Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Studiu: Procentul românilor care cumpără online a crescut anul acesta la 47%

TEZAUR
cumparaturi online

Procentul celor care cumpără online a crescut anul acesta, aproape jumătate dintre români (47%) făcând cea mai recentă achiziţie online, faţă de 41% în 2021, conform celui mai recent studiu Google "Smart Shopper", care analizează obiceiurile de cumpărare în România.

Cel mai mare avans al achiziţiilor online în 2022 se observă la electronice, unde ponderea online-ului a ajuns la 60%, şi fashion, unde se apropie de jumătate (45%).

"Comportamentul de achiziţie online adoptat de români în pandemie s-a păstrat şi chiar s-a accentuat în vara acestui an (...) Depăşirea pandemiei ne-a adus într-o perioadă marcată de o prudenţă în comportament pe fondul incertitudinilor economice, manifestată printr-o creştere a interesului în căutările pe Google pentru economisire, reduceri sau produse second-hand şi o scădere a celui pentru divertisment sau turism şi a achiziţiilor spontane", se menţionează într-un comunicat remis, marţi, AGERPRES.

Shopping-ul online a crescut cel mai mult în categoria celor tineri, peste jumătate dintre persoanele cu vârste între 18 şi 34 de ani spunând că cea mai recentă achiziţie a fost online, faţă de aproape 40% în urmă cu un an. În ceea ce priveşte dispozitivul, datele Google arată că jumătate dintre românii care cumpără online fac achiziţia de pe smartphone.

Cei mai mulţi români sunt agnostici la tipul de achiziţie - în magazin sau online. Datele Google arată că aproape 70% dintre cumpărătorii din România nu au o preferinţă pentru online sau offline, ei îşi aleg canalul de achiziţie în funcţie de ocazie şi oportunitate. Argumentele pentru achiziţia online sau în magazin ţin de comoditate şi modalitatea în care intră în posesia produsului, precum şi de tipul de produs achiziţionat.

Jumătate dintre cumpărători au spus că au avut nemulţumiri legate de achiziţia online. De cele mai multe ori a fost vorba despre lipsa recenziilor independente pentru produsele căutate: unul din 5 respondenţi a arătat această nemulţumire, pe toate tipurile de produse. Pe locul doi între nemulţumiri este imposibilitatea de a cumpăra fără cont. Un alt inconvenient notabil este procesul de returnare.

Incertitudinile economice din această perioadă îşi pun amprenta asupra retailului şi comportamentului de cumpărare a românilor. Valoarea vânzările de retail din România a crescut cu un ritm anualizat de 15% în ianuarie 2022, până la 21% în august anul acesta, stimulată şi de creşterea preţurilor, potrivit datelor Eurostat şi Euromonitor. De asemenea, tarifele la energie alimentează incertitudinile acestei perioade. Căutările pe Google în România legate de preţurile energiei au crescut cu 70% în trimestrul 3 faţă de trimestrul anterior. În ciuda incertitudinilor, datele Eurostat arată că încrederea în zona de retail şi asupra economiei sunt mai ridicate în România decât media Uniunii Europene, subliniază sursa citată.

Un alt efect al incertitudinilor este orientarea românilor către economisire şi asigurarea de disponibilităţi financiare pentru viitor, arată datele Google. Astfel, căutările românilor pe Google pentru depozite bancare aproape s-au dublat în primele 8 luni din 2022 faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, căutările după aur au crescut cu 25%, în aceeaşi perioadă, iar cele pentru carduri de credit cu 14%.

Pe de altă parte, obiceiurile românilor legate de achiziţii de servicii asociate cu relaxarea şi divertismentul, precum şi produse de valoarea ridicată sunt în schimbarea în această perioadă. Datele Google arată că interesul românilor în căutări a scăzut pentru turism, călătorii sau ieşiri în oraş (restaurant, bar, divertisment, etc.). Mai mult, în primele 7 luni din 2022 au scăzut căutările pentru achiziţia de maşini şi imobiliare, două zone unde este nevoie de o investiţie semnificativă.

Achiziţiile spontane au scăzut şi ele în 2022, arată datele studiului Google, de la 36% în 2021, la 13% în 2022. Pe de altă parte, a crescut apetenţa românilor pentru reduceri. Căutările pe Google legate de "reduceri" au crescut cu 23% în primele 8 luni ale acestui an.

O altă caracteristică a acestei perioade este orientarea consumatorilor către produse second-hand: 37% dintre participanţii în cadrul studiului Google spun că au cumpărat astfel de produse. Categoriile fashion şi electronice sunt cele mai populare zone pentru achiziţiile second-hand. De exemplu, căutările pentru telefoane second hand au crescut în 2022 cu 80% faţă de anul anterior.

Studiul Smart Shopper a fost realizat pentru Google de compania de studiu de piaţă Savanta, în perioada iunie-iulie 2022. Studiul are o reprezentativitate naţională pentru persoanele de peste 18 ani din România, care folosesc un dispozitiv conectat la internet şi care au realizat o achiziţie în ultimele 3 luni în cele 4 mari categorii de produse analizate: electronice, îmbrăcăminte/încălţăminte, casă/grădină şi înfrumuseţare.

Prin produse şi platforme precum Search, Maps, Gmail, Android, Google Play, Google Cloud, Chrome şi YouTube, Google joacă un rol semnificativ în viaţa de zi cu zi a miliarde de oameni şi a devenit astfel una dintre cele mai cunoscute companii la nivel global. Google este o subsidiară a Alphabet Inc.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.