.c. de GNL și va putea livra până la 22,7 milioane de metri cubi de gaze naturale pe zi sau 5,5 miliarde de metri cubi pe an. Proiectul va include, de asemenea, un sistem de conducte terestre și submarine care va conecta FSRU la conductele de gaze naturale existente în zonă.

Probleme pentru celelalte proiecte

În timp ce proiectele de la Alexandroupoli avansează, la orizont apar probleme pentru celelalte proiecte FSRU care fuseseră lansate în diverse zone ale Greciei. Concret, terminalul FSRU de la Salonic al companiei Elpedison este blocat în contextul proceselor privind statutul acționariatului companiei și al abordărilor diferite ale celor doi acționari. Dioriga Gas al Motor Oil așteaptă finanțarea guvernamentală necesară pentru a merge mai departe, iar ARGO FSRU din Volos rămâne în așteptare întrucât au existat și unele reacții locale.

În ceea ce privește FSRU Salonic, testul de piață neangajant a fost finalizat cu succes și a fost exprimat interes din partea unor companii grecești și străine, testul angajant urmând a se desfășura în septembrie. În lunile următoare se preconizează finalizarea consultării privind Studiul de Impact asupra Mediului, a cărui aprobare este stabilită pentru toamnă. În orice caz, decizia de investiție nu poate fi luată până nu se va stabili statutul pe care Elpedison îl are în acționariatul companiei.

În sfârșit, referitor la Dioriga Gas al Motor Oil, compania a declarat că așteaptă deciziile guvernului grec. Recent, autoritatea de reglementare a acordat o nouă prelungire cu șase luni a contractului de angajare de capacitate pe care compania l-a semnat cu operatorul elen de gaze DESFA. Prelungirea se acordă în așteptarea deciziei de investiție, care este legată de aprobarea finanțării, așa cum s-a întâmplat cu proiectul de la Alexandroupoli.

Sursa: Forbesgreece.gr, în traducerea Rador Radio România

Google News
Explorează subiectul
Comentează
Articole Similare
Parteneri