Semnal interesant de la 'Europa Liberă', în plin scandal între Nicușor Dan și Daniel Băluță: 'Bomba cu ceas de la Planșeul Unirii'

Autor: Florin Pușcaș

Publicat: 27-10-2024

Actualizat: 27-10-2024

Article thumbnail

Sursă foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Primarul general al Capitalei, Nicușor Dan, și primarul Sectorului 4, Daniel Băluță, s-au ciocnit recent pe tema lucrărilor de reabilitare a planșeului Pasajului Unirii. Această structură critică, aflată într-o stare avansată de degradare, ar putea avea consecințe grave pentru siguranța Capitalei, în cazul unui cutremur major.

Potrivit unui raport tehnic citat de Europa Liberă (publicație finanțată de Congresul SUA), o porțiune de aproximativ 40x30 de metri din planșeu prezintă semne de colaps iminent, iar o prăbușire ar bloca cursul Dâmboviței, riscând să inunde zona centrală a orașului și să avarieze infrastructura de metrou din zonă. Cu toate acestea, în loc de o intervenție concertată, primarii celor două administrații s-au implicat într-o confruntare publică, marcată de intervenția forțelor de ordine.

Demonstrație de forță și lipsa de avize

Pe 14 octombrie, lucrările demarate de Primăria Sectorului 4 au fost întrerupte de Nicușor Dan, care a susținut că acestea nu dețin toate avizele necesare. Conflictul a escaladat rapid, culminând cu demolarea unui gard de protecție și o intervenție în forță din partea autorităților locale. Primarul Sectorului 4, Daniel Băluță, a insistat că lucrările erau necesare pentru siguranța Capitalei, dar a recunoscut că unele avize, inclusiv de la Metrorex, nu erau încă obținute.

Problemele structurale ale planșeului

Construit inițial în 1936 și reabilitat parțial în anii ’80, planșeul Pasajului Unirii a fost declarat într-o stare „nesatisfăcătoare” în 2017. Recent, expertizele tehnice au indicat o deteriorare avansată, punând în lumină fisurile și corodarea elementelor structurale. În opinia expertului tehnic Mihai Predescu, un colaps local ar putea avea efecte de domino, afectând atât rețeaua de canalizare, cât și galeriile de metrou.

În ciuda urgenței semnalate de raport, lucrările rămân blocate, iar finanțarea aprobată recent de Guvern de 461 de milioane de lei riscă să fie folosită ineficient în absența unui acord clar între Primăria Generală și Primăria Sectorului 4. Expertul Predescu a recomandat, ca măsuri de precauție, limitarea vitezei la 30 km/h și interzicerea traficului greu, măsuri pe care Primăria Capitalei urmează să le discute în Comisia de Circulație.

Consecințele unui blocaj administrativ

Premierul Marcel Ciolacu a catalogat situația ca fiind un eșec comun al celor două administrații, subliniind că lipsa de coordonare aduce un prejudiciu cetățenilor Capitalei. Până la clarificarea situației, pericolul rămâne real, iar problemele structurale din Pasajul Unirii continuă să reprezinte o amenințare pentru infrastructura și siguranța publică.

Google News
Comentează
Articole Similare
Parteneri