Președintele Statelor Unite, Donald Trump, a lansat o inițiativă națională de mobilizare a inteligenței artificiale (IA) pentru accelerarea progreselor științifice.
Trump a semnat un ordin executiv pentru a înființa "Misiunea Genesis", cea mai recentă strategie agresivă a administrației sale de a stimula dezvoltarea AI prin dereglementare, investiții în infrastructură și colaborare pe sectorul public-privat.
Ordinul lui Trump îl îndreaptă pe secretarul american pentru Energie, Chris Wright, să unească oamenii de știință și tehnologiile din cele 17 laboratoare naționale ale țării într-un "sistem cooperativ pentru cercetare".
În cadrul inițiativei, supercalculatoarele și resursele de date din SUA vor fi integrate pentru a forma o "platformă de experimentare AI în buclă închisă", conform ordinului, notează Al Jazeera.
Domeniile vizate
Casa Albă, care a comparat inițiativa cu programul Apollo care a adus primul om pe Lună, a spus că domeniile prioritare de interes ar include "cele mai mari provocări științifice ale timpului nostru", precum fuziunea nucleară, semiconductorii, materialele critice și explorarea spațiului.
Michael Kratsios, principalul consilier științific al Casei Albe, a spus că inițiativa a adoptat o "abordare revoluționară" în cercetarea științifică.
"Misiunea Genesis conectează date științifice de clasă mondială cu cele mai avansate AI americane pentru a debloca descoperiri în medicină, energie, știința materialelor și nu numai," a spus Kratsios.
Cel mai complex instrument științific construit vreodată
Producătorul de cipuri Nvidia și startup-ul AI Anthropic au declarat luni că colaborează cu administrația Trump pentru această inițiativă.
"Unind laboratoarele naționale, USG, industria și mediul academic, acest efort va conecta supercalculatoarele, sistemele AI și mașinile cuantice de generație următoare din America în cel mai complex instrument științific construit vreodată – accelerând progresele în energie, descoperiri și securitate națională," a declarat Nvidia într-o postare pe rețelele sociale, referindu-se la guvernul SUA (USG).
Dorința lui Trump
Săptămâna trecută, Trump a cerut Congresului SUA să adopte o lege pentru a crea un standard național pentru inteligența artificială, criticând în același timp guvernele statelor pentru legile lor care reglementează această tehnologie emergentă.
"Suprareglementarea de către state amenință să submineze acest Motor de Creștere", a spus Trump pe platforma sa, Truth Social.
"TREBUIE să avem un singur standard federal în loc de un mozaic de 50 de regimuri de reglementare de stat."
Părerea experților
Benjamin H Bratton, expert în IA la Universitatea din California, San Diego, a salutat inițiativa ca pe o mișcare spre "difuzarea" tehnologiei.
"Este mai puțin important 'a cui' AI la care au acces oamenii decât acces universal deloc", a declarat Bratton pentru Al Jazeera.
"Majoritatea încercărilor de a limita IA în SUA și UE [Uniunea Europeană] provin din partea unor deținători culturali, economici și politici care își protejează teritoriul."
"Cei excluși din pozițiile cu agenție socială artificial redusă au cel mai mult de câștigat", a adăugat Bratton. "Susțin difuzarea, nu o administrație anume."
Ce prevede ordinul lui Trump
„Prin autoritatea care mi-a fost conferită ca Președinte prin Constituție și legile Statelor Unite ale Americii, se dispune prin prezenta:
Secțiunea 1. Scop. De la înființarea Republicii noastre, descoperirile științifice și inovațiile tehnologice au impulsionat progresul și prosperitatea americană. Astăzi, America se află într-o cursă pentru dominația tehnologică globală în dezvoltarea inteligenței artificiale (IA), o frontieră importantă a descoperirilor științifice și a creșterii economice. În acest scop, administrația mea a luat o serie de măsuri pentru a câștiga această cursă, inclusiv emiterea mai multor ordine executive și implementarea Planului de Acțiune pentru IA al Americii, care recunoaște necesitatea de a investi în știința bazată pe IA pentru a accelera progresul științific. În acest moment crucial, provocările cu care ne confruntăm necesită un efort național istoric, comparabil ca urgență și ambiție cu Proiectul Manhattan, care a fost esențial pentru victoria noastră în Al Doilea Război Mondial și a constituit o bază critică pentru înființarea Departamentului Energiei (DOE) și a laboratoarelor sale naționale.
Acest ordin lansează "Misiunea Genesis" ca un efort național dedicat și coordonat pentru a declanșa o nouă eră a inovației și descoperirilor accelerate de IA, care poate rezolva cele mai dificile probleme ale acestui secol. Misiunea Genesis va construi o platformă integrată de inteligență artificială pentru a valorifica seturi de date științifice federale — cea mai mare colecție din lume de astfel de seturi, dezvoltată de-a lungul decadelor de investiții federale — pentru a antrena modele științifice de bază și a crea agenți AI care să testeze noi ipoteze, să automatizeze fluxurile de lucru de cercetare și să accelereze progresele științifice. Misiunea Genesis va reuni resursele de cercetare și dezvoltare ale națiunii noastre — combinând eforturile unor oameni de știință americani străluciți, inclusiv cei din laboratoarele noastre naționale, cu afacerile americane de pionierat; universități de renume mondial; și infrastructura de cercetare existentă, depozitele de date, fabricile de producție și siturile de securitate națională — pentru a realiza o accelerare dramatică a dezvoltării și utilizării IA. Vom valorifica, în beneficiul națiunii noastre, revoluția aflată în desfășurare în informatică și vom construi pe decenii de inovație în semiconductori și calcul de înaltă performanță. Misiunea Genesis va accelera dramatic descoperirile științifice, va consolida securitatea națională, va asigura dominația energetică, va crește productivitatea forței de muncă și va multiplica rentabilitatea investițiilor contribuabililor în cercetare și dezvoltare, sporind astfel dominația tehnologică și conducerea strategică globală a Americii.
Sec. 2. Înființarea Misiunii Genesis. (a) Prin prezenta este înființată Misiunea Genesis (Misiunea), un efort național de accelerare a aplicării AI pentru descoperiri științifice transformatoare, axat pe provocări naționale presante.
(b) Secretarul Energiei (Secretarul) va fi responsabil pentru implementarea Misiunii în cadrul DOE, în conformitate cu prevederile acestui ordin, inclusiv, după caz și autorizat de lege, stabilirea priorităților și asigurarea integrării tuturor resurselor DOE utilizate pentru elemente ale Misiunii într-o platformă securizată și unificată. Secretarul poate desemna un numit politic de rang înalt pentru a supraveghea operațiunile zilnice ale Misiunii.
(c) Asistentul Președintelui pentru Știință și Tehnologie (APST) va asigura conducerea generală a Misiunii, inclusiv coordonarea departamentelor executive și agențiilor participante prin Consiliul Național pentru Știință și Tehnologie (NSTC) și emiterea de ghiduri pentru a se asigura că Misiunea este aliniată cu obiectivele naționale.
Sec. 3. Operarea Platformei Americane de Știință și Securitate. (a) Secretarul va înființa și opera Platforma Americană de Știință și Securitate (Platforma) pentru a servi drept infrastructură pentru Misiune, cu scopul de a furniza, într-un mod integrat și în măsura maximă posibilă și în conformitate cu legea:
(i) resurse de calcul de înaltă performanță, inclusiv supercalculatoare de laboratoare naționale DOE și medii securizate de calcul AI bazate pe cloud, capabile să susțină antrenamentul, simularea și inferența modelelor la scară largă;
(ii) cadre de modelare și analiză AI, inclusiv agenți AI pentru explorarea spațiilor de proiectare, evaluarea rezultatelor experimentale și automatizarea fluxurilor de lucru;
(iii) instrumente computaționale, inclusiv modele predictive activate de inteligență artificială, modele de simulare și instrumente de optimizare a proiectării;
(iv) modele de fundație specifice domeniului, pe gama de domenii științifice acoperite;
(v) acces securizat la seturi de date adecvate, inclusiv seturi de date independente, curate la nivel federal și științifice deschise, pe lângă date sintetice generate prin resurse de calcul ale DOE, în conformitate cu legea aplicabilă; clasificarea aplicabilă, protecția confidențialității și a proprietății intelectuale; și standarde federale de acces și gestionare a datelor; și
(vi) instrumente experimentale și de producție pentru a permite experimentarea și fabricarea autonomă și augmentată cu inteligența artificială în domenii cu impact ridicat.
(b) Secretarul va lua măsurile necesare pentru a se asigura că Platforma este operată într-un mod care să îndeplinească cerințele de securitate în conformitate cu misiunea sa națională de securitate și competitivitate, inclusiv clasificarea aplicabilă, securitatea lanțului de aprovizionare și standardele și cele mai bune practici federale de securitate cibernetică.
(c) În termen de 90 de zile de la data acestui ordin, Secretarul va identifica resursele federale de calcul, stocare și rețea disponibile pentru a susține Misiunea, inclusiv atât sistemele de calcul de înaltă performanță on-premise, cât și cele bazate pe cloud, precum și resursele disponibile prin partenerii din industrie. Secretarul va identifica, de asemenea, orice parteneriate suplimentare sau îmbunătățiri ale infrastructurii care ar putea susține fundamentul computațional al Platformei.
(d) În termen de 120 de zile de la data acestui ordin, Secretarul trebuie:
(i) identifică un set inițial de date și active de model pentru utilizare în Misiune, inclusiv digitalizare, standardizare, metadate și urmărirea provenienței; și
(ii) să dezvolte un plan, cu măsuri adecvate de securitate cibernetică bazate pe risc, pentru a integra seturi de date provenite din cercetări finanțate federal, alte agenții, instituții academice și parteneri aprobați din sectorul privat, după caz.
(e) În termen de 240 de zile de la data acestui ordin, Secretarul va revizui capabilitățile din laboratoarele naționale ale DOE și alte facilități federale de cercetare participante pentru laboratoarele robotizate și facilitățile de producție cu capacitatea de a desfășura experimente și fabricare dirijate de IA, inclusiv fluxuri de lucru automatizate și augmentate cu AI, precum și standardele tehnice și operaționale aferente.
(f) În termen de 270 de zile de la data acestui ordin, Secretarul, în conformitate cu legea aplicabilă și sub rezerva alocațiilor disponibile, va încerca să demonstreze o capacitate inițială de operare a Platformei pentru cel puțin una dintre provocările naționale de știință și tehnologie identificate conform secțiunii 4 a acestui ordin.
Sec. 4. Identificarea provocărilor naționale în știință și tehnologie. (a) În termen de 60 de zile de la data acestui ordin, Secretarul va identifica și va trimite APST o listă detaliată a cel puțin 20 de provocări științifice și tehnologice de importanță națională pe care Secretarul le consideră potențiale de a fi abordate prin Misiune și care acoperă domenii prioritare, în conformitate cu Memorandumul Național de Știință și Tehnologie 2 din 23 septembrie, 2025, inclusiv:
(i) producție avansată;
(ii) biotehnologie;
(iii) materiale critice;
(iv) energie de fisiune și fuziune nucleară;
(v) știința informației cuantice; și
(vi) semiconductori și microelectronică.
(b) În termen de 30 de zile de la depunerea listei descrise la alineatul (a) al acestei secțiuni, APST va revizui lista propusă și, lucrând cu membrii agențiilor participanți ai NSTC, va coordona dezvoltarea unei liste extinse care să poată servi drept setul inițial de provocări naționale în știință și tehnologie ce urmează a fi abordate de Misiune, inclusiv provocări suplimentare propuse de agențiile participante prin NSTC, sub rezerva alocărilor disponibile.
(c) După elaborarea listei extinse descrisă în subsecțiunea (b) a acestei secțiuni, agențiile participante la Misiune vor folosi Platforma pentru a avansa cercetarea și dezvoltarea aliniate provocărilor naționale în știință și tehnologie identificate în lista extinsă, în conformitate cu legea aplicabilă și misiunile lor respective, și sub rezerva alocațiilor disponibile.
(d) Pe bază anuală ulterior, Secretarul va revizui și actualiza lista provocărilor în consultare cu APST și NSTC pentru a reflecta progresele realizate, nevoile naționale emergente și alinierea cu prioritățile de cercetare și dezvoltare ale administrației mele.
Sec. 5. Coordonare interinstituțională și implicare externă. (a) APST, prin intermediul NSTC și cu sprijinul Consiliului Federal al Șefului de Date și al Consiliului Șefului AI Officer, va convoca agențiile relevante și interesate pentru a:
(i) să ajute agențiile participante să alinieze, în măsura permisă de lege, programele, seturile de date și activitățile de cercetare și dezvoltare legate de IA cu obiectivele Misiunii în domeniile lor de expertiză, evitând în același timp duplicarea eforturilor în cadrul Guvernului Federal și promovând interoperabilitatea;
(ii) identifică sursele de date care pot susține scopul Misiunii;
(iii) să dezvolte un proces și un plan de resurse în coordonare cu agențiile participante pentru integrarea datelor și infrastructurii adecvate și disponibile ale agențiilor în Misiune, în măsura permisă de lege și sub rezerva alocațiilor disponibile, inclusiv metode prin care toate agențiile care contribuie la Misiune sunt încurajate să implementeze măsuri adecvate de securitate bazate pe risc, care reflectă cele mai bune practici de securitate cibernetică;
(iv) lansarea unor oportunități coordonate de finanțare sau concursuri de premii între agențiile participante, în măsura permisă de lege și sub rezerva alocărilor disponibile, pentru a stimula participarea sectorului privat la cercetarea științifică bazată pe IA, aliniate cu obiectivele Misiunii; și
(v) stabilirea mecanismelor de coordonare a oportunităților de finanțare pentru cercetare și dezvoltare și resursele experimentale între agențiile participante, asigurând că agențiile pot participa eficient la misiune.
(b) APST va coordona cu agențiile relevante pentru stabilirea, în conformitate cu statutele de autorizare existente și sub rezerva alocărilor disponibile, programe competitive pentru burse de cercetare, stagii și ucenicii axate pe aplicarea IA în domenii științifice identificate ca provocări naționale pentru Misiune, inclusiv plasarea participanților la programe în laboratoarele naționale ale DOE și alte facilități federale de cercetare participante, cu scopul de a oferi acces la Platformă și instruire în descoperiri științifice bazate pe IA.
(c) Secretarul, în coordonare cu APST și Consilierul Special pentru IA și Criptografie, va stabili mecanisme de colaborare a agențiilor cu parteneri externi care dețin capacități avansate de inteligență artificială, date sau calcul sau expertiză științifică, inclusiv prin acorduri de cooperare de cercetare și dezvoltare, parteneriate cu facilități pentru utilizatori sau alte aranjamente adecvate cu entități externe pentru a sprijini și îmbunătăți activitățile Misiunii, și va asigura că astfel de parteneriate sunt structurate pentru a păstra securitatea activelor federale de cercetare și a maximiza beneficiul public. Pentru a facilita aceste colaborări, Secretarul trebuie:
(i) dezvoltarea unor cadre standardizate de parteneriat, inclusiv acorduri de cercetare și dezvoltare cooperantă sau alte acorduri adecvate, precum și acorduri de utilizare a datelor și partajare a modelelor;
(ii) stabilirea unor politici clare privind proprietatea, licențierea, protecțiile secretelor comerciale și comercializarea proprietății intelectuale dezvoltate în cadrul Misiunii, inclusiv inovațiile rezultate din experimente dirijate de IA;
(iii) implementarea unor procese uniforme și stricte de acces și management al datelor, precum și standarde de securitate cibernetică pentru colaboratorii non-federali care accesează seturi de date, modele și medii de calcul, inclusiv măsuri care necesită respectarea cerințelor de clasificare, confidențialitate și control al exporturilor, precum și a altor legi aplicabile; și
(iv) să stabilească proceduri pentru a asigura cele mai înalte standarde de verificare și autorizare a utilizatorilor și colaboratorilor care doresc acces la resursele Misiunii și activitățile de cercetare asociate, inclusiv Platforma și resursele federale de cercetare asociate.
(d) APST, prin NSTC, va identifica, în măsura potrivită, oportunități pentru colaborare științifică internațională pentru a sprijini activitățile din cadrul Misiunii.
Sec. 6. Evaluare și raportare. (a) În termen de 1 an de la data acestui ordin și anual ulterior, Secretarul va depune un raport Președintelui, prin intermediul APST și Directorului Oficiului de Management și Buget, care descrie:
(i) starea operațională și capacitățile platformei;
(ii) progres spre integrarea între laboratoarele naționale DOE și alți parteneri federali de cercetare participanți, inclusiv acces comun la resurse de calcul, infrastructură de date și facilități de cercetare;
(iii) statutul implicării utilizatorilor, inclusiv participarea cercetătorilor studenți și orice instruire conexă;
(iv) actualizări privind eforturile de cercetare și rezultatele obținute, inclusiv progrese științifice măsurabile, publicații și tehnologii prototip;
(v) amploarea și rezultatele parteneriatelor public-privat, inclusiv proiecte de cercetare colaborativă și orice tranziții tehnologice sau activități de comercializare; și
(vi) orice nevoi sau recomandări identificate pentru autorități sau sprijin interinstituțional pentru atingerea obiectivelor Misiunii.
Sec. 7. Prevederi generale. (a) Nimic din această ordine nu va fi interpretat ca afectând sau afectând altfel:
(i) autoritatea acordată prin lege unui departament executiv sau unei agenții, sau șefului acesteia; sau
(ii) funcțiile Directorului Oficiului de Management și Buget referitoare la propunerile bugetare, administrative sau legislative.
(b) Acest ordin va fi implementat în conformitate cu legea aplicabilă și sub rezerva disponibilității alocărilor bugetare.
(c) Acest ordin nu are ca scop și nu creează niciun drept sau beneficiu, substanțial sau procedural, executabil prin lege sau echitate de către nicio parte împotriva Statelor Unite, departamentelor, agențiilor sau entităților sale, a ofițerilor, angajaților sau agenților săi, sau a oricărei alte persoane.
(d) Costurile publicării acestui ordin vor fi suportate de Departamentul Energiei.
DONALD J. TRUMP
CASA ALBĂ,
24 noiembrie 2025.”






























Comentează