Un general polonez explică de ce Ucraina nu poate câștiga războiul fără F-16 și alte avioane de a patra generaţie

Autor: Ionel Dancu

Publicat: 18-04-2023

Actualizat: 18-04-2023

Article thumbnail

Sursă foto: stiripesurse.ro

Fostul pilot Jan Rajchel asigură că "a fost deja luată decizia" de a trimite aeronave polivalente în Ucraina, deși este ținută secretă din motive de securitate, scrie La Razon, potrivit Rador.

Ucraina evaluează momentul precis și șansele sale de succes pentru a lansa o contraofensivă pentru alungarea trupelor rusești din estul țării. Dezvăluirile Pentagonului indică faptul că îi lipsește suficientă artilerie pentru a învinge forțele Kremlinului. De asemenea, îi lipsesc avioanele de luptă moderne pentru a asigura superioritatea în aer. Fapt afirmat şi de generalul polonez în rezervă Jan Rajchel, fost comandant al Academiei Forțelor Aeriene Poloneze din Dęblin, care a declarat într-un interviu la postul de radio RMF 24 că "fără control aerian nu poate fi efectuată o contraofensivă eficientă".

Acest expert de la Fundația Stratpoints consideră că doar avioanele de a patra generație vor fi capabile să întoarcă soarta războiului aerian care se poartă pe cerul Ucrainei. "Avioanele F-16 , F-15 și F-18 trebuie să apară, dacă ne gândim să punem capăt acestui război cu o victorie pentru Ucraina", a spus generalul Rajchel. Fără aceste avioane, a adăugat el, contraofensiva mult așteptată a Ucrainei "va eşua sau va suferi pierderi teribile".

Înaltul comandament militar a mers mai departe când a fost întrebat despre numărul de luptători occidentali de care are nevoie Kievul pentru a domina spațiul aerian al întregului teritoriu ucrainean. În opinia sa, trupele regimului lui Volodimir Zelenski vor avea nevoie de "trei escadroane de avioane moderne, adică în jur de 50 de avioane, adăugând, bineînțeles, echipamentul pe care îl au deja", a spus el, referindu-se la flota de avioane ruseşti MiG-29 datând din epoca sovietică și cele care au fost trimise de unele țări în sprijinul Ucrainei, precum Polonia și Slovacia.

În intervenţia sa, Rajchel a îndemnat țările aliate să trimită cât mai curând aeronavele de a patra generația menționate mai sus și să continue pregătirea piloților locali în gestionarea acestor dispozitive, așa cum se face în marea Britanie și Statele Unite. În opinia sa, un pilot cu experiență are nevoie de cel puțin un an pentru a învăța să piloteze o mașină nouă. "Și în cazul piloților fără experiență, chiar și patru ani", a adăugat el.

În interviu, generalul sugerează că decizia de a trimite aeronave polivalente a fost deja luată la sediul puterilor occidentale, dar consideră că anunțul va fi făcut "în ultimul moment". Pentru a susține această afirmație, se bazează pe informații care asigură că piloții ucraineni sunt deja pregătiți în Marea Britanie și în Statele Unite. "Programul se desfășoară întotdeauna când începe pregătirea unei țări noi. Trebuie să le evaluezi abilitățile și capacitatea de a asimila echipamente noi. Și pe baza experienței, cu unul sau doi piloți se stabilește programul de pregătire pentru întregul grup. Deci mi se pare că decizia este deja luată".

Decizia nu a fost dezvăluită din "motive de securitate" și pentru că reprezintă "un angajament uriaș" care necesită "pregătirea unei serii de elemente de infrastructură terestră". El a adăugat că trebuie construit un nou aeroport deoarece actualele aerodromuri sunt bine cunoscute de Armata Rusă. "Dacă anunțăm acum că ne pregătim să livrăm avioanele, rușilor le-ar fi ușor să-și concentreze eforturile asupra acestor aerodromuri și să le distrugă. Deci, chiar dacă am avea personal instruit și avioane, într-un astfel de scenariu ar fi posibil să nu fie piste pe care avioanele să aterizeze".

Rajchel a cerut autorităților țării sale să transfere în Ucraina toate avioanele rusești MiG-29 pe care le deține Varșovia. Generalul de rezervă a dezvăluit că Polonia are în prezent două escadrile de acest tip de avioane de luptă, în total 32, deși a clarificat că doar 28 sunt în serviciu din moment ce celelalte patru au suferit defecțiuni. "Cred că în prima tranșă putem transfera până la 14 aeronave din resursele fostei RDG. Aceste aeronave nu au fost complet modernizate la standardele NATO și livrarea lor nu necesită proceduri majore". Fostul pilot al Forțelor Aeriene Poloneze a precizat că livrarea tuturor avioanelor de vânătoare MiG-29 ar trebui să aibă loc doar "când putem înlocui MiG-urile cu alte avioane", a spus el, referindu-se la a cincea generație de avioane de vânătoare F-35 pe care guvernul polonez le-a achiziţionat de la compania americană Lockheed Martin.

Întrebat despre propunerea lansată de ministrul ucrainean al Apărării de a invita piloții străini de F-16 să se alăture forțelor aeriene ucrainene, Rajchel a reamintit că acest lucru era ceva obișnuit în războaiele trecute. El a citat voluntari americani "care au luptat de partea poloneză în războiul polono-rus din 1921" și alți piloți străini care au fost implicați în Forțele Aeriene ale Marii Britanii în timpul celui de-al Doilea Război Mondial. "Viața profesională a unui pilot este relativ scurtă. De foarte multe ori, după ce atinge o vechime minimă, cerută de reglementările în vigoare, pleacă. Zboară pentru linii aeriene sau face alte lucruri complet diferite", a adăugat generalul.

Google News
Explorează subiectul
Comentează
Articole Similare
Parteneri