Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

'Subfinanţarea, o problemă cronică a educaţiei' - Consiliul Naţional al Elevilor cere mai mulți bani pentru educație în bugetul pe 2023

ebsilon.org
educatie invatamant scoala

Consiliul Naţional al Elevilor atrage atenţia asupra finanţării din sistemul de învăţământ preuniversitar şi solicită o creştere egală cu cel puţin 0,8% din PIB în bugetul Ministerului Educaţiei pe anul viitor, astfel încât guvernul să ofere învăţământului cel puţin 4,7% din PIB, atât cât este media europeană.

Într-un comunicat de presă de vineri, Consiliul Naţional al Elevilor arată că reforma în învăţământ implică şi latura financiară.

`Finanţarea sistemului de învăţământ preuniversitar este unul dintre cei mai importanţi factori care influenţează calitatea actului educaţional. Cu toate acestea, încă de la adoptarea Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011, în anul 2011, am fost obişnuiţi anual ca alocările bugetare pentru educaţie să nu atingă nici măcar jumătate din pragul impus de legislaţie, anume procentul de 6% din produsul intern brut. Reforma în sistemul de învăţământ implică automat şi prioritizarea întregului sector din punct de vedere financiar. Altminteri, fără un buget suficient, orice tentativă de schimbare este sortită eşecului”, se arată în comunicat citat de news.ro.

Potrivit sursei citate, în proiectul de Ordonanţă de Urgenţă a Ministerului Finanţelor, sectorul educaşional nu reprezintă o prioritate.

`În data de 29 noiembrie 2022, Ministerul Finanţelor a publicat un proiect de Ordonanţă de Urgenţă, prin care se poate constata cu dezamăgire faptul că sectorul educaţional nu reprezintă o prioritate pentru decidenţi, prevederea conform căreia Guvernul trebuie să atribuie 6 procente din PIB pentru învăţământ fiind, pentru al 12-lea an consecutiv, prorogată. Subliniem, pe această cale, că subfinanţarea este principalul factor care ţine în loc evoluţia sistemului de zeci de ani. În contextul în care rata analfabetismului funcţional a sărit de pragul de 40%, elevii sunt nevoiţi să cheltuie din ce în ce mai mulţi bani pentru a ajunge la şcoală, iar profesorii transmit din ce în ce mai des că au nevoie de majorări salariale, nu mai putem accepta nicio secundă ca educaţia să nu ajungă în topul listei de priorităţi ale guvernanţilor”, mai subliniază documentul.

Elevii atrag atenţia că a fost semnat un Pact Naţional pentru Educaţie în anul 2007 care se referă şi la alocările bugetare.

Reatragem atenţia asupra faptului că încă din anul 2007 a fost semnat un Pact Naţional pentru Educaţie, care include un punct referitor la alocarea, de la bugetul de stat, a 6% din PIB pentru acest sector, iar Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011 impune alocarea procentului amintit anterior de mai bine de 10 ani. De asemenea, în noul proiect de lege era menţionată alocarea procentului de 15% din Bugetul Naţional Consolidat, care, raportându-ne la PIB, ar însemna o dublare a alocărilor bugetare din prezent”, susţin elevii.

De asemenea, Consiliul Naţional al Elevilor solicită Guvernului să ia în serios nevoile învăţământului.

„Consiliul Naţional al Elevilor solicită ferm Guvernului României să ia în serios nevoile financiare ale învăţământului şi să includă, în proiectul Legii bugetului de stat pentru anul 2023, o creştere egală cu cel puţin 0,8% din PIB în bugetul Ministerului Educaţiei. Totodată, în contextul în care se aşteaptă publicarea şi avizarea formei finale a proiectului Legii învăţământului preuniversitar, elevii reprezentanţi cer guvernanţilor asumarea unui calendar de creşteri treptate a alocărilor bugetare din educaţie, astfel încât la momentul intrării în vigoare a noului pachet legislativ, România să ofere învăţământului cel puţin 4,7% din PIB, atât cât este media europeană”, se mai arată în comunicat.

„Cel mai mare obstacol pus în faţa evoluţiei sistemului de învăţământ chiar de către cei care au puterea de a face schimbări este subfinanţarea, ajunsă deja o problemă cronică a educaţiei. Auzim din ce în ce mai des cât de multă susţinere este pentru implementarea unei reforme de substanţă în sistem, însă elevii s-au săturat de vorbe goale. Avem nevoie de acţiuni concrete, iar un prim pas pe care guvernanţii sunt obligaţi să îl facă este să crească alocările bugetare pentru învăţământ începând din anul 2023. Atât timp cât autorităţile nu vor înţelege că schimbarea nu constă doar în modificarea unor acte normative, ci înseamnă, mai degrabă, investiţii sustenabile şi pe termen lung în sistem, ne putem lua gândul de la orice fel de reformă”, a declarat Robert Avram, preşedintele Consiliului Naţional al Elevilor.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.