Tăriceanu critică CSM și Inspecția Judiciară și cere control mai strict asupra SRI

comisii

Presedintele Senatului, Calin Popescu Tariceanu, a declarat, miercuri, intr-o intalnire cu membri de la Asociatia Procurorilor din Romania, Uniunea Nationala a Judecatorilor din Romania si Asociatia Magistratilor din Romania, ca este nevoie de un control mai strict asupra activitatii SRI, ca Inspectia Judiciara recunoaste ca 'nu sta pe propriile picioare' si ca CSM 's-a rupt de cei care i-au mandatat'.

Tăriceanu a mai spus ca ar fi benefica o actiune a Inspectiei Judiciare 'cu privire la modul in care au fost instrumentate o serie de dosare si in care si-au exercitat obligatiile profesionale o serie de procurori din Ministerul Public si din DNA in timpul mandatului fostului presedinte'.

Declaratiile lui Tariceanu:

Despre SRI

- (...) sunt trei paliere. Existenta posibila a ofiterilor acoperiti in interiorul autoritatii judecatoresti, participarea directa a SRI alaturi de Ministerul Public si DNA pana la hotararea definitiva a instantei, iar pe langa autoritatea judecatoreasca detasarea unui numar mare de ofiteri SRI la DNA si la ANAF. Nu fac aprecieri cu privire la legalitate sau oportunitate, pentru ca nu am suficiente informatii, dar cred ca CSAT ar putea sa lamureasca lucrurile pentru ca formal o astfel de implicare nu va fi recunoscuta de serviciile secrete pentru ca ar incalca legea

- Daca s-au produs abateri de la lege avem obligatia sa readucem lucrurile in legalitate si mai ales un control civil si parlamentar mult mai puternic astfel incat serviiciile sa fie controlate de societate si nu invers, pentru asta e nevoie de un efort conjugat la nivelul Parlamentului, al CSAT-ului si al autoritatii judecatoresti.

Despre Inspectia Judiciara

- Va spun cum se vad unele lucruri din exteriorul CSM cu propunerea sa meditati asupra acestor chestiuni. Concluziile din ultima vremea a  Inspectiei Judiciare de afectare a independentei justiei ca urmare a declaratiilor unor politicieni a devenit  practica curenta. Mi se pare ca nu este intotdeauna productiva pentru ca o componenta a autoritatii judecatoresti consuma o mare parte de timp si energie, iar pe de alta parte liberatatea de exprimare a oricarui cetatean e garantata de Constitutie.

- E contraproductiva din punctul meu de vedere pentru ca Inspectia Judiciara recunoaste implicit ca nu sta inca pe propriile picioare pentru ca judecatorii ar putea fi afectati de declaratiile politice ale unor politicieni si eu cred ca orice judecator are atata independenta cata isi doreste.

- Spre exemplu, o actiune a Inspectiei Judiciare cu privire la modul in care au fost instrumentate o serie de dosare si in care si-au exercitat obligatiile profesionale o serie de procurori din Ministerul Public si din DNA in timpul mandatului fostului presedinte mi s-ar parea ca ar fi mult mai benefica pentru prestigiul Justitiei decat aceasta activitate de care vorbeam anterior si care nu mi se pare suficient de productiva.

Despre unii membri CSM

- Fac cateva aprecieri legate de iesirile publice din ultimele zile ale unor membri ai CSM. Eu cred ca majoritatea membrilor CSM isi respecta statutul, dupa cum unii si-au abandonat misiunea pentru care au fost alesi, intrand fatis in jocul politic, lucru care este interzis magistaratilor prin lege. Nu voi face nominalizari, dar cei care procedeaza in acest fel aduc un prejudiciu magistratilor

- Nu stiu daca perceptia mea e cea mai conforma realitatii, dar am impresia ca CSM-ul s-a rupt de cei care i-au mandatat (...) Este regretabil ca actiunea neavenita a unora din membrii CSM pune intr-o lumina nefavorabila intreg Consiliul. Imi exprim ingrijorarea cu privire la aceasta stare de fapt.

×