Scădere abruptă a consumului în România - Vânzările de alimente scad cu 100 de milioane de lei lunar

Autor: Lucian Negrea, Reporter

Publicat: 19-08-2023

Actualizat: 19-08-2023

Article thumbnail

Sursă foto: Inquam Photos/ Octav Ganea

Scădere abruptă a consumului în România - Vânzările de alimente scad cu 100 de milioane de lei lunar

De câteva luni bune, românii nu își mai fac cumpărăturile la marii retaileri, cum făceau de obicei, ci preferă să intre la un magazin tip discount, unde produsele pe care le au pe listă sunt mai ieftine.

Vânzările de produse alimentare scad aproape lună de lună. În iunie, comercianții au încasat cu peste 113 milioane de lei mai puțin decât în luna mai 2023, după ce și în mai scăzuseră cu peste 100 de milioane, arată datele INS transmise la solicitarea HotNews.

Inflația mare a dat peste cap bugetul de cheltuieli al românilor.

După ce BNR a mărit dobânzile iar ratele la bancă s-au mărit substanțial, iar acum românii sunt atenți la fiecare leu.

De partea cealaltă, comercianții se plâng că veniturile din vânzări nu mai sunt ce erau odată. În martie 2023 a fost vârful de vânzări de alimente din prima jumătate a anului- circa 12,5 miliarde de lei- dar asta pentru că oamenii făceau cumpărăturile pentru Paștele care se apropia (care a fost în aprilie). Tot circa 12,5 miliarde de lei a reprezentat consumul de alimente, băuturi și țigări în decembrie trecut, dar luna decembrie („luna cadourilor”) este în mod tradițional o lună excepțională pentru retaileri.

Trebuie spus că sumele pe care INS le-a transmis HotNews sunt cele nominale. Dacă eliminăm efectul inflației obținem rezultate mult mai severe cu privire la dinamica consumului (principalul motor al avionului denumit PIB)

Pentru urmatoarele 3 luni, managerii din comerțul cu amănuntul spun că cele mai mari creșteri de prețuri vor fi cele la alimente, băuturi și tutun , potrivit anchetei INS publicată miercuri.

Această corecție a vânzărilor vine după o perioadă de mulți ani în care dobânzile scăzute și prețurile în creștere ale imobilelor au dus la o creștere puternică a accesului la credite iar familiile și-au mărit cheltuielile și s-au împrumutat pentru a duce o viață cât mai bună.

Numai că războiul din Ucraina, scumpirea energiei și dificultățile de aprovizionare au pus capăt acestei exuberanțe, amplificând dificultatea achitării facturilor „bunăstării”.

Combinația dintre banii ieftini și produse mai accesibile s-a traduc prin vânzări cu amănuntul în creștere constantă de ani de zile.

Românii sunt acum în situația de a tăia aproape jumătate din lista cu care mergeau la cumpărături înainte de pandemie.

Unii spun că și comercianții sunt vinovați pentru că nu acceptă cu ușurință scăderea marjei de profit. Se cheamă inflația prin lăcomie, iar asta o spune și Isărescu în Raportul privind inflația. „Efectele de bază dezinflaționiste și scăderea cotațiilor mărfurilor agroalimentare au contrabalansat integral influențele de sens opus ce au continuat să vină în primul trimestru din transferarea treptată asupra prețurilor de consum a costurilor materiale și salariale crescute, precum și din conservarea marjelor de profit”, arată Raportul asupra inflației.

Vânzările de alimente, băuturi și tutun în perioada iunie 2022-iunie 2023 (sursa: INS):

content-image

Google News
Explorează subiectul
Comentează
Articole Similare
Parteneri