Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Transportatorii fac apel la acțiuni urgente după tragediile rutiere din ultima perioadă

accident rutier

Uniunea Națională a Transporturilor Rutiere din România (UNTRR) face un apel la măsuri urgente după accidentele rutiere grave din ultima perioadă Uniunea spune că lipsa siguranței pe drumurile din România este cauzată de un cumul de factori pe care UNTRR îi semnalează de mult timp autorităților.

În primul rând, spune UNTRR, infrastructura rutieră a României continuă să fie deficitară, atât din punct de vedere al dezvoltării acesteia, cât și al calității celei existente.

„Nu avem autostrăzi, nu avem drumuri rapide care să susțină activitățile economice, turismul și operarea în siguranță a transporturilor rutiere cu camioane și autocare. Deși vorbim de borna de 1000 km de autostradă, trebuie să subliniem calitatea slabă și semnalizarea extrem de deficitară de pe rețeaua rutieră, lipsa marcajelor rutiere care solicită conducătorii auto și contribuie determinant la creșterea accentuată a oboselii tuturor șoferilor și implicit a riscurilor de pe șosea cu consecințele deosebit de grave pe care le constatăm din păcate zilnic”, se arată într-un comunicat al Uniunii.

Conform acestuia, industria transporturilor rutiere se confruntă cu un deficit semnificativ de spații de parcare sigure și securizate pentru camioane, ceea ce afectează condițiile de muncă și odihnă ale șoferilor profesioniști. Acestea ar trebui să ofere șoferilor odihnă de calitate în condiții de securitate și siguranță, în timp ce au acces la un nivel minim de servicii.

Totodată, UNTRR semnalează stresul și condițiile dificile de muncă ale șoferilor profesioniști, cauzate de timpii mari de așteptare la frontierele României, atât cele non-UE cât și cele Schengen (cel puțin o zi lucrătoare la o cursă externă, dar s-a ajuns și la un maxim istoric de 5 zile de așteptare).

Pe durata staționării la frontiere, șoferii întâmpină diverse dificultăți: lipsă grupuri sanitare, lipsă spații de alimentație publică și stații de alimentare și nu se pot odihni, se mai arată în comunicat.

În plus, depășirea timpilor de conducere strict reglementați în UE, din cauza timpilor de așteptare în coadă la trecerea frontierei poate duce la sancționarea șoferilor profesioniști români de către autoritățile de control.

Criză de șoferi profesioniști

Un alt factor important, în opinia UNTRR, este criza de șoferi profesioniști, care creează o presiune foarte mare pe șoferii existenți, atât pentru operarea transporturilor rutiere de mărfuri, cât și a celor de persoane. UNTRR solicită autorităților să dea șansa României să rămână în competiția europeană.

„Astăzi, în timp ce în Polonia sunt angajați 106.000 șoferi extracomunitari și în Lituania - 67.000 șoferi extracomunitari, în România avem numai 350 șoferi extracomunitari! De 5 ani România se află pe locul 3 în UE la operațiunile internaționale de transport rutier (transporturi rutiere internaționale de tip crosstrade operate de un transportator din România între alte 2 State Membre UE + transporturi rutiere de tip cabotaj operate de un transportator din România între 2 locații de încărcare/descărcare pe teritoriul altui Stat Membru) după Polonia și Lituania, dar într-o continuă scădere și foarte probabil va pierde curând această poziție în lipsa unor măsuri imediate și clare ale autorităților din România. Autoritățile din România, astăzi, frânează dezvoltarea transporturilor rutiere prin lipsa de implicare, indiferență și poziționare anacronica pe subiectele actuale”, se mai precizează în documentul citat.

Potrivit acestuia, în România nu au fost implementate prevederile legislației europene privind co-responsabilizarea expeditorilor, în cazul în care aceștia au cunoștință sau ar fi trebuit să aibă cunoștință, de faptul că serviciile de transport comandate implică încălcări ale legislației.

„Pregătirea profesională pornește de la școala de șoferi și aici sunt mari carențe de formare începând cu obținerea permisului de categoria B. Iar un șofer profesionist care și-a luat categoria C nu este obligat să facă cursuri de formare profesională trebuie să dea doar un examen”, spune UNTRR.

De asemenea, Uniunea arată că presiunea clienților pe tarife duce la imposibilitatea pregătirii și operării corespunzătoare, „și credem că trebuie ca și în România, clienții de transport sa renunțe la practicile primitive de cel mai redus preț chiar în zona ilegală și ar trebui sa își reconsidere abordarea spre una sustenabilă pentru întreg lanțul logistic”.

„Toate aceste probleme – infrastructura rutieră, lipsa parcărilor pentru camioane și timpii mari de așteptare la frontiere, criza șoferilor și pregătirea profesională precară generează situațiile grave pe care le constatăm pe șosele, afectând siguranța tuturor participanților la trafic, inclusiv a șoferilor. Deși aparent șoferii sunt vinovați, aceștia sunt de fapt primele victime ale cumulului de factori alarmanți ai acestui sistem disfuncțional. Creșterea numărului de accidente, a gravității acestora prin numărul de victime și pagubele materiale înregistrate reflectă pe deplin din păcate lipsa de acțiune a autorităților române. Măsurile dispuse pompieristic sunt ineficiente și nesusținute constant pentru a îndrepta situația gravă în care s-a ajuns. UNTRR solicită autorităților române acțiuni concrete, coordonate, cu caracter permanent și nu ocazional, precum și alocarea de resurse în mod corespunzător tuturor autorităților care au un rol în aplicarea legislației”, transmite UNTRR.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.