Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Tehnici pentru un discurs reușit indiferent de domeniul în care activezi

blacusens
discurs public microfon

De la cea mai mică la cea mai importantă interacțiune, vorbitul în public este o necesitate. Indiferent de profesia pe care o avem, cu toții avem de-a face zilnic cu vorbitul în public. Se spune că vorbele pot înșela, însă limbajul corpului niciodată. Și, oricare ne-ar fi rolul pe care îl îndeplinim, cunoașterea și stăpânirea limbajului corpului a devenit o prioritate pentru atingerea succesului atunci când vorbim în public. De aceea, @CODECS (www.codecs.ro), am selectat pentru tine principalele elemente ale limbajului corpului pe a căror dezvoltare să te concentrezi și pe care le folosești în avantajul tău ori de câte ori ai nevoie.

1. Postura

Psihologic, explicația este aceea că o postură corectă crește nivelul de testosteron și îl reduce pe cel de cortizol. Mai precis, crește sentimentul de dominanță și scade stresul.

Cum poți transmite un limbaj corporal încrezător prin postură?

• Stai drept, cu umerii înapoi și cu picioarele întredeschise la aceeași lățime ca cea a umerilor.

• Așază-ți mâinile de ambele părți ale corpului, ca să poți face cu ușurință gesturi cu mâinile atunci când ai nevoie.

• Înclină-ți întregul corp spre diferite zone ale publicului, astfel încât toată lumea să se simtă inclusă.

2. Contactul vizual

Este cel care creează o legătură între tine și audiența pe care o determină să se simtă importantă și apreciată. Iar rezultatul este acela că te va asculta mult mai atent și-ți va oferi respect și încredere. În plus, poate fi folosit și pentru a obține feedback-ul de care ai nevoie în timpul discursului. Poți vedea dacă ești ascultat, poți citi expresiile faciale ale publicului și îți poți modifica astfel corespunzător discursul.

Cum faci asta?

• Când te adresezi unui număr mare de persoane, menține contactul vizual cu un membru al audienței timp de 4 sau mai multe secunde înainte de a-ți muta privirea la un alt membru al audienței pentru aceeași perioadă de timp.

• Fă contact vizual într-un format de tip „Z” – privește o persoană din colțul din stânga din spate al camerei. Apoi, privește o persoană din spate din dreapta, apoi, din fața din stânga și, la final, privește o persoană din față dreapta. Ai grijă să nu repeți asta cu aceiași membri ai audienței pentru că este important să te conectezi cu cât mai mulți membri ai publicului.

• În setările individuale, pentru un efect sporit îți recomandăm să menții contactul vizual timp de 9-10 secunde. Același lucru se aplică și atunci când răspunzi la o întrebare de la un public de orice dimensiune.

3. Gesturile mâinilor

Folosite corect, sunt cele care te ajută să îți îmbunătățești mesajul și să pari mai încrezător și relaxat. Ele îți amplifică poveștile și te ajută să devii mai autentic și mai credibil. Arătă celorlalți cum ne simțim și nouă cum îi facem să se simtă.

Gândește-te la gestica mâinilor ca la un instrument de spunere a unei povești. Transpune verbele în acțiune prin redarea lor cu ajutorul mâinilor.

Nu exagera. Fă gesturi naturale, puternice și bine definite și concentrează-te pe cuvintele de acțiune.

Începe-ți discursul dintr-o postură neutră, de preferat cu mâinile pe lângă corp ca să te ajute apoi să fluidizezi și să faci cât mai naturală mișcarea mâinilor.

Folosește gesturi simbolice pentru a comunica și reda numere sau poziții.

Folosește gesturi descriptive pentru a comunica mișcare, forme sau mărimi.

Folosește gesturi emoționale pentru a comunica emoții, cum ar fi palmele unite sau mâinile ridicate deasupra capului.

Atunci când folosești mijloace vizuale, indică și rotește ușor spre datele relevante pentru că publicul îți va urmări automat mâinile și ochii.

Variază-ți gesturile cu diferite părți ale corpului. Nu trebuie să-ți folosești doar brațele. Poți folosi și picioarele, fața, precum și întregul corp.

4. Mișcarea

Printr-o mișcare dinamică, poți transmite un mare capital de încredere atât în tine, cât și în mesajul tău. Stăpânirea spațiului fizic în care vorbești arată că ești cu adevărat un lider, ceea ce captează și implică publicul care va deveni foarte încrezător în tot ceea ce spui.

Cum faci asta?

• Nu merge sau te mișca la fiecare 30 de secunde. Distragi atenția publicului! Așteaptă cel puțin 3 minute înainte de a te deplasa într-o altă zonă a spațiului în care vorbești.

• Sincronizează-ți mișcarea cu schimbările sau sublinierile importante din mesajul tău. Așa, marchezi și fizic tranziția și conduci publicul către ce te interesează.

• Deplasează-te spre public atunci când adresezi întrebări sau vrei să marchezi ceva important.

• Când te îndrepți către o altă parte a spațiului, evită să întorci spatele la orice zonă a publicului pentru a nu-l deconecta de la ceea ce spui și a nu fi considerat nepoliticos.

• Evită să te legeni în timp ce mergi sau să te legeni pe loc. În loc de asta, este de preferat să te miști în altă zonă a spațiului sau, pur și simplu, să stai nemișcat.

5. Expresiile faciale

Oamenii depind de expresiile faciale pentru a interpreta motivele și emoțiile. A folosi expresiile faciale în discursurile tale este similar actoriei. De aceea, pentru a te pregăti, poți să te filmezi în timp ce vorbești ca să identifici acele expresii artificiale sau neprietenoase și să le înlocuiești cu unele naturale și credibile. Încearcă să exersezi vorbitul folosindu-ți fața și mimând fericire, supărare, mirare, etc. De asemenea, îți recomandăm să te pregătești întotdeauna, analizând emoțiile pe care le dorești reflectate în discursul tău.

Spre exemplu:

• Dacă vrei să transmiți șoc sau confuzie, ridică-ți sprâncenele.

• Dacă vrei să transmiți fericire, zâmbește pur și simplu.

• Încruntă-te dacă vrei să transmiți furie sau îngrijorare, iar, pentru momentele triste, încruntă-te puțin și înclină ușor în jos colțurile buzelor.

6. Ticurile și obiceiurile nervoase

Sunt cele care-ți afectează major discursul și pot face publicul să se simtă inconfortabil. Ceea ce tu nici nu mai conștientizezi, consideri absolut firesc sau chiar nici nu știi că le ai, cum ar fi jucatul excesiv cu hainele, părul, pixul sau microfonul, statul prea îndelungat și ostentativ cu mâinile în buzunar sau folosirea unor expresii care să acopere pauzele. Toate acestea sunt un mare NU dacă vrei să îți atingi scopul ori de cîte ori vorbești în public. Indiferent de natura sau de mărimea publicului și a discursului.

Cum „scapi” de aceste obiceiuri?

• Filmează-te în timp ce vorbești și analizează ceea ce spui și faci.

• Întreabă persoanele de încredere din viața ta ce obiceiuri deranjante ai în timp ce vorbești.

• Odată ce le afli, fă exerciții zilnice în fiecare conversație pe care o porți.

7. Respirația

Da. Publicul nu te vede cum respiri, însă respirația e unul din factorii cheie pentru a transmite cu succes un mesaj și un limbaj corporal încrezător.

Menținerea unei respirații lente și stabile îți reduce nivelul de stres și face mai puțin probabilă revenirea la obiceiurile nervoase, postura defectuoasă și mișcarea excesivă. În plus, îți asigură ritmul potrivit în vorbire, în așa fel încât vocea ta chiar să se proiecteze în spațiul în care vorbești și să capteze audiența.

Cum poți lucra la o bună respirație?

• Înainte de orice discurs, fă exerciții de respirație pentru a-ți încălzi vocea și umple plămânii. Inspiră încet timp de 3 secunde și expiră timp de 4 secunde. Repetă acest ciclu ori de câte ori ai nevoie pentru a te calma.

• Asigură-te întotdeauna că stai drept, astfel încât plămânii să se poată extinde complet.

8. Vocea

Expresia ta vocală este fizică. Limbajul corpului tău are efect asupra vocii și-ți poate intensifica sau diminua mesajul. Pentru asta, poți urma regula lui Albert Mehrabian: “7- 38 – 55”. Adică, cuvintele noastre transmit 7% din semnificație, tonul nostru 38% și limbajul corpului reprezintă 55% din ceea ce publicul își va aminti. Atunci când reușești să combini aceste 3 elemente, gradul de implicare și conectare a publicului va fi maxim.

Știm. Multe aspecte ce țin de limbajul corporal sunt inconștiente și unele atât de adânc înrădăcinate în obiceiuri, încât unele recomandări de mai sus par aproape imposibil de atins. Însă, să știi că nu e atât de dificil pe cât pare. Ține de învățare. Ca orice, și limbajul corpului se poate învăța!

Pentru mai multe informații legate de dezvoltarea tehnicilor și abilităților de vorbire în public, de comunicare sau de dezvoltare profesională și personală, te așteptăm să ne cunoaștem la oricare dintre cursurile și programele noastre livrate online sau în format classroom.

CODECS (www.codecs.ro) este compania cu cea mai bogată tradiție și expertiză în domeniul educației de business din România. Din 1993, livrăm programe de pregătire profesională și personală a adulților. Alături de partenerii noștri britanici și americani, am oferit și oferim programe de dezvoltare managerială și de leadership certificate pentru mai bine de 20 000 de cursanti din întreaga țară, profesioniști de top în domeniile lor de activitate din cele mai importante companii și instituții din România.

Până data viitoare,

Cu drag,

echipa CODECS

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.