O idee surprinzătoare care a circulat în această săptămână la Washington vizează posibilitatea ca Statele Unite să creeze un nou grup internațional, denumit „Core 5”, care ar include China și Rusia, alături de SUA, India și Japonia – o structură ce ar aduce la aceeași masă adversari tradiționali și ar contrasta puternic cu actualul format G7.
Deși inițiativa ar fi părut cândva imposibilă, unii observatori remarcă faptul că aceasta are o anumită rezonanță cu stilul politic al fostului președinte Donald Trump. Acesta a insistat frecvent asupra necesității de a încheia acorduri cu rivali strategici, aprobând vânzarea cipurilor de inteligență artificială H200 ale Nvidia către Beijing și trimițându-i pe emisarii săi, Steve Witkoff și Jared Kushner, la Moscova pentru discuții directe cu președintele rus Vladimir Putin, conform POLITICO.
Discuții informale în administrația Trump
O persoană care a lucrat în cadrul primei administrații Trump, și care a primit anonimat pentru a discuta despre conversații confidențiale, afirmă că ideea unui format C5 nu era complet neașteptată: „Nu s-a discutat nimic despre un C5 sau C7, dar au existat cu siguranță conversații în care s-a spus că organismele existente, precum structurile G sau Consiliul de Securitate al ONU, nu erau adecvate scopului, având în vedere noii actori de astăzi”.
Conceptul ar fi apărut într-o versiune extinsă și nepublicată a Strategiei de Securitate Națională lansată săptămâna trecută de Casa Albă. Publicația Defense One a relatat despre existența acestui document mai lung, însă NatSec Daily nu a reușit să verifice informația. Casa Albă respinge ferm ideea, purtătoarea de cuvânt Anna Kelly declarând că „nu există nicio versiune alternativă, privată sau clasificată” a planului oficial de 33 de pagini.
Experții: ideea C5 ar corespunde viziunii lui Trump
Totuși, specialiști în securitate națională susțin că un C5 ar corespunde abordării actualei administrații. Torrey Taussig, fost director pentru afaceri europene în Consiliul Național de Securitate în timpul administrației Biden, afirmă: „Acest lucru se aliniază cu modul în care știm că președintele Trump vede lumea, și anume fără ideologii, prin afinitatea pentru oamenii puternici și prin tendința de a colabora cu alte mari puteri care mențin sfere de influență în regiunea lor”.
Ea atrage atenția și asupra faptului că Europa nu este inclusă în această formulă teoretică, „ceea ce, după părerea mea, i-ar determina pe europeni să creadă că această administrație consideră Rusia ca fiind puterea preeminentă, capabilă să-și exercite propria sferă de influență asupra Europei”.
Michael Sobolik, fost consilier al senatorului Ted Cruz (R-Texas) în prima administrație Trump, consideră un eventual C5 ca fiind o inversare radicală față de politica inițială a lui Trump privind China: „Prima administrație Trump a acceptat cadrul unei competiții între marile puteri și așa am formulat și am discutat relația cu China”, a spus acesta. „Aceasta este doar o schimbare uriașă”.
Semnale de reconfigurare a alianțelor globale
Administrația Trump a explorat și alte rearanjări ale echilibrului global de putere. Secretarul apărării Pete Hegseth a menționat o „întâlnire G2” istorică între Trump și președintele chinez Xi Jinping în noiembrie, declarație care a trezit neliniște în Congres. Strategia de securitate națională publicată recent reafirmă, de altfel, o îndepărtare vizibilă de partenerii europeni tradiționali – descriși ca fiind expuși la „ștergerea civilizației” – și o pivotare către emisfera vestică.
Printr-o scrisoare adresată astăzi lui Hegseth, reprezentantul Raja Krishnamoorthi (D-Ill.), membru de rang înalt al Comitetului special pentru China, și-a exprimat „profunda îngrijorare”, afirmând: „Descrierea dvs. a relației SUA cu PCC ca fiind un „G2” este profund îngrijorătoare și sugerează o interpretare fundamental greșită a principalului adversar global al Statelor Unite, care riscă să submineze în mod periculos pregătirile Pentagonului pentru descurajarea conflictului în Indo-Pacific”.
Departamentul Apărării nu a oferit deocamdată un răspuns la întrebările adresate.

































Comentează