Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Se construiește un nou pod peste Dunăre: Podul Prieteniei este cu mult depășit

SEGA
pod giurgiu ruse

Pentru prima dată în ultimele decenii, Bulgaria și România au început acțiuni concrete de îmbunătățire a conectivității peste fluviul Dunărea, a anunțat Ministerul Transporturilor de la Sofia, la sfârșitul săptămânii trecute. Cele două țări au înaintat Comisiei Europene un proiect comun pentru studiul de fezabilitate la cel de-al doilea pod de la Ruse - Giurgiu. Podul va fi combinat - pentru transport rutier și feroviar peste Dunăre.

Ideea proiectului pentru cel de-al treilea pod peste Dunăre este veche, de aproape 20 de ani. Subiectul a fost pus din nou pe ordinea de zi în timpul cabinetului „Petkov”, când Nikolai Sâbev a fost ministru bulgar al transporturilor. Atunci, el a anunțat că vrea să construiască cel puțin cinci poduri peste Dunăre.

De data aceasta, se pare, nu sunt doar vorbe

Cea mai aglomerată legătură între cele două țări, Podul Dunării de la Ruse, și-a depășit de mult capacitatea, iar nevoia de poduri noi este stringentă. Podul are o singură bandă pe fiecare sens și este tranzitat de aproximativ 2.000 de camioane pe zi. Cu toate acestea, după începutul invaziei rusești în Ucraina, fluxul de mărfuri a crescut semnificativ, iar cozile de vehicule grele de marfă și vehicule ușoare în ambele direcții sunt deja de câțiva kilometri. În același timp, urmează să aibă loc pe partea bulgară prima reparație majoră a podului, vechi de aproape șaptezeci de ani, iar lucrările vor fi demarate la începutul anului viitor și vor dura cel puțin 24 de luni. Reparațiile vor îngreuna și mai mult trecerea graniței și traficul se va desfășura pe o singură bandă. De data aceasta, însă, se pare că promisiunile nu sunt doar la nivel declarativ. Angajamentul este împărtășit între cele două țări vecine, iar guvernele au semnat deja un acord conform căruia proiectul este considerat prioritar. Ministerul bulgar, împreună cu partenerii săi asociați - Compania Națională pentru Infrastructură Feroviară și Agenția pentru Infrastructură Rutieră, va realiza studiul infrastructurii de legătură din țară, a arătat Ministerul Transporturilor de la Sofia. Noul pod dintre Ruse și Giurgiu va avea aproximativ 3 kilometri lungime și va fi construit în direcția orașului bulgăresc Marten, la est de podul actual.

 

Despre finanțare

Contribuția financiară a părții bulgare pentru studiul de fezabilitate este în valoare de 1,4 milioane de euro, iar până la 50% din sumă este de așteptat să fie un ajutor financiar nerambursabil în cadrul Mecanismului pentru Interconectarea Europei. Împreună cu studiile, se va face o analiză a diferitelor trasee și puncte din care va pleca podul din Ruse și Giurgiu, urmând să fie susținută alegerea unei soluții tehnice.

Aceasta este însă departe de suma finală pentru construcția noului pod care, potrivit presei românești, ar putea ajunge până la 500 de milioane de euro. În acest sens, va fi analizată și posibilitatea utilizării mecanismelor de parteneriat public-privat. Acest lucru ar duce la o scurtare semnificativă a termenelor pentru construcția completă a podului și la atragerea de fonduri suplimentare din alte surse (urmând exemplul podului Pelješac din Croația).

 

Despre termene

La începutul anului 2024, este de așteptat să fie anunțat dacă proiectul a fost aprobat pentru finanțare. Programul prevede semnarea unui contract cu Comisia Europeană până la jumătatea anului 2024 și implementarea până la sfârșitul lui 2026, când cele două țări vor decide locația exactă și finanțarea noului pod.

Comisarul european pentru transporturi, Adina Vălean, care este româncă, și-a exprimat deja sprijinul pentru proiect, dar a menționat că „înainte de a se lua o decizie asupra unei legături feroviare sau rutiere suplimentare (inclusiv un nou pod peste Dunăre) va fi important să se identifice cea mai bună locație posibilă și cum se va conecta la principala rețea transeuropeană de transport (TEN-T)”.

Bulgaria este deja în urmă în ceea ce privește obiectivele sale de finalizare a conectivității de transport cu UE, Parchetul European anunțând luna trecută că anchetează proiecte feroviare în valoare de 240 de milioane de euro în Bulgaria. Este o vorba de legături feroviare principale pe TEN-T.

SURSA: REVISTA PRESEI RADOR RADIO ROMÂNIA

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.