Un Mega-scandal `Călin Georgescu` bubuie în Grecia. O armată de mii de boți a atacat Guvernul Mitsotakis

Autor: Ionel Dancu

Publicat: 28-02-2025 10:41

Actualizat: 28-02-2025 12:41

Article thumbnail

Sursă foto: Parapolitika

Potrivit rubricii Big Mouth de pe site-ul powergame.gr, un articol extrem de revelator publicat de un site de știri european vorbește despre troli și boți de origine rusă care postează non-stop pe rețelele de socializare despre accidentul de la Tempi (catastrofa feroviară de la Evangelismos) și mitingurile de protest.

Troli și boți posibil de origine rusă au postat non-stop pe TikTok și alte rețele sociale despre accidentul de la Tempi și mitingurile de protest din Grecia, potrivit unui articol extrem de revelator publicat de site-ul european de știri EU Reporter, cu sediul la Bruxelles, relatează Parapolitika.gr

„Cel mai grav dezastru feroviar din Grecia a fost „deturnat” de o armată de boți la comemorarea a doi ani” este titlul articolului, iar ceea ce se scrie în text este și mai interesant. Potrivit publicației, toată propaganda online se face „fără știrea publicului larg, a cărui furie și ale cărui preocupări cu privire la modul de gestionare a accidentului feroviar de la Tempi au fost „deturnate” de entități agresive care încearcă să-și promoveze propriile agende personale”.

De asemenea, după cum relatează rubrica Big Mouth a powergame.gr: „Începând cu luna decembrie 2024, o armată de mii de „boți”, utilizatori neautentici, care acționează într-o manieră coordonată și subversivă și care sunt promovaţi de algoritmii controversați ai TikTok și ai altor rețele de socializare, acționează ca parte a unei campanii de a abate atenția publicului din Grecia și de a crește vizibilitatea postărilor promovate de elementele cele mai extremiste ale protestului popular”.

 

Legătura cu România

Același articol compară propaganda rusă împotriva guvernului Mitsotakis cu evoluțiile recente din România, unde Curtea Constituţională a României a anulat alegerile prezidențiale, în urma acuzațiilor de amestec rusesc prin troli și boți pe TikTok care au influențat opinia publică în primul tur în favoarea ultranaționalistului pro-rus Călin Georgescu.

Merită remarcat, în acest punct, că în urma unui ordin al Parchetului General, ieri Georgescu a fost reţinut. El a reușit să-și farmece compatrioții, făcând o propagandă uriașă prin TikTok, cu minciuni incredibile. Rubrica Big Mouth a reușit să obțină o fotografie de la reţinerea persoanei respective.

content-image

Cum a fost pusă la cale înşelătoria

Articolul în cauză oferă și exemple concrete de conturi false cu activitate cel puțin ciudată legată de accidentul de la Tempi și de proteste. „De exemplu, doi boți care au fost creați acum câteva săptămâni au acumulat deja peste 10.000 de postări. Acesta este un comportament nespecific unui om. Majoritatea acestor postări sunt despre protestele legate de Tempi”.

„Analizând „implicarea” (comentariile și reacțiile) din peste 24 de postări de pe TikTok legate de protestele ce se vor organiza în 28 februarie în Grecia, constatăm că multe dintre reacțiile la aceste postări au venit de la conturi create nu mai devreme de decembrie 2024. Volumul boților evidenţi din aceste postări se ridică la peste 1.000, dintre care mulți nici măcar nu și-au schimbat numele generat automat (UserXYZ), iar unii au fost activi anterior în alte limbi (nu şi greacă), în principal rusă, turcă, arabă și chineză, ceea ce poartă semnele distinctive ale unei campanii internaționale coordonate, în care boții pot fi produși în anumite țări și cumpărați și reutilizați pentru a interveni în probleme din alte țări”, se mai adaugă în articol.

 

Catastrofa feroviară de la Evangelismos

content-image

Catastrofa feroviară de la Evangelismos a avut loc la data de 28 februarie 2023 în satul Evangelismos⁠ în apropiere de Valea Tempe⁠ din Tesalia, Grecia, când două trenuri s-au ciocnit. Este cel mai grav accident feroviar⁠ din Grecia din 1968 încoace.

Accidentul s-a petrecut pe magistrala Atena - Salonic⁠, care permite din 2019 circulația cu viteze de 200 km/h.

Mai exact, locul accidentului se află la 30 de km la nord de orașul Larisa, la intrarea în Valea Tempe, unde calea ferată se află pe amplasamentul actual încă din 2003, ca parte a unui proiect de modernizare a tronsonului dintre Larisa și Salonic, implementat la începutul anilor 2000. Deși întreaga magistrală este dotată cu sisteme de control de trafic electronic, inclusiv cu semnalizare de tip bloc de linie automat⁠ și ETCS⁠, șeful sindicatului feroviarilor din Grecia, Kostas Genidounias, a declarat la ERT că controlul traficului feroviar se făcea manual pe întreaga magistrală (cu excepția unui tronson de 30 km în zona Atena) și că un accident era iminent. Conform mai multor surse din același sindicat, 80 % din semnalele de pe rețeaua feroviară din Grecia sunt stinse sau arată roșu, iar pe 90 % din rețeaua feroviară mecanicii nu știu dacă ies pe abatere, dacă viteza trebuie redusă, dacă blocul de linie este ocupat sau dacă linia a fost avariată. De asemenea, gestionarea traficului feroviar se face prin metode asemănătoare cu cele în care se făcea pe vremea când magistrala Atena-Salonic era o cale ferată cu un singur fir, prin utilizarea radiotelefoanelor între mai multe gări. Astfel, mulți mecanici de tren își folosesc judecata proprie pentru a stabili când să frâneze sau nu, chiar și la viteze în jur de 160 km/h, circulând „orbește” pe toată magistrala. Deși implementarea sistemului ETCS trebuia făcută în 2020, implementarea a fost amânată pentru finalul anului 2023, fiind descrisă ca parte a mai multor proiecte „eterne” ale OSE.

Accidentul s-a petrecut pe fondul responsabilității Greciei, care a fost trimisă la Curtea de Justiție a Uniunii Europene datorită neîndeplinirii obligațiilor de a implementa măsuri de siguranță pe rețeaua feroviară conform directivelor europene, iar în parlamentul grec era abia în dezbatere o lege prin care urma stabilirea Comisiei de Anchetare a Accidentelor Feroviare.

În după-amiaza din ziua accidentului, un incident la gara Paleofarsalos, în care un cablu al rețelei de contact⁠ a căzut pe trenul InterCity 57 care staționa a cauzat mai multe întârzieri pe linie.

Unul dintre trenurile implicate în accident era trenul InterCity 62 Atena–Salonic care a plecat la ora 19:30 și era compus din locomotiva Siemens⁠ HellasSprinter  120 023 și 6 vagoane de călători Viaggio Classic (UIC-Z1) fabricate la Simmering-Graz-Pauker, Bombardier-Dunakeszi Járműjavító și Hellenic Shipyards, capabile de a atinge o viteză maximă de 200 km/h.

Al doilea tren era alcătuit din mai multe vagoane platformă încărcate cu plăci de oțel, containere și era remorcat de două locomotive HellasSprinter cu numerele 120 022 și 120 012. În momentul accidentului trenul InterCity avea o întârziere majoră, și circula cu circa 140 km/h. La bord se aflau 342 de călători, o mare parte din ei fiind studenți la universități, care se întorceau spre Salonic după un weekend prelungit cu ocazia sărbătorii intrării în Postul Mare ortodox. Printre călători se aflau cetățeni ai Albaniei (dintre care 5 au decedat) și ai Ciprului.

Accidentul

După plecarea trenului InterCity 62 din gara Larisa, acesta a circulat pe firul greșit până la locul accidentului (cu viteze între 140 și 160 km/h), care se află la 27 de km la nord de gara Larisa, la intrarea sudică în Valea Tempe, sub un pasaj al autostrăzii A1/drumului european E75. Explozia cauzată de către ciocnire a fost surprinsă de către camerele de supraveghere din zonă. Forța impactului a fost suficientă încât să împingă cele două locomotive ale trenului de marfă înspre vagoanele platformă care erau remorcate. Locomotiva trenului de călători a fost distrusă în întregime după accident, iar 4 vagoane ale trenului de călători au deraiat și s-au răsturnat. În urma accidentului un incendiu a izbucnit în vagonul restaurant, primul care se afla în spatele locomotivei, iar flăcările, conform purtătorului de cuvânt al pompierilor, Vassilis Varthakogiannis, ajungând până la 1300 °C.

Imediat după accident, mai mulți călători au spart geamurile pentru a ieși din tren. Bilanțul a ajuns la 57 de persoane decedate, 85 de persoane rănite (dintre care 66 spitalizate, 6 la terapie intensivă) și alte 56 date dispărute sau neidentificate.

Urmări

În urma accidentului 150 de pompieri au intervenit la fața locului cu 17 mașini de pompieri, alături de 40 de ambulanțe, 30 de polițiști și două automacarale; ulterior și Armata Elenă a ajuns la fața locului. Ministrul sănătății din guvernul grec, Thanos Plevris a venit la fața locului, în timp ce președinta Greciei, Katerina Sakellaropoulou și-a suspendat vizita în Republica Moldova pentru a oferi susținere victimelor accidentului. Ministrul transporturilor din Grecia, Kostas Achilleas Karamanlis și-a dat demisia din funcție, spunând că este o responsabilitate politică faptul că „nu a putut să aducă rețeaua feroviară la standardele secolului 21” și că este „o formă de respect față de cei care au murit atât de nedrept”. Impiegatul⁠(d) gării Larisa a fost arestat.

În urma accidentului au avut loc la Atena și Larisa mai multe proteste și ciocniri cu forțele de ordine, iar incidentul a stârnit furia populației din Grecia. Inițial, sindicatul angajaților metroului din Atena au anulat o grevă datorită accidentului, însă la 2 martie 2023 Sindicatul Panelen al Feroviarilor a lansat o grevă pentru a-și arăta nemulțumirea față de riscurile asociate cu cauzele probabile ale accidentului.

 

Grecia paralizată de greve și proteste la doi ani de la tragedia feroviară

Grecii ies în stradă vineri pentru a marca doi ani de la cel mai grav accident feroviar din istoria țării, o tragedie care a devenit simbol al eșecului instituțional.

Accidentul din 28 februarie 2023 de la Tempe, când un tren de călători s-a ciocnit frontal cu un tren de marfă, a scos la iveală deficiențele majore din infrastructura de transport a Greciei, conform Associated Press.

„Întregul adevăr trebuie să iasă la iveală, iar cei responsabili, indiferent de poziția lor înaltă, trebuie trași la răspundere", a declarat Yannis Panagopoulos, președintele celui mai mare sindicat din țară, care a organizat greva.

Manifestațiile sunt planificate în peste 300 de localități, cu punctul central în fața Parlamentului din Atena, unde au fost mobilizați 5.000 de polițiști.

Familiile victimelor au cerut ca protestele să se concentreze mai mult pe comemorare decât pe politică. Un raport publicat recent a arătat că tragedia a fost cauzată de o combinație de erori umane, infrastructură învechită și deficiențe sistemice majore.

Protestele creează un moment delicat pentru guvernul premierului Kyriakos Mitsotakis, deși conservatorii conduc în sondaje. Criticii susțin că politicienii ar trebui să fie trași la răspundere, însă până acum doar oficiali feroviari au fost acuzați.

Google News
Comentează
Articole Similare
Parteneri