Regulile de franciză din România, prin care un antreprenor primește acordul de exploatare a unor drepturi de proprietate industrială sau intelectuală pentru producția sau comercializarea unor produse și/sau servicii în schimbul unei redevențe, vor fi schimbate de Guvern pentru prima dată în ultimii 20 de ani, de când au fost introduse, informează profit.ro.
Argumentul: companii românești în principal din zona de imobiliare și brokeraj bancar au pus bazele unor rețele nesustenabile la scurt timp de la înființare, generând falimente pentru sute de francizați care au cumpărat iluzii deșarte.
Acum, va fi creată "o unitate-pilot", introduse condiții de informare prealabilă și înființat un registru special.
Zi DECISIVĂ la ÎCCJ - Un fost judecător CCR află dacă va merge la închisoare
Prin intermediul acestei unități-pilot, francizorul (compania dispusă să permită exploatarea drepturilor sale) testează și definitivează formula de afacere pe care urmează să o vândă în sistem de franciză. " În practică, s-a observat că, în goana după obținerea de profit într-o manieră cât mai facilă, unii antreprenori autohtoni au eludat etapa de a-și testa conceptele și le-au vândut fără să existe niciun fel de know-how sau experiență în domeniu. Astfel, au apărut numeroase afaceri, etichetate drept francize, care au oferit modele neverificate și lipsite de viabilitate. Așa se face că, după o perioadă relativ redusă de la înființare, companii românești, din diverse domenii, dar mai ales din zona de imobiliare și brokeraj bancar, au pus bazele unor rețele nesustenabile, generând falimente pentru sute de francizați, care au cumpărat, în cel mai bun caz, iluzii deșarte. În lipsa unei unități-pilot, nu putem vorbi de francizarea unei afaceri. Unitatea -pilot are ca obiectiv principal definitivarea formulei de afaceri; astfel, francizorul detine un ansamblu de experiente pozitive pe care le pune la dispozitia francizatului, dar si unele negative, pe baza carora poate elimina eventualele probleme ori incidente ce s-ar putea ivi, netezind astfel drumul pe care va «păși» francizatul", este argumentul autorităților.
În plus, francizorul va prezenta beneficiarului nu doar informații despre experiența dobândită și transferabilă, condițiile financiare ale contractului (redeventa inițială sau taxa de intrare în rețea, redevențele periodice, redevențele din publicitate), obiectivele și aria exclusivității acordate, durata contractului, condițiile reînnoirii, rezilierii, cesiunii, dar va fi obligat să îi prezinte acestuia și istoricul și experiența sa, amănunte privind identitatea managementului francizei, istoricul de litigii al companiei și al conducerii acesteia, suma inițială pe care trebuie să o investească, obligațiile părților una față de cealaltă, copii ale rezultatului financiar al francizorului din ultimul an, informații cu privire la unitatea pilot.
Argumentul pentru introducerea noilor cerințe: reducerea riscului ca viitorul francizat să suporte riscurile unei colaborări dezamăgitoare cu un partener puțin fiabil sau lipsit de experiență.