Se construiește autostrada din România direct până în Ucraina: Partea românească este deja în construcție

Autor: Meilă Emilia-Alexandra

Publicat: 28-10-2025 23:43

Actualizat: 29-10-2025 00:16

Article thumbnail

Sursă foto: Apix

Republica Moldova nu ar putea realiza singură proiectul autostrăzii Ungheni–Chișinău–Odesa, un obiectiv de infrastructură major, susține ministrul în exercițiu al Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Vladimir Bolea. Acesta subliniază că sprijinul financiar al partenerilor externi este esențial pentru implementarea proiectului, care va reprezenta o continuare a Autostrăzii A8 din România, conform IPN.

Primul pas concret al inițiativei îl constituie construcția podului peste Prut, menit să asigure o legătură directă între România și Republica Moldova. Proiectul este conceput conform standardelor europene și va include patru benzi de circulație, relatează drum.info.ro.

„În ceea ce privește autostrada, ea va fi o continuare a Autostrăzii A8 de la Pașcani – Iași și vine spre Chișinău. Pe data de 26 aprilie, am început construcția primului pod peste Prut. În 18 luni acest pod trebuie să fie dat în exploatare. Va fi un pod de tip autostradă, cu patru benzi”, a spus vicepremierul în exercițiu, Vladimir Bolea, în cadrul emisiunii „Pe față” de la postul public de televiziune.

Complexitatea procesului de construcție

Bolea a subliniat complexitatea procesului de construcție a autostrăzii, care presupune parcurgerea mai multor etape tehnice.

„Avem resurse financiare din partea Unii Europene pentru construcția primului capăt de autostradă în Republica Moldova, în continuarea podului, până la sensul giratoriu. În rest, suntem la faza de studiu de prefezabilitate, adică trebuie să vină  experții să ne spună care sunt trei posibile trasee pe unde poate să treacă această autostradă. Ulterior, la minister vom stabili care este cel mai convenabil și cel mai ușor de construit segment. Ulterior, se trece la faza de proiectare, iar noi, ca minister, cât are loc procesul de proiectare, trebuie să identificăm toate segmentele de teren care nu aparțin statului, ele urmează a fi achiziționate. Cred că numai partea asta o să ia câțiva ani”, a explicat el.

Necesitatea implicării partenerilor internaționali

Ministrul Vladimir Boldea a atras atenția asupra costurilor mari ale proiectului și a necesității implicării partenerilor externi:

„Vrem ca toată lumea să înțeleagă că autostrada Ungheni-Chișinău-Odesa, la faza actuală, costă în jur de 1,2 miliarde de euro. Considerăm că fără suport din partea partenerilor europeni va fi imposibil de construit”.

Autostrada care ar urma să conecteze orașele Iași-Ungheni-Chișinău-Odesa va avea o lungime de peste 320 de kilometri.

Proiectul autostrăzii peste Prut prevede două etape: prima de la Ungheni la Chişinău, iar cea de-a doua etapă – de la Chişinău spre sud-estul ţării.

Tronsonul dintre Ungheni și Chișinău va fi conectat la rețeaua de autostrăzi din România, în special la Autostrada A8, care urmează să lege Târgu Mureș de Iași și Ungheni. Din Iași, conexiunea va continua cu Autostrada A7, aflată în prezent în construcție.

Autostrada va include și noul pod rutier în regim de autostradă, aflat în construcție peste Prut, între Ungheni și Zagarancea.

Google News
Explorează subiectul
Comentează
Articole Similare
Parteneri