Noile sancțiuni impuse de Uniunea Europeană industriei petroliere din Rusia vor reorganiza fluxurile globale de motorină pentru a doua oară din 2022, adăugând presiune pe o piață deja extrem de încinsă, scrie Reuters.
Prețurile motorinei s-au dovedit surprinzător de rezistente până acum în acest an. Anunțul radical al președintelui american Donald Trump privind tarifele vamale din aprilie a stârnit îngrijorări că activitatea economică și comercială globală era pe cale să se deceleraze brusc. Însă aceste temeri nu s-au materializat după ce Trump a respins multe dintre aceste amenințări și s-a angajat în negocieri comerciale.
Piața motorinei este văzută ca un indicator al activității economice globale, deoarece combustibilul este utilizat în principal în camioane, nave și generatoare de energie, precum și în utilaje agricole și industriale. În Europa, aproximativ un sfert din flota de autoturisme funcționează cu motorină, o proporție semnificativ mai mare decât în alte regiuni.
Cererea de motorină din SUA, bazată pe o medie pe patru săptămâni, a fost cu aproape 5% mai mare până în prezent în 2025 decât în urmă cu un an, ajungând la 3,8 milioane de barili pe zi, potrivit Administrației pentru Informații Energetice. Între timp, consumul de motorină al Indiei în luna mai a crescut cu 2,1% față de anul precedent, iar cererea Chinei a părut a fi puternică în iunie, judecând după nivelul ridicat de procesare a țițeiului în rafinării.
Acest lucru este departe de mediul slab pe care mulți și-l imaginau că l-am putea vedea după ce Trump și-a intensificat războiul comercial global.
Stocuri reduse
Un factor important care a susținut marjele de rafinare în ultimele luni a fost stocurile scăzute de motorină. Stocurile combinate de motorină din Statele Unite, Europa și Singapore sunt cu aproximativ 20% sub media pe 10 ani. Stocurile de motorină se acumulează de obicei în timpul verii din emisfera nordică, când producția rafinăriei este la cel mai înalt nivel.
Dincolo de imaginea cererii mixte, există o serie de alte motive pentru acumularea lentă a stocurilor de motorină.
Acestea includ întreruperi neplanificate ale rafinăriilor, cum ar fi rafinăria israeliană din Haifa, cu o capacitate de 197.000 de barili pe zi, care a fost afectată în timpul războiului de 12 zile cu Iranul din iunie, și închiderea rafinăriei Lindsey din nord-estul Angliei, cu o capacitate de 113.000 de barili pe zi, în urma falimentului proprietarului acesteia.
Deficitul global de țiței greu și mediu, care au randamente mai mari de motorină, a limitat și mai mult producția de rafinare. Deficitul este rezultatul sancțiunilor americane asupra exporturilor de țiței din Venezuela, al scăderii producției canadiene din cauza incendiilor de vegetație și al exporturilor mai mici ale acestor tipuri de țiței de către membrii OPEC.
Sancțiunile UE
Perspectivele pentru motorină au fost și mai complicate săptămâna trecută, după ce UE a adoptat cel de-al 18-lea pachet de sancțiuni împotriva Rusiei din cauza războiului său din Ucraina.
Măsurile, care vizau limitarea veniturilor Moscovei din exporturile de petrol, au inclus o interdicție la importul de produse rafinate fabricate din țiței rusesc. Interdicția, care ar urma să intre în vigoare anul viitor, urmărește să elimine o lacună pe care Rusia a exploatat-o de când UE a oprit majoritatea importurilor de țiței și produse rafinate ale țării în urma invaziei Ucrainei de către Moscova în februarie 2022.
Rusia a reprezentat 40% din importurile de motorină ale Europei în 2021, reprezentând aproape un sfert din consumul total al regiunii.
Pentru a acoperi deficitul care a urmat interdicției din 2022, Europa a crescut importurile de motorină din China, India și Turcia. În același timp, aceste trei țări au crescut brusc importurile de țiței rusesc ieftin, ceea ce însemna că Europa cumpăra efectiv produse fabricate din materii prime rusești.
Comentează