Drumurile din România s-ar putea construi mai ieftin. Un protocol semnat de CNIR cu Ministerul Mediului prevede folosirea de deșeuri rezultate din construcții, și nu numai, pentru construirea drumurilor. Un protocol de colaborare pentru promovarea utilizării deşeurilor ca materiale alternative în lucrări de infrastructură rutieră a fost semnat de Compania Naţională de Investiţii Rutiere (CNIR), Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor, Garda Naţională de Mediu şi Universitatea Tehnică de Construcţii Bucureşti, Facultatea de Căi Ferate, Drumuri şi Poduri.
Potrivit unui comunicat al CNIR, remis miercuri AGERPRES, protocolul urmăreşte "încurajarea folosirii materialelor rezultate din activităţi industriale, construire şi/sau desfiinţare inclusiv a deşeurilor care se regăsesc în depozite neconforme industriale ce fac obiectul Cauzei C-109/22 (aplicarea necorespunzătoare a Directivei 1999/31/CE a Consiliului din 26 aprilie 1999 privind depozitele de deşeuri)".
Astfel, Compania Naţională de Investiţii Rutiere îşi propune o implicare activă în procesul de închidere a depozitelor de deşeuri
"Prin promovarea şi integrarea agregatelor obţinute din valorificarea deşeurilor din construcţii în cadrul marilor proiecte de infrastructură, CNIR demonstrează un angajament ferm faţă de politicile de mediu, utilizarea judicioasă a resurselor şi principiile consumului şi producţiei durabile. Această asumare strategică, reflectată şi prin abordarea deschisă a Obiectivelor de Dezvoltare Durabilă ale Agendei 2030, poziţionează CNIR ca un actor important în eforturile României de sustenabilitate", se menţionează în comunicat.
Totodată, pentru procedurile de atribuire deja lansate, au fost prevăzuţi factori de evaluare şi se acordă punctaj suplimentar ofertanţilor care îşi asumă utilizarea materialelor sustenabile în procent de cel puţin 3%.
"Prin acest protocol, ne propunem să dezvoltăm standarde şi bune practici pentru utilizarea materialelor reciclate, să reducem cantităţile de deşeuri depozitate şi să contribuim la atingerea obiectivelor naţionale şi europene privind sustenabilitatea, şi protecţia mediului şi a sănătăţii", a declarat directorul general al Companiei Naţionale de Investiţii Rutiere, Gabriel Budescu.
În cadrul protocolului, partenerii aplică unele principii, precum promovarea economiei circulare prin valorificarea deşeurilor şi reutilizarea acestora ca materii prime secundare şi reducerea impactului asupra mediului: diminuarea cantităţilor de resurse naturale provenite din extracţie prin înlocuirea materialelor convenţionale cu alternative sustenabile.
Protocolul vizează, de asemenea, creşterea eficienţei economice şi îmbunătăţirea performanţei infrastructurii. Integrarea materiilor prime secundare pentru a contribui la îmbunătăţirea calităţii şi durabilităţii infrastructurii rutiere.
"Astfel, vor fi prelevate probe din materialul aflat în haldele din evidenţa Ministerului Mediului Apelor şi Pădurilor şi vor fi efectuate încercări şi determinări de laborator pentru identificarea caracteristicilor fizice şi mecanice pentru materiale precum cenuşă, zgură etc.", se mai precizează în document.
Comentează