Uniunea Generală a Industriaşilor din România - UGIR - solicită anularea sesiunii de depunere proiecte din programul de ajutor de stat Măsura 3 - granturi de investiţii de 50.000 - 200.000 de euro şi reluarea acesteia, conform unui comunicat al organizaţiei.
"Uniunea Generală a Industriaşilor din România - UGIR, confederaţie patronală reprezentativă la nivel naţional, consideră dialogul social un instrument de bază pentru demersurile constructive întreprinse de mediul de afaceri organizat. Prin prezenta vă supunem atenţiei constatările experţilor din mai multe structuri patronale membre în UGIR în legătură cu programul de ajutor de stat Măsura 3 - granturi de investiţii de 50.000 - 200.000 de euro, din cadrul schemei de ajutoare de stat de redresare a IMM-urilor din criza generată de COVID-19. Opiniile experţilor se fundamentează pe informaţiile disponibile în surse publice, precum şi din discuţiile directe cu întreprinzătorii. Punctual, experţii semnalează următoarele probleme: aplicaţia de înregistrare a permis companiilor încadrate ca întreprinderi mari conform Legii 346/2004 să depună proiecte. În lista cu proiectele depuse pe locuri finanţabile se regăsesc nu mai puţin de 20 de companii cu peste 25 de milioane de euro cifră de afaceri, care putem spune cu o certitudine de 99,9% că sunt întreprinderi mari, deşi această categorie de companii era exclusă prin procedură", se spune în comunicatul citat de Agerpres.
UGIR menţionează că, din analiza listelor cu aplicanţi publicate pe site-ul Ministerul Economiei, din perspectiva impactului datei de depunere a proiectului asupra şanselor de a ocupa o poziţie pe un loc finanţabil, adică "peste linie", a fost observat un tipar clar: proiectele depuse pe data de 29 ianuarie au cea mai mare pondere în rândul proiectelor potenţial eligibile în absolut toate regiunile. Se ajunge chiar la situaţia în care pe regiunea Nord-Vest ponderea proiectele depuse în data de 29 ianuarie pe locuri finanţabile este de peste 63%. În schimb, proiectele depuse în data de 29 ianuarie aflate sub linie au o pondere considerabil mai mică.
Organizaţia susţine că "apar astfel preocupări rezonabile cu privire la o problemă sistemică de scurgeri masive de informaţii la nivel generalizat".
"Aceste scurgeri de informaţii au permis accesul unor persoane neautorizate la informaţii care nu erau publice, precum punctajul sau procentul de cofinanţare. Din acest motiv procesul a fost viciat profund", se menţionează în document.
Potrivit UGIR, procentele de cofinanţare asumate de mulţi aplicanţi, şi anume de peste 50%, nu sunt procente pe care afacerile din sectoare productive să şi le poată asuma. Afacerile din sectoarele productive pot susţine, în mod rezonabil, procente de cofinanţare cuprinse într-un interval de 30-50%. În afara acestui interval, afacerile productive au diverse alternative, cum ar fi achiziţia de echipamente second-hand sau utilizarea unui împrumut bancar sau leasing.
"Nu există niciun criteriu care să demonstreze dacă solicitantul a fost afectat sau nu de pandemie, cu toate că obiectivul acestui program este tocmai susţinerea companiilor afectate de pandemie. Declaraţia din data de 5 februarie 2021, prin care anunţaţi că 'din cei 27.736 de aplicanţi, avem 8.275 care au aplicat pentru imobile. Dacă ne raportăm doar la proiectele finanţate, cu bugetul actual sunt doar 3.580 de firme finanţate. Dintre acestea, 1.807 finanţează imobile' ne demonstrează fără echivoc că Măsura 3 a fost deturnată într-o zonă de proiecte cu tentă speculativă, care nu au nimic în comun cu afacerile din sectoare productive", susţine organizaţia.
În aceste condiţii, spune UGIR, ar trebui anulată sesiunea de depunere de proiecte.
"Domnule ministru, având în vedere cele de mai sus, susţinem cu tărie necesitatea anulării acestei sesiuni de depunere de proiecte şi reluarea ei în condiţii de transparenţă şi cu respectarea egalităţii de şanse a aplicanţilor, care să asigure atingerea scopului acestui program, şi anume acordarea de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile, în contextul crizei provocate de COVID-19, pentru beneficiarii prevăzuţi la art. 3, a căror activitate a fost afectată de răspândirea virusului SARS-CoV-2 sau a căror activitate a fost interzisă prin ordonanţe militare pe perioada stării de urgenţă sau îngrădite pe perioada stării de alertă", se arată în comunicat.
- CITEȘTE ȘI: Tensiune mare dimineața: Poate crește riscul de atac de cord și accident vascular cerebral – Cauze
De asemenea, UGIR solicită modificarea noii grile de evaluare, astfel încât aceasta să conţină un criteriu clar, uşor de cuantificat, care să demonstreze dacă solicitantul a fost sau nu afectat de pandemie.
Totodată, organizaţia solicită eliminarea RIR-ului din grila de evaluare şi introducerea altor criterii financiare, care să fie în directă legătură cu indicatorii de monitorizare asumaţi de solicitant prin proiectul depus.
"În încheiere, vă asigurăm de toată susţinerea noastră pentru promovarea unor măsuri care să sprijine în mod real întreprinzătorii şi întreprinderile. Vă stăm la dispoziţie cu expertiza cumulată. Ne dorim ca propunerile ce vin din partea mediului de afaceri să le apreciaţi constructive şi în sprijinul proiectelor echipei dumneavoastră", se mai spune în comunicat.
Comentează