Sistemul de garanție returnare provoacă probleme mari în România, atât pentru clienți, cât și pentru micii comercianți. Foarte mulți clienți au cedat și nu mai duc ambalajele la aparatele de reciclare, din cauza faptului că acestea fie nu funcționează, fie funcționează foarte prost. De asemenea, micii comercianți, care primesc ambalajele direct și nu au aparate de colectare, au probleme și mai mari. Radu Lăzăroiu, director general al Romaqua, a explicat că sistemul Returo solicită ca ambalajele să ajungă intacte la destinație, iar din acest motiv comercianților nu li se decontează suma totală ajungând să mai primescă aproximativ 50% din sumă și rămân cu paguba.
”Micile magazine încep să nu mai accepte flacoane Returo din cauza faptului că, atunci când trimit sacii la Returo, rata de recunoaștere a flacoanelor și de acceptare la plată este de 50%. Deci dacă trimite 100 de sticle, primește banii doar pe 50 de sticle. Acest lucru se întâmplă pentru că, pe transport, flacoanele respective se deteriorează, fenomen pe care noi l-am semnalat de la început. Mi se pare o mare prostie să aduni flacoane goale și să ai pretenția ca acestea să și rămână întregi pe durata transportului, acestea fiind în saci și fără protecție. În centrele de colectare Returo acest control se face automat și, dacă etichetele nu sunt perfecte sau flacoanele sunt deformate, scanerul respectiv nu le recunoaște și nu le validează”, a declarat Radu Lăzăroiu, director general al Romaqua, potrivit National.
Sistemul Returo este făcut pentru a specula
Lăzăroiu a mai precizat faptul că micii comercianți trimit ambalajele în saci speciali Returo, dar nu ajung niciodată să li se deconteze sumele integrale, asta pentru că la transport ambalajele se deteriorează și nu mai sunt acceptate.
”În plus, comercianții sunt obligați să achiziționeze de la Returo și sacii aceia galbeni, cu sigla Returo, pe care plătesc 6-7 lei pe bucată. Iar sacii aceia, după ce sunt umpluți, sunt păstrați cu grijă de comerciant, deși îi ocupă spațiul pentru marfă, și după care vine un transportator, cu dubițe, în general, și le înghesuie, le presează, ca să-i încapă cât mai multe. Prin presare, se produc deteriorări”, a afirmat Radu Lăzăroiu, directorul general al Romaqua.
Clienții sunt și ei foarte nervoși
Administratorii Returo câștigă și din nervii clienților. Mulți oameni aleg să nu mai recicleze ambalajele, asta pentru că aparatele de reciclat au foarte multe probleme.
”Banii aceștia nu sunt doar de la micii comercianți, ci și de la consumatori. Sunt foarte mulți cetățeni care, din cauza faptului că aparatele se tot blochează sau că se formează cozi prea mari, renunță să mai returneze. Cei mai mulți care nu pot returna sunt cei care nu au unde să se ducă, pentru că pe raza localității nu au nici mici comercianți, nici aparate moderne. Să faci 60 km cu un sac de pet-uri în mașină nu este rentabil. Ce face Returo cu banii? Dau salarii mari, operatorul de transport contractat de Returo este o firmă franceză, plătesc utilaje pentru punctele de colectare, sortatoare, care cine știe când vor veni, și nimeni nu stă să verifice treburile acestea”, a mai spus Radu Lăzăroiu.
Comentează