Lege controversată adoptată în Parlament. Soluția Guvernului pentru primăriile decapitate

Autor: Ionel Dancu

Publicat: 02-11-2015

Actualizat: 02-11-2015

Article thumbnail

Sursă foto: stiripesurse.ro

Plenul Senatului a aprobat, luni, in calitate de camera decizionala, OUG 14/2015 pentru completarea Legii administraţiei publice locale care prevede ca daca în unitatea administrativ-teritorială consiliul local este dizolvat, primarul nu-şi poate exercita atribuţiile, iar postul de secretar al unităţii administrativ-teritoriale este vacant, prefectul să poată numi prin ordin o persoană care să exercite atribuţiile secretarului, iar, temporar, atribuţiile primarului, numai pentru activităţile curente ale unităţii administrativ-teritoriale. Aceleași prevederi sunt valabile și pentru Consiliile Judetene, mai spune Ordonanta de Urgenta. De asemenea, secretarul va fi si ordonator principal de credite pentru activitatile curente. Opozitia a acuzat Guvernul, in dezbaterile din Senat, ca vor sa acopere celebra Ordonanta 55 privind migratia primarilor.

Extrase din dezbaterile pe marginea legii, inaintea adoptarii acesteia:

Domnul Octavian Motoc: Mulţumesc, domnule preşedinte. După vestita Ordonanţă nr. 55 de anul trecut prin care, într-un mod abuziv şi, ulterior, declarat neconstituţional, circa 500 de primari şi foarte mulţi consilieri locali şi judeţeni au trecut de partea celor din arcul guvernamental, iată că avem astăzi în faţă o nouă ordonanţă care se clasifică în acelaşi tip: al uneia care abuzează de forme, zicem noi, ilegale sau la limita constituţionalităţii în privinţa desemnării unor persoane care să înlocuiască instituţii. Guvernul aflat acum la putere este cel care a refuzat, a tergiversat într-un mod sistematic să deruleze alegeri locale anticipate acolo unde era cazul. Şi spunem astăzi aici că forma aceasta, prin care o persoană desemnată de prefect să poată să înlocuiască, în condiţiile în care secretarul unui consiliul local sau al unui consiliu judeţean este... nu se află în funcţie, postul acestuia este vacantat, să înlocuiască secretarul respectiv şi să acţioneze în numele consiliului local sau judeţean respectiv, este un abuz grosolan, în opinia noastră. Desemnarea de către prefect a acestei persoane care să înlocuiască instituţia consiliului local sau judeţean nu este o formă care să satisfacă din punct de vedere politic, atâta vreme cât Guvernul a refuzat în mod sistematic să treacă la alegeri locale parţiale, aşa cum spuneam. În opinia noastră, este o altă ordonanţă pe care noi, cei din Grupul parlamentar liberal, o vom respinge.

Domnul Ioan Deneş: (...)  Aici, Guvernul vine cu o ordonanţă în urma unei realităţi care e în teren la ora actuală şi care trebuie rezolvată, respectiv: consiliul local dizolvat, primar, viceprimar suspendat, secretar inexistent din varii motive. Şi trebuie să se rezolve problema, pentru că acea comunitate locală trebuie să funcţioneze. Trebuie ca salariile profesorilor să fie date, trebuie ca salariile funcţionarilor… să primească şi, sigur, investiţiile care se derulează în comunităţile locale trebuie finanţate. În urma acestei realităţi, trebuia să se ia o decizie. Decizia era o astfel de modificare, care să poată să facă să funcţioneze acea administraţie publică locală până la alegerile din 2016. Din acest motiv... Vorbim de realitatea de astăzi, nu de cea de alaltăieri, de răsalaltăieri. De acum! În 2016… Nu discut cu sala! În 2016 o să se facă alegeri locale, când comunitatea va decide… va decide care este... care sunt reprezentanţii care vor conduce acea comunitate locală.

Domnul Puiu Haşotti: (...) Problema, după părerea mea, este, rezidă în următoarea întrebare, pe care o adresez doamnei secretar de stat: cât timp poate dura acest provizorat? Pentru că aici ne lovim, într-adevăr, de ceea ce spunea domnul senator Motoc, domne, de ce nu s-au făcut alegeri în unităţi-administrative – cu zecile, cu sutele, poate – cu doi ani înainte de anul fixat pentru alegeri locale, cu un an înainte?! Doamna secretar de stat, cât timp durează acest provizorat? Pentru că, dacă e vorba de o lună, de două luni, merge. Altfel, este indiscutabil că acest act normativ face pereche, cum corect spunea colegul meu, face pereche cu Ordonanţa nr. 55. Deci asta este întrebarea mea: cât timp? O lună, două sau nelimitat? Nu se prevede în actul normativ.

Domnul Emil-Marius Paşcan: (...) Într-un fel sau altul, aceasta este ordonanţa, în opinia mea, care, pe perioadă determinată, temporar, poate lămuri situaţia unui consiliu local desfiinţat de o instanţă judecătorească, de un primar pus în imposibilitatea de a-şi exercita funcţiile şi de o entitate administrativă care nu poate altminteri funcţiona. De ce, în opinia mea, nu se poate impune un termen pentru un secretar, funcţionar delegat pe perioadă determinată? Pentru că urmează a se desfăşura un concurs, el poate fi contestat şi nu putem noi, estimativ, să precizăm în cât timp un alt secretar, în temeiul legii actuale, se poate instala în funcţie. Până atunci, în schimb, entitatea administrativă trebuie să funcţioneze, trebuie să dea salarii, trebuie să conducă în continuare investiţiile aflate în derulare şi, practic, secretarul este în măsură să preia, pe perioadă determinată, atribuţiile executivului şi, sigur, ale unui consiliu local care nu mai există. (Rumoare, discuţii în sală.) Este singura variantă posibilă în afara aceleia în care pot fi organizate alegeri locale. Doar că alegeri locale nu pot fi organizate, în temeiul legislaţiei actuale, cu un an înainte de scrutinul prevăzut. De aceea, îmi susţin în continuare punctul de vedere şi cred că este o ordonanţă care, într-un fel sau altul, pe o perioadă determinată, clarifică lucrurile.

Google News
Comentează
Articole Similare
Parteneri