Ucraina a devenit un sac fără fund. Banii merg aproape în totalitate spre armată și tot nu ajung. Se pregătesc creșteri de taxe și impozite

Autor: Denisa Miron, Colaborator

Publicat: 06-07-2024

Actualizat: 06-07-2024

Article thumbnail

Sursă foto: Ukrainska Pravda

Cu excepția cazului în care guvernul ridică taxele, Banca Națională a Ucrainei (BNU) va trebui să imprime grivne (sau Hrivne). Ce va alege guvernul?

Mai jos o analiză Ukrainska Pravda despre greutățile enorme în plan economic și militar cu care se confruntă Ucraina:

”La sfârșitul lunii martie 2022, în perioada de șoc după debutul invaziei pe scară largă, parlamentul Ucrainei, Rada Supremă, a adoptat ceea ce ar fi putut fi cel mai mare pachet de reduceri fiscale din istoria sa. Scopul parlamentarilor a fost de a sprijini afacerile pentru a asigura disponibilitatea combustibilului, a alimentelor pe rafturile supermarketurilor și a vehiculelor din față.

După doi ani, politica fiscală a statului s-a schimbat dramatic. Sprijinirea întreprinderilor care se confruntă încă cu consecințele războiului și problemele aprovizionării cu energie nu mai este o prioritate a guvernului. Acum, obiectivul principal al departamentelor financiare este să finanțeze forțele de apărare ale Ucrainei prin toate mijloacele posibile, inclusiv prin creșterea taxelor.

Guvernul Ucrainei, Cabinetul de Miniștri, a amânat de multă vreme această decizie nepopulară. Guvernul și parlamentul mai au doar câteva săptămâni pentru a vota și a implementa toate schimbările necesare. În caz contrar, forțele de apărare riscă să rămână fără finanțare în mijlocul fazei active a războiului cu Rusia.

Amploarea nevoilor militare

„Avem nevoie de tot, avem nevoie de mult și avem nevoie de ieri”. Așa descriu oficialii din departamentele financiare și economice ale guvernului nevoile forțelor de apărare ucrainene în timpul războiului.

Deși cheltuielile pentru apărare ale Ucrainei au crescut pentru al treilea an consecutiv, încă nu îndeplinesc nici măcar o zecime din cerințele prezentate de armată Cabinetului de Miniștri. De exemplu, la întocmirea bugetului pentru 2024, Statul Major a cerut guvernului ucrainean o finanțare de 17 trilioane UAH (aproape 420 de miliarde de dolari SUA), din care doar 1,69 trilioane de UAH (41,5 miliarde de dolari) au fost acordate.

Capacitatea statului de a-și satisface nevoile militare este restrânsă.

În primul rând, economia Ucrainei a scăzut cu aproape o treime din cauza agresiunii ruse. Multe companii mari și-au pierdut capacitatea de producție sau nu își pot exporta acum produsele. Ca urmare, profiturile au scăzut, iar plățile de impozite către bugetul național au scăzut în consecință.

În al doilea rând, supraviețuirea Ucrainei depinde de ajutorul financiar internațional, care se revarsă în sume fără precedent. Dar guvernul nu poate cheltui un singur dolar sau euro din această finanțare pentru a finanța războiul.

Ucraina a ajuns acum la limita capacității sale de a-și finanța forțele de apărare. Toate resursele interne sunt alocate efortului de război – inclusiv impozitele, dividendele de la companiile de stat și veniturile din împrumuturile interne. Dar tot nu este suficient. Guvernul trebuie să mărească urgent bugetul apărării cu 12 miliarde de dolari – aproape jumătate de trilion de grivne. Se așteaptă ca Parlamentul să voteze modificările bugetare necesare în următoarele câteva săptămâni înainte de a intra în pauză.

Nu este prima dată când Rada Supremă crește cheltuielile pentru apărare. Dar de această dată, a epuizat toate sursele posibile de acoperire a cheltuielilor suplimentare în cadrul sistemului fiscal existent.

Unde să găsești banii?

Surse din Ekonomichna Pravda (EP) din Ministerul de Finanțe al Ucrainei spun că guvernul intenționează să acopere deficitul de 500 de miliarde UAH prin împrumuturi interne și taxe mai mari. Fiecare dintre aceste opțiuni vine cu propriile provocări.

Ucraina a atins deja limita capacității sale de a strânge fonduri pe piața internă. Băncile, care sunt cei mai mari investitori în obligațiuni guvernamentale interne (DGB-uri – bonuri de stat ucrainene), nu își pot crește în mod semnificativ investițiile în această clasă de active din cauza limitelor interne de investiții care le impun să își diversifice activele pentru a rămâne sănătoase din punct de vedere financiar.

Și cu cât băncile investesc mai mulți bani în DGB-uri, cu atât pot împrumuta mai puțin, în special pentru a finanța dezvoltarea instalațiilor energetice de către întreprinderi și persoane fizice.

Pentru a crește vânzările de DGB, guvernul ucrainean trebuie să solicite ajutorul Băncii Naționale. BNU a facilitat deja investițiile în datoria guvernamentală, permițând băncilor să dețină o parte din rezervele lor în obligațiuni guvernamentale. Banca Națională sugerează acum că este pregătită să adopte decizii administrative similare.

A doua sursă de finanțare pentru cheltuielile suplimentare pentru apărare este creșterea taxelor. Nu este prima dată când guvernul face acest pas. La sfârșitul anului 2023, a decis introducerea unei cote temporare mai ridicate a impozitului pe profitul corporativ pentru bănci la 50%, care din 2024 a fost redusă la 25% (față de 18% pentru alte persoane juridice).

De data aceasta, majorarea taxelor propusă va afecta toți ucrainenii, deoarece guvernul ia în considerare creșterea cotelor taxei pe valoarea adăugată (TVA) și a taxei militare. Surse PE din Ministerul Finanțelor din Ucraina și comisiile parlamentare pentru impozite și buget susțin că guvernul intenționează să majoreze cota TVA de la 20% la 22-23% și să majoreze taxa militară de la 1,5% la 5%, ceea ce va afecta și comercianții individuali.

O creștere cu un punct procentual a cotei TVA va crește veniturile statului cu 0,5% din PIB. Acest lucru ar putea aduce până la 120 de miliarde UAH (2,9 miliarde de dolari) în venituri suplimentare pe parcursul anului. Sursele PE din parlament consideră că creșterea taxei militare ar putea aduce 70 de miliarde UAH (1,7 miliarde de dolari).

Versiunea finală a modificărilor fiscale este încă în discuție. Acesta va include probabil și alte măsuri. La Forumul bancar Ekonomichna Pravda, Danylo Hetmantsev, președintele Comisiei de impozitare a Parlamentului ucrainean, a subliniat necesitatea uniformizării ratelor impozitului pe profit între bănci și instituții financiare nebancare, cum ar fi companiile financiare sau de asigurări.

Cu toate acestea, chiar și aceste modificări se pot dovedi insuficiente pentru a acoperi nevoile suplimentare ale forțelor de apărare ale Ucrainei pentru 2024. Dacă modificările fiscale vor intra în vigoare de la începutul lunii septembrie, acestea vor aduce doar 60-70 miliarde UAH (1,4-1,7 miliarde USD) până la sfarsitul anului.

"Este aproape imposibil să acoperiți restul celor o jumătate de trilion de grivne prin împrumuturi pe piața internă. Dacă nu se emit bani anul acesta, cifrele pur și simplu nu se adună", spune o sursă apropiată procesului bugetar.

Alte surse ale PE din parlament au mai spus că tipărirea banilor în 2024 este un scenariu foarte probabil. Acordurile cu FMI preconizează, de asemenea, o astfel de posibilitate, deși doar în ultimă instanță și în sume limitate (40 miliarde UAH sau aproape 984 milioane USD pe trimestru).

Ultimul moment este peste noi

Faptul că Ucraina nu are 400-500 miliarde UAH (9,8-12,3 miliarde USD) pentru efortul de război din acest an nu este o știre. În februarie, PE a raportat că cheltuielile pentru apărare au nevoie de o revizuire și că singura modalitate de a satisface nevoile de apărare este creșterea ratelor impozitelor de bază.

Motivul se află în străinătate. Timp de șase luni, din octombrie 2023, Ucraina nu a primit niciun ajutor militar de la aliatul său cheie, Statele Unite. Acest lucru a forțat guvernul ucrainean să cheltuiască bani de la trezorerie pentru a cumpăra arme pe care se aștepta să le primească gratuit.

Deoarece aceste achiziții nu erau prevăzute în buget, guvernul a cheltuit fondurile alocate pentru cheltuielile de apărare până la sfârșitul anului. Acest proces este cunoscut sub numele de realocare a cheltuielilor.

La începutul lui 2024, guvernul a realocat cheltuielile din decembrie, iar mai târziu, cheltuielile din noiembrie și octombrie. Surse din PE din Ministerul de Finanțe și din parlament spun că, de la începutul lunii iulie, Ucraina utilizează fonduri alocate pentru apărare care au fost inițial planificate pentru septembrie. Deci, dacă bugetul nu va fi modificat în curând, guvernul s-ar putea confrunta cu un deficit de finanțare pentru susținerea Forțelor Armate ale Ucrainei până la începutul toamnei.

În ciuda nevoii urgente de a găsi resurse pentru finanțarea apărării, guvernul a spus foarte puține despre schimbările viitoare ale bugetului și legislației fiscale. Motivul tăcerii sale este pragmatic: orice astfel de discuții ar fi putut împiedica capacitatea Ucrainei de a finaliza cu succes cea de-a patra revizuire a Facilității pentru fonduri extinse ale FMI și de a primi 2,2 miliarde de dolari .

În plus, o sursă a PE din Rada Supremă a subliniat că guvernul este reticent în a promova modificările fiscale prin parlament fără sprijinul biroului președintelui Volodimir Zelenski.

Oricum ar fi, guvernului mai are foarte puțin timp. Planifică să coordoneze mai întâi proiectele de lege relevante, modificările la buget și majorările de taxe cu FMI, care va trimite o misiune la Kiev la jumătatea lunii iulie.

Dacă Președinția aprobă amendamentele, Parlamentul va mai avea la dispoziție doar două săptămâni în actuala sesiune pentru a trece proiectele în prima și a doua lectură: una la sfârșitul lunii iulie și alta la sfârșitul lunii august. Rada Supremă nu trebuie să stea între ele.

Care sunt alternativele?

La 13 iunie, în timpul summitului G7 din Italia, liderii Grupului celor Șapte au luat decizia politică de a acorda Ucrainei un împrumut de 50 de miliarde de dolari garantat cu venituri din activele înghețate ale Rusiei, angajându-se că prima tranșă din această sumă va fi plătit Ucrainei în 2024.

Spre deosebire de ajutorul financiar internațional oferit Ucrainei de către partenerii săi, aceste fonduri – sau cel puțin o parte din ele – pot fi cheltuite pentru război. S-ar părea că această decizie a partenerilor Ucrainei i-ar putea salva pe ucraineni de majorări de taxe, dar, în practică, este mai complicat decât atât.

În primul rând, țările G7 sunt departe de dezvoltarea și aprobarea unui mecanism de transfer de fonduri către Ucraina. Discuțiile sunt în desfășurare, deși Ucraina nu este implicată în ele.

În al doilea rând, autoritățile ucrainene nu consideră veniturile din activele rusești înghețate ca o resursă suplimentară care poate fi utilizată pentru finanțarea nevoilor militare și civile, ci mai degrabă ca un substitut pentru ajutorul american în cazul în care fluxul de arme și fonduri din SUA s-ar diminua după Alegerile prezidențiale din SUA.

„Diferitele estimări arată că Ucraina are nevoie de aproximativ 100-150 de miliarde de dolari SUA în ajutor extern (militar și economic) anual. Chiar dacă presupunem 100 de miliarde, 50 de miliarde vor acoperi doar jumătate din ceea ce este necesar și doar pentru un an. Nu este suficient pentru un război lung”, explică Yuriy Gorodnichenko, profesor la Universitatea din California, Berkeley.

Prin urmare, singura alternativă la creșterea taxelor este emiterea de grivne, ceea ce pare inevitabil în 2024. Singura întrebare este amploarea și consecințele pentru solvabilitatea fiecărui cetățean ucrainean.

* * *

Modificările aduse legislației fiscale planează asupra Ucrainei ca o cometă aflată în curs de coliziune cu Pământul. La fel ca în filmul Don't Look Up , guvernul ucrainean a încercat să pretindă că problema nu există, prim-ministrul țării chiar afirmând că „guvernul nu inițiază și nici nu discută majorări de taxe”.

Guvernul pare să fi crezut că ignorarea problemei ar face ca aceasta să dispară. Cu toate acestea, nu s-a întâmplat niciun miracol, așa că acum ucrainenii vor trebui să se confrunte cu o creștere de urgență a impozitelor complet nepregătiți. Fără premii pentru a ghici cum se va desfășura asta cu afacerile și publicul larg.

Google News
Explorează subiectul
Comentează
Articole Similare
Parteneri